40 miljoonaa autoilijaa on jo perustanut nettikansalaisaddressin hankkeen vastustamiseksi ja saanut kerättyä kasaan miltei 300 000 allekirjoitusta siihen. Yhdistys kertoo, että ne symboloivat sitä, miten epäsuosittu ajatus on.

Hallitus vain pysyy tiukkana, vaikka 78 % ranskalaisista on ajoneuvoon laitettujen tutkien yksityistämistä vastaan. Tutkimuksen teki tammikuun alkupuolella Harris Interactive määrittääkseen, miten ranskalaiset suhtautuvat yksityisiin yrityksiin, jotka hallinnoivat liikkuvia tutkia Ranskassa.

Vastauksena kysymykseen 78 % osallistuneista vastasi, että he olivat sitä vastaan, että siviiliautoihin laitettujen nopeustutkien hallinnoijana toimisivat yksityiset yritykset. Heidän mielestään maantienopeuksien valvonnan pitäisi pysyä julkishallinnon käsissä eikä antaa sitä yksityisille yrityksille, joille valtio vielä maksaisi tästä, vaan mieluummin santarmeille ja poliiseille.

– Perustaen ajatuksensa siihen, että tutka-auto voi käräyttää 30 autoilijaa tunnissa, Sisäministeriö haluaa näiden ajoneuvojen kiertävän teitä 8 tuntia päivässä, ja että 440 tällaista autoa ajaa teillämme ensi vuonna. Se tekee yli 38,5 miljoonaa minuuttia, joita käytetään tienkäyttäjiä vastaan, 40 miljoonan autoilijan puheenjohtaja Daniel Quéro kertoo.

Valtiolle tästä kertyy sakkoina miltei 2,2 miljardia dollaria, kun sakon keskimääräinen hinta on 56,85 €.

– Tämä on varmasti taloudellisesti loistava operaatio. Toisaalta ei ole mitään todisteita siitä, että tällä toimenpiteellä olisi myönteistä vaikutusta tieturvallisuuteen.

Yhtenä varjopuolena on vielä se, että yritykset todennäköisesti saavat palkkionsa sen mukaan, miten paljon ne sakottavat. Ja tämä taas johtaa kierteeseen: mitä enemmän sakottavat, sitä enemmän tienaavat. Asiasta kertoi Motomag.

Tämäntyyppisillä tutkilla sakotetaan tietysti yhtä paljon moottoripyöräilijöitä kuin autoilijoitakin. Milloin Suomessa?