YLE:n artikkelissa kerrotaan, että Trafin tilastojen mukaan pelkästään viime syksyn aikana pyöriä poistettiin liikennekäytöstä noin 51 000 kappaletta ja koko vuonna kaikkiaan yli 81 000 pyörää. Vastaava luku vuonna 2015 oli reilut 6000.

Trafin edustajan mukaan vero ei todennäköisesti ole suurin syy, vaan poistojen määrä on kasvanut, koska moottoripyörien liikennekäytöstä poisto helpottui marraskuussa 2015, ja se on mahdollista tehdä myös sähköisesti. Täten yhä useampi poistaa pyöränsä rekisteristä, kun ajokausi päättyy.

Tätä aiemmin liikennekäytöstä poisto oli hankalaa ja vaati kilpien palauttamisen. Kun siitä ei ollut juurikaan käytännön hyötyä ja kun se oli hankalaa, poistojakaan ei tehty, Trafista kerrotaan.

MP-veron uhka

Trafin mukaan moottoripyöriä on poistettu liikennekäytöstä, koska niillä ei ajeta talvella. Myös hallituksen kaavailema moottoripyörävero on kasvattanut poistojen määrää. 

– Erityisesti moottoripyörät, jotka seisovat käyttämättöminä poistetaan liikennekäytöstä, Trafin Toni Pallaspuro kertoo.

Hallitus kaavailee keräävänsä moottoripyöräilijöiltä noin 25 miljoonaa euroa 150 euron vuotuisella verolla per pyörä.

Veron vaikutusta valtavaan liikennekäytöstä poistettujen pyörien määrään on vaikea arvioida. Pallaspuron mukaan mikäli ennen veron aiottua voimaan astumista toukokuun ensimmäistä käytöstä poistojen määrä kasvaa voimakkaasti, voidaan varmemmin vetää yhtäläisyysmerkkejä veroon.

Suomen Motoristit ry:n veroasiantuntija Juha Tervonen oli Pallaspuron kanssa samoilla linjoilla veron vaikutuksen arvioinnissa.

Seisontavakuutus vai varautumista veroon?

Syksyllä poistettiin moottoripyöriä poistettiin liikennekäytöstä seuraavasti: syyskuu noin 15 500, lokakuu yli 14 000, marraskuu 6 000 ja joulukuu miltei 6 000 kappaletta.

Tervonen arvioi, että syyskuun loppuun mennessä tehdyt poistot liittyvät lähinnä normaaliin vakuutuskäytäntöön ja helpottuneeseen liikennekäytöstä poistoon. Osalta vakuutusyhtiöitä saa edelleen hyvityksen ns. seisonta-ajalta kun moottoripyörä ei ole käytössä.

Verokeskustelu käynnistyi syyskuussa, joten Tervonen arvioi, että osa moottoripyöräilijöistä on poistanut pyöränsä liikennekäytöstä ennakoivasti. Hän uskoo ilmiön kiihtyvän, mikäli vero menee eduskunnassa läpi esitetyssä muodossaan. Suurimmat luvut olisivat siten nähtävissä maalis-huhtikussa ennen veron voimaantuloa.

Valtiovarainministeriö on neuvotteleva virkamies Markus Teräväisen mukaan laskenut veron tuoton perustuen syyskuun tilastotietoihin liikenteessä olevista moottoripyöristä. Tällöin niitä oli sen ilmoituksen mukaan 203 300, joista veron ulkopuolelle jää 28 700 kevytmoottoripyörää. Tämä tekee 174 600 verotettavaa pyörää. VVM on vielä arvioinut, että veron vaikutuksesta 10 % niistä poistuisi liikennekäytöstä ja päätynyt sen jälkeen 25 miljoonan verotuottoon.

Tämä tarkoittaisi enää 157 140 verotettavaa pyörää, jolloin yksinkertaisella matematiikalla laskettuna verotuotto olisi 23 571 000 euroa. VVM:n kommentin mukaan hallituksen esityksessä tuodaan esille myös se, että veron myötä liikennekäytöstä voisi poistua jopa yli 15 %.

Sekä SMOTO:n Tervonen että Teknisen kaupan liitto uskovat, että veron vaikutus on paljon suurempi: veron myötä liikennekäytöstä saattaisi pahimmillaan poistua jopa 30-40% mp-kannasta. Se jättäisi verotuoton kauas tavoitellusta.