Niki Tuuli suoritti viime vuonna asevelvollisuuden ja vapautui palveluksesta joulukuussa alikersanttina. Vaikka armeijassa vietetty vuosi olikin ratamoottoripyöräilyn osalta tavallaan Niki Tuulelle välivuosi, niin siitä huolimatta Haminan maastosotakoulu RUK:sta vapautui nuori mies, jolla sotilaspassin lisäksi oli plakkarissa Kallio Racing -teamin ja Yamaha Motor Europen kanssa tehty sopimus täydestä kilpailukaudesta World Supersportin MM-sarjassa. Meillä oli ilo tavata tämä ratamoottoripyöräilyn nouseva supertähti ennen MP17-messujen virallisen hulinan alkua.

Useat huippukuntoiset nuoret sanovat, että armeijassa ollessa kuntoa on vaikea pitää yllä. Kuinka haasteellista oli pysyä hyvässä kisakunnossa?

– Kyllä siellä ihan riittävästi saa liikkua, joten sen suhteen ei ollut mitään ongelmaa. Ihan itsestähän se riippuu, kuinka monta munkkia sotkussa päivittäin syö. Itse maistoin yhden koko armeijassa oloni aikana, Niki Tuuli vastaa hymyillen.

Suoritit asevelvollisuuden tavallisessa varusmieskomppaniassa, vaikka valittavana olisi ollut myös enemmän kilpaurheiluorientoitunut vaihtoehto. Kuinka tupakaverit suhtautuivat siihen, että olit kisamatkojesi takia pitkiäkin aikoja pois aktiivipalveluksesta?

– Minulle oli ihan sama, missä armeijani käyn. Alun puoli vuotta olin tiukasti armeijassa. Jotkut olivat toki katkeria myöhemmistä poissaoloistani, mutta osa seurasi kaikkea kolmea viime kaudella ajamaani kisaa.

Niki Tuuli.

Niki Tuuli.

Villi kortti ja hopeatilat

Viime kaudella pääsit ajamaan Supersportin MM-sarjassa niin sanotulla villillä kortilla kolme kisaa. Olit tuolloin armeijassa, mistä sait näytöt, että sait kyseisen mahdollisuuden?

– Villiä korttia pitää ensin erikseen hakea, että pääsee ajamaan. Minulta löytyi ennakkoon tarpeeksi kovat näytöt. 2015 ajetussa EM-sarjassa olin kärkiporukassa ja sillä kaudella ajamassani ainoassa MM-kisassa pääsin kymmenen parhaan sakkiin, joten katsoivat, että pärjään.

Kaikissa kolmessa ajamassasi villin kortin kilpailussa ajoit kisan kovimman kierrosajan ja kaikissa kilpailussa pääsit podiumille. Mitä odotat tulevalta kaudelta? Onko jotakin erityistä osa-aluetta, johon kiinnittää huomiota/kehittää?

– Viime kauden kolmessa kisassa näytettiin, mihin tiiminä pystytään, ja että minun pääkoppani kestää. Nyt pitää ajaa tasainen kausi. Jokaisessa kisassa on tultava maaliin, näin varmistetaan hyvä sijoitus. Kuljettajana pitää pystyä kehittymään joka osa-alueella läpi kauden. Jos halu kehittyä loppuu, niin samalla loppuu pärjääminenkin, Tuuli pohtii.

– Viime viikonloppuna pääsimme testaamaan kisapyörää. Näistä neljästä päivästä jäi positiivinen mieli. Testasimme uusia osia ja kaikki meni hienosti. Ajoin ja kerroin, mitä pitää tehdä ja muut keksivät miten se tehdään. Näin löysimme parannuksia pyörään ja pyörä toimii hyvin. Lisäksi tallikaverini Sheridan Morais on nopea kaveri, jolta voin oppia paljon. Tästä voi lähteä hyvillä mielin kolmen viikon päästä Australiaan MM-sarjan avauskisoihin. Sitä ennen pääsemme vielä testaamaan kahtena päivänä alkuviikosta ja saman viikon loppuna 24-26.3 on itse kisat.

Niki Tuuli.

Niki Tuuli.

Pää kunnossa on hyvä kisata

 - Avauskisa jännittää vähäsen, mutta ei liikaa. Pitää ajaa kärjessä ja voitosta lähden ajamaan. Vuonna 2015 alkukausi meni hyvin, mutta murentui sitten kaatumisiin. Nyt olen saanut pääni kuntoon, joten ajo on rentoa ja Espanjassa ajettujen testienkin perusteella olen luottavaisin mielin tulevan kauden suhteen.

Nyt kun sinulla on monien muidenkin himoitsema sopimus Kallio Racing-teamin ja Yamaha Motor Europen kanssa, niin mitä etuja kyseinen sopimus tuo ja onko esimerkiksi sponsoreiden hankkiminen ollut helpompaa?

– Yamahan myötä on tullut lisää suhteita ja parempia etuja osiin, eli meillä on aina käytettävissä paremmat osat Yamahan R6-kisapyörään. Joitakin uusia sponsoreita on tullut, mutta minulla on aika hyvä vanha sponsorikanta, jotka ovat tukeneet minua kaikki nämä vuodet. Ratamoottoripyöräilyssä ei ole koskaan liikaa rahaa käytettävänä, joten iso kiitos heille, jotka ovat nämä vuodet uskollisesti mukana pysyneet ja iso kiitos myös kaikille muillekin tukijoille. Hyvä tästä tulee, Niki Tuuli kiittää.

Tullaanko sinua näkemään suomalaisilla kisaradoilla?

– Kisakausi on suhteellisen tiivis. Matkapäiviä kertyy paljon, joten en ehdi Suomessa paljoa olemaan. Olisi kiva ajaa joskus Suomessakin, Niki Tuuli toivoo.

Kimi Patova ja 300 cm3 MM-supersport

Kimi Patova.

Kimi Patova.

Ensi kaudella ajetaan ensimmäistä kertaa 300 Supersport-luokka MM-sarjassa. Tämä tulee olemaan hyvä ponnahdusluokka nuorille kuljettajille. Kallio Racing-team.illä on tuoda suomalainen nuori lahjakkuus myös tähän uuteen MM-sarjaan. Kimi Patova on kilpaillut ratamoottoripyörällä vasta yhden kauden, mutta tulokset ovat olleet niin vakuuttavia, että hän on lunastanut paikkansa tähän kovaan kansainväliseen porukkaan.

– Aloitin moottoripyöräilyn 4-vuotiaana motocrossilla. 10 vuotiaana siirryin Mini Supermotoon ja viime vuonna Suomen KTM 390 cup:issa voitin sen junioripuolen ja loppupisteissä olin kolmas. Tästä hyvästä pääsin ajamaan KTM RC 390 Cupin World Final-kisaan Assenissa. Se ajettiin British Superbiken yhteydessä ja olin siellä loppupisteissä 4., kertoo lahjakas Kimi Patova.

– Innostuin road racing:ista, kun olimme isän kanssa Hyvinkäällä katsomassa Supermotoa. Iskä sanoi, että aika siistin näköistä hommaa. Minulle ostettiin pyörä ja harjoittelin road racingia ensin kaksi vuotta. Viimeiset kolme vuotta olen ajanut kisaa, kaikkia mahdollisia moottoripyöräurheilulajeja ajava Kimi kertoo.

– Edelleen yritän harjoitella monipuolisesti kaikkea: enduroa, jäärataa, crosscountrya, supermotoa... Fysikkaa pidän yllä muun muassa nyrkkeillen, pyöräillen ja lenkkipoluilta.

Kimi Patova on nuori, vasta 15 vuotias, joten koulu on vielä kesken.

– Koulu pitää vain hoitaa ja saada hyviä numeroita. Saan läksyt mukaani, kun lähden kisamatkalle ja kokeet suoritan joko ennen tai palattuani, toteaa Kimi yksinkertaisesti.

Mitä odotuksia sinulla on tulevalle kaudelle?

– Ensi kaudelta haen ennen kaikkea kokemusta. Tämä on eka kausi, kun ajan ulkomailla. Odotan hyviä onnistumisia ja sitä kautta sijoituksia. Kaikkea pitää kehittää ja vauhtia tietenkin saada lisää. Se nähdään sitten itse kisoissa, kuinka menee. Tiukka kausi tulee olemaan. Vastassa on kovia jätkiä. Todennäköisesti olen koko sarjan nuorin, sillä olen syntynyt vasta loppuvuodesta. Kisakausi pitää sisällään yhdeksän osakilpailua, ja ensimmäinen kisaviikonloppu ajetaan Aragonissa 31.3-2.4.

– Vielä ei jännitä, mutta varmaan itse kisoissa tulee ihan normaalia kisajännitystä. Täytyy ajatella, että normaali kisahan sekin vain on, lopettaa Kimi Patova luottavaisena.

Niki Tuuli ja Kim Patova ovat tavattavissa MP17-messuilla koko messujen ajan.

Motouutiset.fi toivottaa Niki Tuulelle, Kimi Patovalle ja koko Kallio Racing -teamille menestyksekästä kilpailukautta 2017.