Project MP:n sivustolle pääset suoraan tästä. Sivuston ja sen Valtiovarainministeriölle tekemän lausunnon taustalla ovat varsin arvovaltaiset alan henkilöt:

  • - Stefanie Brandt-Tallqvist, toimitusjohtaja, Brandt Oy
  • - Patric Manner, markkinointipäällikkö, Brandt Oy
  • - Anu Åberg, yrittäjä, Tuusmotor Oy
  • - Jarno Åström, yrittäjä, Corsenero
  • - Sauli Penttilä, yrittäjä, MP-Racing Oy
  • - Mala Malk, päätoimittaja
  • - Tero Kiira, freelance-toimittaja, Tekniikan Maailma, Bike-lehti
  • - Alan Bridger, freelance-toimittaja/valokuvaaja
  • - Veli-Pekka Ratinen, Smoto ry hallituksen jäsen
  • - Tapio Nevala, Suomen Moottoriliitto, SML, hallituksen puheenjohtaja

Project MP vastustaa moottoripyöräveroa seuraavin perustein:

  • 1. Vero laskisi myyntiä.
  • 2. Alentunut myynti aiheuttaisi lisää työttömyyttä.
  • 3. Vero ei ole linjassa Suomen hyväksymien päästötavoitteiden kanssa eikä EU Parlamentin liikennepoliittisen lauselman kanssa kestävän liikkuvuuden kannalta.
  • 4. Pyöräkanta on jo nykyisellään iäkästä (pyörän keskimääräinen ikä on 18 vuotta) ja vero hidastaisi entisestään kannan uusiutumista (päästöjen alentuminen, hidastaisi uusien turvallisuutta lisäävien ominaisuuksien yleistymisen, kuten ABS-jarrut ja luistoneston).
  • 5. Käytön sijaan verotetaan omistamista ja minimissään vielä puolitoistakertaisesti kovemmin kuin autoilua. Kyse ei siis ole käyttöverosta vaan omistusverosta.
  • 6. Auton verosta välttyy poistamalla liikennekäytöstä, mutta moottoripyörästä ei: vero on eriarvoistava.
  • 7. Verovaikutuksen arvioidaan olevan laskennallisesti -23Meur negatiivinen: verolle ei ole osoitettavissa fiskaalista verotusperustetta.
  • 8. Suunniteltu vero ei täytä verolta vaadittuja ominaisuuksia; eriarvostaminen sekä arvioiden mukaan vero ei tuota yhteiskunnalle mitään.
  • 9. Mistä lähtien Suomessa saa tehdä muuta veropolitiikkaa kuin fiskaalisiin perustein? Koska tuli hyväksyttävää että peruste saa olla tunnepohjainen?
  • 10. Jos nyt on avattu pää harrastajien verottamiseen niin mikä laji on seuraavaksi?

Kerrannaisvaikutukset alan heiketessä:

  • * työntekijöitä irtisanotaan
  • * korjaamotoiminta vähenee
  • * varustemyynti vähenee
  • * tarvike- ja varaosamyynti vähenee
  • * autokoulujen asiakasmäärät laskevat -> alan harrastajamäärät vähenevät
  • * harrastajamäärien laskiessa alan lehtien lukijamäärät laskevat
  • * supistetaan toimintoja
  • * alv-kertymä pienenee
  • * ennakkoverokertymä pienenee
  • * pyörien hinnat romahtaa myytävien pyörien tulviessa markkinoille
  • * kauppiailla sitoutuu likviditeettiä varaston veroihin
  • * kerätty vero on pois kulutuksesta: yleinen verokertymä pienenee n. 15Meur
  • * polttoaineverokertymä vähenee
  • * vakuutusverokertymä vähenee
  • * MP-matkailutuotot vähenee
  • * moottoripyöriä myydään ulkomaille ja haetaan jo kertaalleen valtiolle maksettu vero takaisin

 Project MP:n valtiovarainministerriölle juuri antaman lausunnon löydät täältä.