Laite on käytössä jo nyt työ- ja elinkeinoministeriön myöntämään energiatukeen oikeutetuilla sähköauton omistajilla. Mustan laatikon käyttö on edellytyksenä tuen saamiselle.

Semel Oy:n seurantalaite on myös yksi vaihtoehto seurantalaitteeksi jos sellaisten käyttöön päädytään. Laitteen valmistaja on amerikkalainen WirelessLinks ja Semel tuo sitä maahan. Laitteesta nousi kohu viime viikolla, kun paljastui, että ne vuotavat tuhansien autojen tiedot nettiiin. Ongelma oli ilmeisesti verkkoasetuksissa.

Semel luovutti kaksi laitetta hakkeritapahtumaan testattavaksi. Toiseen sai tehdä modifikaatioita ja toinen piti säilyttää koskemattomana.

Hakkerit keskittyivät laitteisto- ja signaalihakkerointiin, ja pääsivät kiinni piirien väliseen liikenteeseen. Siitä ne pystyivät selvittämään kortissa käytetyn tiedonsiirtoprotokollan, josta selvisi, että laitteen sisäiset suojaukset oli toteutettu heikosti.

Mikäli murtautuja pääsee laitteeseen fyysisesti käsiksi, hän voi varastaa autoilijan henkilötiedot sekä päästä käsiksi muihin auton järjestelmiin.

Hakkerit välittivät tiedot ongelmasta Semelille, joka kertoi ryhtyvänsä korjaaviin toimenpiteisiin. Muut murtautumistavat jäivät vähemmälle tarkastelulle ja siten auki.

Seurantalaitteen asentaminen autoo oli herättänyt mielenkiintoisia kommentteja hakkereilta, kuten esimerkiksi sen, että se on tyhmä idea, Iltasanomat kertoo.