"Moottoripyörille esitetty uusi vero on perusteeton

Cristian Seres (HS 31.12.2016) ja Pertti Oskala (HS 5.1.2017) puolsivat moottoripyörille esitettyä veroa ontuvin perustein ja rankaisemisen hengessä. Laeista tulee päättää yhteiskunnallisten hyötyjen nojalla, ja hyödyt tulee arvioida tietoon perustuen. Rankaisemiseksi koettu epäoikeudenmukainen vero aiheuttaisi protestointia.

Uusi vero ei vähentäisi moottoripyörien äänenpaineita, koska vero ei kohdennu meluun. Sen sijaan vero veisi varoja esimerkiksi laadukkaan äänenvaimentimen hankinnasta. Meluperusteisen veron määrittelyyn tämän päivän tietämys ei riitä. Uutta veroa ei ole perusteltua kantaa yleisenä sakkona oletetuista ylinopeuksista.

Nopeusvalvontaa voidaan tehdä oikein kohdentuvin menetelmin. Edelleen, jokainen moottoripyörällä korvattu autokilometri on fossiilisia polttoaineita käyttäviä autoja vähäpäästöisempi. Myös tilankäyttö tehostuu eivätkä tiet kulu. Siinä missä sähköautoja tuetaan verotuksessa, moottoripyöriä kohdellaan ankarasti. Autovero on korkea, eikä uutta veroa saisi maksaa käyttöpäivien mukaisesti.

Vuonna 2016 liikenteessä kuoli 15 moottoripyöräilijää, vuonna 2015 kuolleita oli 20. Ajokoulutus ja uusien moottoripyörien turvallisuusominaisuudet auttavat parantamaan kehitystä myös jatkossa itse moottoripyöräilyä rajoittamatta. Uusi vero sen sijaan hidastaisi mp-kannan uusiutumista ja veisi varoja ajokoulutukselta. Mainittakoon, että liikennevakuutusjärjestelmä kattaa onnettomuuksien reaaliset kustannukset.

Hallituksen esitys kevyiden ajoneuvojen verosta perustuu pelkästään veronkeruuseen. Lakiesitys on kuitenkin täysin irrallinen veropolitiikan linjauksista. Esitys ohittaa ympäristö-, turvallisuus- ja sosiaaliset näkökulmat kokonaan. Elinkeino- ja työllisyysvaikutuksia vähätellään. Veron käyttäytymisvaikutusten jälkeinen valtion nettotulo on arvioitu heikosti, ja siksi myös veronkeruuperuste on epäuskottava.

Marja Kuosmanen, puheenjohtaja

Suomen Motoristit ry"

Motouutiset hoitaa toimeksiannosta Suomen Motoristit ry:n tiedotusta.