– Kuten Polaris lupasi, takuut sekä huollot että osamyynti säilyvät, sillä päämies on elossa ja hyvissä voimissa. Lisäksi pienemmät Victoryt ovat modulivalmisteisia, joten varaosia saattaa olla saatavilla pidempäänkin, ja sama koskee myös mm. isompien mallien moottoreita. Osa osista on myös yhteneväisiä Indianien kanssa. Pitää myös muistaa, että varaosien myynti on myös itsessään liiketoimintaa, Brandt-Polariksen myyntipäällikkö Vesa Ylä-Outinen kertoo.

– Mitä Victoryille itsessään tapahtuu, on vaikea sanoa, mihin suuntaan asia on menossa. Tuleeko niistä keräilykappaleita esimerkiksi. Joka tapauksessa merkin lopettaminen on sääli, sillä tuote itsessään on ollut hyvä. Ostajat ovat olleet pyöriinsä tyytyväisiä ja niillä on hyvä ajaa.

– Jotain asiasta kertoo sekin, että eräs mp-lehti teki Victoryllä 200 000 kilometrin kestotestin, joka sujui ongelmitta. Viime vuonna Victory Cross Countryllä kierrettiin myös maapallon ympäri ennätysajassa. Matkaa tuli kaikkiaan yli 76 000 kilometriä putkeen, Ylä-Outinen myhäilee. 

Lue aiheesta tästä: Grizzly teki uuden maailmanennätyksen maapallon kiertämisessä moottoripyörällä

– Tuote on joka tapauksessa kunnossa. Mutta ehkä valmistajalle oli haaste viedä kahta rinnakkaista brändiä eteenpäin. Se tarkoitti mm. sitä, että on oltava kahteen kertaan valomainokset, osastot rinnakkain, oli valmistettava monessa kohdin rinnakkaismalleja molemmille merkeille jne.

– Jenkeissä näkyi ehkä vielä selvemmin se, että Indianissa on imua ja kasvua, mitä Victorystä taas puuttui. Molemmat brändit kuitenkin kilpailivat samantyyppisillä tuotteilla samoista kuluttajista. Tilanne on samantyyppinen kuin Harley-Davidsonilla oli silloin, kun heillä oli merkkinä myös Buell, vaikka kaula olikin isompi, Ylä-Outinen pohtii. – Kun samalla päämiehellä on kaksi rinnakkaista tuotemallistoa, niin se on totta kai haaste.

Kysyimme myös Ylä-Outiselta, oliko asiasta ollut mitään merkkejä ilmassa?

– Olimme tietysti spekuloineet asiasta, mutta he esittelivät viime vuonna uuden Octanen, ja asiakkaiden kiinnostus oli kunnossa. Uskoimme siten sekä Suomessa että Ruotsissa, ettei Polaris aio kuopata brändiä. Ehkä yksi signaali oli se, että Euro 4:n tulon myötä Victory kavensi Euroopan mallisarjaansa tälle vuodelle.

– Suomeen on myyty tällä hetkellä noin 350 Victorya. Lisäksi jokunen on vielä menossa kilpiin, ja varastossa on jonkin verran Victoryja, joten arvioisin niiden kokonaiskannaksi Suomessa noin 400 pyörää.

– MP-messuille tulosta emme Victoryn osalta vielä ole tehneet päätöstä, sillä uutinen on vielä niin tuore. Tilat on joka tapauksessa jo varattu, katsotaan, Ylä-Outinen päättää.

Victoryn asiakastyytyväisyydestä: Tutkimus: japanilaiset moottoripyörät luotettavimpia, mutta mikä merkki teki omistajat onnellisimmiksi?

Aiheesta aiemmin: Yllättävä uutinen: Polaris lopettaa Victory-moottoripyörien valmistuksen