Offroad-moottoripyörät ovat saaneet naapurimaassa jälleen positiivista julkisuutta, kun tutkimustulokset vuonna 2014 tehdystä kokeesta julkaistiin hiljattain. Göteborgin ja Partillen kunnat tekivät kokeen moottoripyörien avulla tarkoituksenaan pelastaa uhanalainen kellokatkero-kasvi. Partillen kunnan ekologi pyysi Partille Trialklubb -trial-kerhoa ajamaan moottoripyörillään Åkersjön ympäristössä. Tarkoitus oli, että renkaiden möyriessä maata, olisi kukan siementen helpompi itää näissä kohdissa. Nyt tämän hieman erilaisen tutkimuksen tulokset julkaistiin. Kokeilu onnistui erittäin hyvin. Kellokatkeroiden määrä lisääntyi 50 prosenttia heti ensimmäisenä vuonna.

Gävlen korkeakoulun eläintieteen professori Nils Ryrholm mainitsee lisäksi Marc Malmqvistin kirjoittamassa artikkelissa, että eniten offroad-moottoripyörien luonnon keskellä ajamisesta hyötyvät juuri monet Ruotsin uhanalaisimpiin kuuluvista kasvilajeista, koska niiden alkuperäiset elinympäristöt ovat lähes kadonneet.

Myös Suomessa on huomattu, että kasvillisuus kilpailureiteillä on rehevöitynyt.

– Kyllä meillä on selkeitä esimerkkejä muun muassa endurokilpailuiden jälkeen, että luonto on rikastunut juuri niistä kohdista, joissa renkaat ovat möyrineet maata, toteaa Suomen Moottoriliiton toimitusjohtaja Kurt Ljungqvist.

Ruotsissa julkaistussa artikkelissa todetaan seuraavasti: ”Sopivissa paikoissa luonnossa ajaessa moottoripyörät voivat tärkeällä tavalla tukea biologisen monimuotoisuuden säilymistä nykyajan umpeen kasvavissa ympäristöissä. Typpilaskeuman takia maanpinnalle pääsee vähemmän valoa, koska tiivis kasvillisuus, kuten nokkoset, koiranputket ja angervot kilpailevat kasvutilasta ja jättävät varjoonsa pieniä ja lyhytikäisiä kasvi- ja eläinlajeja, jotka ovat tottuneet elämään jatkuvasti muuttuvissa oloissa.”

Näytöt moottoripyörien ympäristöä tukevasta toiminnasta ovat niin selkeitä, että esimerkiksi vuonna 2014 Ruotsissa enduron MM-kilpailun järjestänyt Göta MS -kerho sai Uppsalan lääninhallitukselta 65 000 kruunun avustuksen paikallisen kasvi- ja eläinkunnan olojen edistämiseen ja ekologisen monimuotoisuuden tukemiseen.

Myös Ljungqvist näkee, että kotimaassa monen maanomistajan olisi hyvä päivittää tietämystään, koska kuva moottoripyörien vaikutuksista luontoon on edelleen vanhanaikainen.

– Esimerkiksi Metsähallitukselta on joskus ollut vaikea saada lupia käyttää heidän maitaan offorad-kilpailuissa, tosin paikkakuntakohtaisia eroja on paljon. Olisikin hyvä, että maan omistajat päivittäisivät tietonsa, koska tällä hetkellä tietoisuus moottoripyörien positiivisesta vaikutuksesta luonnon monimuotoisuuden kehittämiseen ei vielä ole tarpeeksi korkealla tasolla Suomessa, Ljungqvist toteaa.

Ruotsissa julkaistussa artikkelissa Ryrholm toteaa, että moottoripyörien moottorit toki tuottavat kasvihuonekaasuja ja typpioksideja, mutta nykyaikaisissa pyörissä päästöt ovat niin pieniä, että positiiviset ympäristövaikutukset ovat selkeästi negatiivisia korkeampia. Ryrholmin mukaan tilanteessa on kolme voittajaa: biologinen monimuotoisuus, luonnonsuojelu ja moottorikerhot.

Lisää aiheesta Moottoriurheilu.tv:ssä.