BMW S1000RR on ollut julkistamisvuodestaan 2008 lähtien menestyksekäs sekä superbike- että sportbike-luokissa. Motokouture Motorcyclesin lehdistötiedotteessa kysellään kuitenkin, että "voiko liikaa olla koskaan tarpeeksi? Entäpä jos satunnaisuus heitettäisiin yli laidan?"

Oudolla projektinimellä kulkevaVDC#92/MK30 sai alkunsa, kun BMW istui samaan pöytään Motokouturen luovuutta edustavan Steven Decaluven kanssa. Mies on aiemminkin tehnyt projekteja ison baijerilaisvalmistajan kanssa.

Turboahdettu Motokouture BMW S1000RR VDC#92/MK30. Kuva: Sébastien Nunes

Turboahdettu Motokouture BMW S1000RR VDC#92/MK30. Kuva: Sébastien Nunes

BMW pisti Decaluven koville, esitteli hänelle huipputeknisen elektroniikalla kyllästetyn sporttipyörän, jossa jo valmiiksi oli huippuluokan alusta, moottori ja suorituskyky. Steven oli kyllästynyt custom scenen keskinkertaisuuteen, ja päätti aloittaa alusta. Ei sääntöjä, ei odotuksia, vain raakaa menoa.

Hän päätti todistaa, että pyörän alusta ja muut ominaisuudet olivat jo sillä tasolla, että ne kestävät jopa turboahdetun moottorin. Viikkojen tutkailun jälkeen pyörä riisuttiin, ja siihen asennettiin Garrettin turboahdin.

Turboahdettu Motokouture BMW S1000RR VDC#92/MK30. Kuva: Sébastien Nunes

Turboahdettu Motokouture BMW S1000RR VDC#92/MK30. Kuva: Sébastien Nunes

Ystävän muistolle

Ahdin on piilotettu kustomoidun tankin ja ilmansuodinkotelon väliin. Ainoat todisteet ahtamisesta ovat ylimääräiset ilmanottoaukot edessä ja pyörän sivuilla sekä varta vasten rakennettu pakoputkisto.

Moottorin puristussuhdetta laskettiin, että se kestäisi ahtamisen. Lisäksi pyörän ulkonäköä uusittiin mm. nahkaisella käsintehdyllä istuimella, jonka on valmistanut Motokouture Leathers.

Alustan toimivuutta varmisteltiin vielä HP:n vanteilla, hiilikuituisella keinuhaarukalla, keraamisesti päällystetyt hiilikuituiset ulkoputket varustettiin Öhlinsin etuhaarukkaelementeillä, Bonnamicin jarrukomponenteilla sekä uusilla clip oneilla.

Turboahdettu Motokouture BMW S1000RR VDC#92/MK30. Kuva: Sébastien Nunes

Turboahdettu Motokouture BMW S1000RR VDC#92/MK30. Kuva: Sébastien Nunes

Lopputuloksena moottorista jytisee 296 hevosvoimaa ja vääntöä on 154 Nm.

Steven kertoo, että oudolta kuulostava VDC#92/MK30 -nimi on kunnianosoitus hänen hyvälle ystävälleen kilpa-ajaja Vick De Cooremeterille, joka ajoi kolarin muutamaa viikkoa vuoden 2014 Mansaaren ajojen jälkeen Chimayn katukisassa ja menetti henkensä.

Tämä on Stevenin tapa puhua asiasta. Hänen mukaansa Vic oli poikkeuksellinen luonne, ja olisi ollut paras testikuljettaja koeajamaan tämän hänen harvinaislaatuisen kaunokaisensa.

Turboahdettu Motokouture BMW S1000RR VDC#92/MK30. Kuva: Sébastien Nunes

Turboahdettu Motokouture BMW S1000RR VDC#92/MK30. Kuva: Sébastien Nunes

Tekniset tiedot:

  • - Moottori BMW S1000RR
  • - Puristussuhde tiputettu 9,2:1:een
  • - Garrett elektroninen turboahdin, jossa hukkaportti, maksimipaine 2 bar
  • - Kustomoidut ilmanottoaukot, ilmansuodinkotelo, polttoainetankki ja äänenvaimennin
  • - kustomoitu ECM ja kartat
  • - Teho takapyörältä 296 hv
  • - Vääntö 154 Nm @9100 rpm
  • - Paino 196 kg
  • - Huippunopeus rajoitettu 319 km/h (siihen pääsee jo nelosvaihteella 9100 rpm:llä)

Lisätietoja Motokouturen kotisivuilta. Kuvat Sébastian Nunes. Hänen kuviaan löydät mm. Facebookista, Instagramista:@sebnunes ja Twitteristä: @sebvnunes.

Turboahdettu Motokouture BMW S1000RR VDC#92/MK30. Kuva: Sébastien Nunes

Turboahdettu Motokouture BMW S1000RR VDC#92/MK30. Kuva: Sébastien Nunes

Turboahdettu Motokouture BMW S1000RR VDC#92/MK30. Kuva: Sébastien Nunes

Turboahdettu Motokouture BMW S1000RR VDC#92/MK30. Kuva: Sébastien Nunes

Turboahdettu Motokouture BMW S1000RR VDC#92/MK30. Kuva: Sébastien Nunes

Turboahdettu Motokouture BMW S1000RR VDC#92/MK30. Kuva: Sébastien Nunes

Turboahdettu Motokouture BMW S1000RR VDC#92/MK30. Kuva: Sébastien Nunes

Turboahdettu Motokouture BMW S1000RR VDC#92/MK30. Kuva: Sébastien Nunes

Turboahdettu Motokouture BMW S1000RR VDC#92/MK30. Kuva: Sébastien Nunes

Turboahdettu Motokouture BMW S1000RR VDC#92/MK30. Kuva: Sébastien Nunes

Turboahdettu Motokouture BMW S1000RR VDC#92/MK30. Kuva: Sébastien Nunes

Turboahdettu Motokouture BMW S1000RR VDC#92/MK30. Kuva: Sébastien Nunes

Turboahdettu Motokouture BMW S1000RR VDC#92/MK30. Kuva: Sébastien Nunes

Turboahdettu Motokouture BMW S1000RR VDC#92/MK30. Kuva: Sébastien Nunes

Turboahdettu Motokouture BMW S1000RR VDC#92/MK30. Kuva: Sébastien Nunes

Turboahdettu Motokouture BMW S1000RR VDC#92/MK30. Kuva: Sébastien Nunes

Turboahdettu Motokouture BMW S1000RR VDC#92/MK30. Kuva: Sébastien Nunes

Turboahdettu Motokouture BMW S1000RR VDC#92/MK30. Kuva: Sébastien Nunes

Turboahdettu Motokouture BMW S1000RR VDC#92/MK30. Kuva: Sébastien Nunes

Turboahdettu Motokouture BMW S1000RR VDC#92/MK30. Kuva: Sébastien Nunes

Turboahdettu Motokouture BMW S1000RR VDC#92/MK30. Kuva: Sébastien Nunes

Turboahdettu Motokouture BMW S1000RR VDC#92/MK30. Kuva: Sébastien Nunes

Turboahdettu Motokouture BMW S1000RR VDC#92/MK30. Kuva: Sébastien Nunes

Turboahdettu Motokouture BMW S1000RR VDC#92/MK30. Kuva: Sébastien Nunes

Turboahdettu Motokouture BMW S1000RR VDC#92/MK30. Kuva: Sébastien Nunes

Turboahdettu Motokouture BMW S1000RR VDC#92/MK30. Kuva: Sébastien Nunes