Testaukseen kehitettyjen koneoppimisteknologioiden ansiosta erilaisista kokoonpanoista ja säädöistä saadaan sitä tarkempia suorituskykyennusteita, mitä enemmän dataa järjestelmään kertyy. Testausinsinöörit voivat tehdä helppokäyttöisillä tiedon visualisointityökaluilla päätelmiä ja parannuksia, minkä ansiosta eri säädöistä saadaan kattavampaa dataa, vaikka testiajoja on vähemmän. Tämä säästää testauksessa aikaa, rahaa ja vaivaa.

– MotoGP-sarjassa on 18 kilparataa. Jotta saamme moottoripyöristämme kaikki tehot irti, meidän pitää testata niitä niin monessa kokoonpanossa ja skenaariossa kuin mahdollista, toteaa Ducati Corsen johtaja Luigi Dall’Igna. – Olemme jo saaneet Accenturen ratkaisun avulla erinomaisia tuloksia. Tämä innovatiivinen työkalu auttaa meitä kehittämään testausprosessiamme ja virittämään pyöriemme suorituskyvyn huippuunsa säästä tai radasta riippumatta.

Accenturen ratkaisu hyödyntää moottoripyörien jopa sadan IoT-sensorin tuottamaa dataa sekä aiempaa testidataa, joiden perusteella tiimin testausinsinöörit voivat simuloida ja arvioida moottoripyörän suorituskykyä eri olosuhteissa. Käyttämällä edistyneitä analytiikka- ja koneoppimistekniikoita insinöörit voivat optimoida datan perusteella moottoripyörän säädöt kutakin MotoGP-osakilpailua varten.

Ducatin MotoGP-kisapyörä.

Ducatin MotoGP-kisapyörä.

Nopea ja helppokäyttöinen analytiikka-alusta helpottaa tiimin keskinäistä yhteistyötä, mahdollistaa aiempaa useampien säätöjen ja kokoonpanojen testauksen sekä auttaa saavuttamaan kilpailuedun ajoradalla. Tähän mennessä järjestelmä on analysoinut jo 4 000 kilpa-ajorataosuutta ja yli 30 erilaista kilpailuskenaariota. Ajotesteissä kerätään tietoja muun muassa moottorin ajoparametreista, nopeudesta, kierrosluvuista sekä renkaiden ja jarrujen lämpötilasta.

– Ratkaisun avulla saadut alustavat tulokset ovat erittäin lupaavia. Keräämällä tietoja moottoripyöristä ja aikaisemmista kilpailuista voimme laskea useita mahdollisia lopputuloksia kullekin asetukselle. Testausinsinöörit voivat tehdä tietoon perustuvia päätelmiä ja muuttaa niiden pohjalta moottoripyörän kokoonpanoa ja säätöjä olosuhteiden mukaan. Tämä voi muuttaa koko Ducati-tiimin testauskäytäntöjä ja tuoda lisäarvoa älykkääseen ratatestaukseen,  Accenture Digitalin Connected Transport- praktiikan johtaja Marcello Tamietti toteaa.

Accenture esitteli järjestelmää Barcelonan Mobile World -kongressissa tänään.