Moottoripyöräilijät ovat tähän asti selvinneet automaattikameravalvonnasta, koska nykyinen tieliikennelainsäädäntö vaatii sitä, että samassa kuvassa pitää olla sekä kuljettaja että rekisterikilpi. Nykyiset valvontakamerat ottavat kuvan edestäpäin, mutta moottoripyörissä ei ole rekisterikilpeä edessä.

Samoin useimmat valvontakamerat eivät kykene havaitsemaan moottoripyörää, koska niiden massa on liian vähäinen niiden mittausjärjestelmälle.

Perustuipa sakotus sitten poliisin tutka- tai automaattikameravalvontaan,  YLE:n artikkelin mukaan liikennevirhemaksut olisivat seuraavanlaisia:

Alle 60 km/h:

Mikäli suurin sallittu nopeus on alle 60 kilometriä tunnissa, nopeuden ylityksestä tulisi seuraava liikennevirhemaksu:

  • * 70 euroa, jos ylitys on enintään 5 kilometriä tunnissa
  • * 100 euroa, jos ylitys on 6–10 kilometriä tunnissa
  • * 170 euroa, jos ylitys on 11–15 kilometriä tunnissa
  • * 200 euroa, jos ylitys on 15–20 kilometriä tunnissa
  • * 300 euroa, jos ylitys on 21–25 kilometriä tunnissa
  • * 400 euroa, jos ylitys on 26–30 kilometriä tunnissa

60-alueella 83 km/h ajava siis saisi 300 euron liikennevirhemaksun - tuloistaan riippumatta.

Yli 60 km/h:

Tieosuuden suurimman sallitun nopeuden ollessa yli 60 kilometriä tunnissa, liikennevirhemaksut muuttuisvat näin:

  • * 50 euroa, jos ylitys on enintään 5 kilometriä tunnissa
  • * 70 euroa, jos ylitys on 6–10 kilometriä tunnissa
  • * 140 euroa, jos ylitys on 11–15 kilometriä tunnissa
  • * 170 euroa, jos ylitys on 15–20 kilometriä tunnissa
  • * 300 euroa, jos ylitys on 21–25 kilometriä tunnissa
  • * 400 euroa, jos ylitys on 26–30 kilometriä tunnissa

80 km/h-alueella 109 km/h ajava siis saisi maksettavakseen 400 euron virhemaksun.

Suuremmista nopeuden ylityksistä ei selviäisi liikennevirhemaksulla, vaan niissä käytettäisiin nykyiseen malliin tuloihin sidottuja päiväsakkoja.

Uudessa tieliikennelakiluonnoksessa on myös todettu, että moottoripyöräilijät ovat sen myötä joutumassa automaattivalvonnan piiriin. Jatkossa ylinopeussakotuksen perusteeksi riittäisi pelkkä rekisterikilpi, sakko olisi täten ajoneuvokohtainen. 

Aiheesta lisää täällä: Uusi tieliikennelaki: myös moottoripyöräilijät joutuvat automaattivalvonnan piiriin