Alta Motors valmistaa tällä hetkellä kahta sähkömp-mallia. Toinen niistä on supermoto-tyyppinen Redshift SM ja toinen motocross-versio MX. Pyörien voimanlähteenä on 40 hevosvoiman - kuten Alta Motors sen ilmoittaa - nestejäähdytteinen sähkömoottori, joka kiertää parhaimmillaan 14 000 kierrosta minuutissa ja tuottaa vääntöä 162,7 Newtonmetriä. 

Pyörät ovat perusrakenteeltaan varsin samanlaisia. Crossiversiossa on isommat vanteet kuin supermotossa. Supermoto on myös painavampi 122 kg:n massallaan, kun MX painaa 114 kg.

Redshift SM:n huippunopeus on 129 km/h ja ajomatkaksi luvataan yhdellä latauksella noin 96 km. MX:llä pääsee 105 km/h ja ajoajaksi luvataan kaksi tuntia.

Kummassakin pyörässä on sama Teslan akkuteknologiaa käyttävä 5,8 kWh:n akku, joka latautuu täyteen kahdessa ja puolessa tunnissa.

Alta Motors Redshift SM.

Alta Motors Redshift SM.

Oikea kisapyörä

Alta Motors haastaa sekä Zeron että KTM:n offroad-sähköpyörien valmistajana. Muutenkin sen toimintapolitiikka on varsin virkistävä, sillä Alta Motors ottaa osaa "oikeisiin" motocross-kisoihin Redshiftinsä konsepteilla ja valmiilla pyörillä. Mikäli joku joskus epäili, että sähkömoottoripyörillä ei ole asiaa tositoimiin motocross-radalla, niin aiemmin tänä vuonna Josh Hill, entinen kilpa-ajaja päätyi Redshiftillä neljänneksi Red Bullin Straight Rhytm -kisassa.

Sähkömoottoripyörien kisakäytössä on tietysti myös se hyvä puoli, että niiden tuottama metelin määrä on marginaalinen polttomoottorisiin kisapyöriin verrattuna.

Pyörien teknologia on huippua: jarrut ovat Brembon.

Pyörien teknologia on huippua: jarrut ovat Brembon.

3D-tulostus tuotekehityksessä

Sähkömoottoripyörien maailma kehittyy kovaa vauhtia ja yritykset joutuvat ponnistelemaan pysyäkseen kehityksessä mukana tai mieluummin hieman sen edellä. Suuri yleisö huomaa parhaiten akkuteknologian kehityksen, mutta näyttäisi, ettei siinä nykytilanteessa olisi tekeillä mitään isoja hyppäyksiä, vaan paremminkin edetään hitaan asteittaisen kehityksen vaihetta.

Yksi tekijöistä, millä akkukestoa saadaan parannettua on painonsäästö, mikä on aina tekninen haaste. Toinen asia on rakentaa komponentteja, jotka hoitavat monen komponentin tehtävän kerralla.

Alta Motors käyttää tuotekehityksessään 3D-tulostusta tuottaakseen koeosia, joilla riittävällä tarkkuudella voidaan testata, toimiiko komponentti halutusti ja onko se valmis tuotantoon. Altalla on oma 3D-tulostuslaboratorio tätä varten.

Voimanlähde ja metallikoteloitu akusto.

Voimanlähde ja metallikoteloitu akusto.

Se haluaa kuitenkin käyttää 3D-tulostusta myös osien tuotantoon, jolloin sen alihankkijana toimii ohiolainen The Technology House, TTH. Parasta asiassa on, että Alta voi lähettää netin kautta osien tiedostot TTH:lle, joka sitten tulostaa ne, ja valmiit tuotanto-osat vielä testataan sopivuuden, mekaanisen lujuuden sekä iskun-, tunkeutumisen ja tärinänkestävyyden osalta Altan laboratoriossa.

Teknologialla voidaan tuottaa osia korkealuokkaisista materiaaleista kuten erittäin vahvasta polyuretaanista (RPU) esimerkiksi Redshiftin diagnostiikan ja laturin koteloon tai elastomeerisestä polyuretaanista (EPU) johdotuksen tiivisteisiin ja holkkeihin.

3D-teknologian etuna on myös se, että sillä pystyy toteuttamaan komponentteja, joita ei voi työstää muilla tavoin. Tai sellaisia 3D-tulostettavia osia, jotka yhdistävät eri toimintoja ja komponentteja. Alta tutkii tällä hetkellä sellaisia designeja, jotka vähentävät osien määrää valmistamalla esimerkiksi yhden komponentin, joka tekee kuuden eri osan tehtävät.

Altan filosofia sähkömoottoripyöräilyyn siirtymisestä on ihailtava: "Maailmassa on 300 miljoonaa moottoripyörää ja kevyttä ajoneuvoa. Jossain vaiheessa 20 vuoden sisällä ne kaikki muuntuvat sähköisiksi," toteaa yksi Altan perustajista, Marc Fenigsetin Gas2:n artikkelissa.

Runko.

Runko.

Supermoton ohjaamo.

Supermoton ohjaamo.

Jousituselementit ovat eurooppalaisen WhitePowerin käsialaa.

Jousituselementit ovat eurooppalaisen WhitePowerin käsialaa.

5,8 kWh akusto.

5,8 kWh akusto.

Redshift MX edestä ja takaa.

Redshift MX edestä ja takaa.

Alta Motors Redshift MX.

Alta Motors Redshift MX.

Alta Motors Redshift MX.

Alta Motors Redshift MX.

Alta Motors Redshift SM edestä ja takaa.

Alta Motors Redshift SM edestä ja takaa.

Alta Motors Redshift SM

Alta Motors Redshift SM

Alta Motors Redshift SM

Alta Motors Redshift SM

Alta Motors Redshift SM

Alta Motors Redshift SM