Honda esitteli eilen torstaina Las Vegasin kuluttajaelektroniikkamessuilla (CES) varsin alkuperäiseltä näyttävän kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla varustetun NC750S:n avulla, miten sen Riding Assist -nimellä kulkevat ratkaisut toimivat käytännössä. Oheiselta videoltakin selviää, että pyörä seuraa kuljettajaansa kuin kiltti koira. Tämä helpottaa tietysti parkkeeraamista tungoksissa. 

Hondan visiona on myös, että kun kuljettaja pysähtyy vaikka kahville, hän voi vain nousta pois pyöränsä selästä ja jättää pyörän parkkeeraamaan itsekseen itsensä. 

Honda UNI-CUB

Honda UNI-CUB

Hondan Uni-Cub-kulkuneuvon kehitystyöhön on vaikuttanut väestön voimakas ikääntyminen Japanissa ja heidän kuljetustarpeensa. Uni-Cubia ohjataan vähän kuten moottoripyörää kallistumalla siihen suuntaan, mihin halutaan mennä. Gyroskooppihyrrien sijasta Honda kertoo tiedotteessaan käyttäneensä laitteessa robotiikaa, ja samantyyppinen ratkaisu on nyt siirretty myös Hondan moottoripyörään. Gyroskooppien ongelmana on se, että ne vievät valtavasti tilaa sekä tietenkin tuovat lisää painoa laitteeseen. Lisäksi ne rajoittaisivat pyörän kykyä liikkua.

Videolta näkyy, että pyörä pystyy ainakin hitaassa nopeudessa pitämään itsensä pystyssä. Vaikka siinä on apupyörät, ne eivät kosketa maata. Lisäksi Riding Assist pystyy kääntämään etupyörää, ja pitää pyörän paikallaan tasapainossa pystyasennossa. Ohjausta se kykenee tehostamaan siirtämällä alakolmion paikkaa ja siten muuttamaan jättöä / akseliväliä.

Honda Riding Assist

Honda Riding Assist

Videolla myös näkyy, miten kuljettaja on itsestään tasapainottuvan moottoripyörän selässä paikallaan. Kuljettaja näyttää joutuvan olemaan melko varovainen, mutta systeemi kuitenkin toimii.

Koska teknologia ei ole sidottu gyroskooppeihin, niin sen toteutuskin saattaa olla lähitulevaisuudessa mahdollinen. Vaikuttaa siltä, että robotin tarvitsee ohjata vain ohjaustangon liikettä siihen, että pyörä pysyy pystyssä. Polttoainemoottorisen pyörän virrantuotanto on jatkuvaa, joten toiminto on hyvinkin mahdollinen.

Mitä muita ominaisuuksia Riding Assistiin tulee, on myös mielenkiintoinen kysymys. Ratkaisuhan mahdollistaa myös autonomisen ajamisen jollain aikavälillä. Vaikka moottoripyörässä on vähän "ylimääräistä" tilaa verrattuna autoihin, ohjauselektroniikka ei välttämättä sitä paljoa tarvitse, kaasuttaminen, vaihtaminen ja jarruttaminen voitaisiin jo nyt hoitaa elektroniikan ohjaamina, mutta millaisia rakenteita tarvitaan ohjaamaan pyörää kaarteesta läpi vaikkapa 40° kallistuksessa?