Japanilaisilla - kuten varmaan myös kaiken muunkin maalaisilla moottoripyörävalmistajilla on ongelma: hallitukset ympäri maailman ovat tiukentamassa päästömääräyksiä. 

Nikkei Asian Review kertoo, että yksi käytännön esimerkki on se, että Yamaha lopettaa teholippulaivansa V-Maxin tuotannon Japanissa tämän vuoden elokuussa. Toinen ääripää kertoo tulevaisuudesta: Honda puolestaan tuo jo vuonna 2018 markkinoille sähkömoottoripyörän.

Toinen ongelma on siinä, että Japanissa moottoripyörämarkkinat kutistuvat vuosi vuodelta. Kaikkein suurin kysymys, joka varmasti vaikuttaa eniten juuri Hondan ja Yamahan kaltaisiin jättiläisiin, joilla on erittäin laajat mallivalikoimat, on se, miten ne hyödyntävät rajalliset kehitysvaransa saadakseen aikaan kasvua tulevaisuudessa?

Yamaha joutui käyttämään kaiken teknisen osaamisensa saadakseen aikaan isokokoisen VMaxin, jossa on V4-moottori. Malli on ollut merkin valikoimissa jo vuodesta 1985 lähtien. Mutta sen valmistus päättyy elokuussa.

Myös XJR1300 on poistolistalla

Yamaha on ilmoittanut myös lopettavansa XJR1300-moottoripyörän sekä 250-kuutioisen Majesty-skootterinsa valmistuksen. Kawasaki puolestaan päätti lopettaa yhden ison pyöränsä, W800:n valmistamisen tiukentuvista päästömääräyksistä johtuen jo 2016.

Japani tiukensi päästömääräyksiään viime lokakuussa. Uudet standardit astuivat voimaan uusille malleille välittömästi. Uusi standardi mm. puolitti typpioksidin päästöt.

Tämän vuoden syyskuun jälkeen päätöksen aikana jo valmistuksessa olleiden mallien täytyy pystyä täyttämään uusien säädösten mukaiset määräykset. Tämä pakottanee valmistajia jälleen poistamaan joitakin malleja tuotevalikoimistaan.

Japanin päästömääräysten odotetaan tiukkenevan jälleen 2020, jolloin ne siirtyvät suurin piirtein samalle tasolle Euro 5 -standardien kanssa.

Kasvua Kaakkois-Aasiasta

Japanilaiset moottoripyörävalmistajat ovat hakeneet kasvua kasvattamalla läsnäoloaan Kaakkois-Aasiassa, Intiassa ja muilla kehittyvillä markkinoilla. Mutta myös nämä alkavat kiristää otettaan päästöjen osalta.

Tämä tuo paineita japanilaisvalmistajille uusien moottorien, pakoputkistojen ja muiden päästöihin vaikuttavien osien kehittämiseen. Lisäksi eri markkinat vaativat erilaisia malleja, ja kaikki kehityskustannukset ovat valmistajien niskoilla.

Japanin moottoripyörämarkkinat jatkavat kutistumistaan, eikä pohjaa ole näkyvissä. Japanin autonvalmistajien yhdistyksen mukaan moottoripyörien kysynnän ennustetaan laskevan 1.4. alkavana tilivuonna 2017 1,6 % 369 000 kappaleeseen.

Kasvu esimerkiksi Intian markkinoilla on suurta, mutta kuluttajat ovat kehittyvillä markkinoilla kiinnostuneempia ostamaan hinnaltaan edullisia tai halpoja pyöriä. Suomennettuna tämä tarkoittaa sitä, että kehityskustannuksia on vaikea siirtää kehittyvien markkinoiden maksettaviksi.

Kustannusten nousun ja tuottorakenteen vuoksi vain lupaavimmat mallit saavat jatkossa kehittämiseen varoja.

Pienempiä moottoreita ja sähkömoottoripyöriä?

Kotimarkkinoillaan japanilaiset yritykset ovat keskittyneet segmenttiin, missä kysyntä pysyy vakaana: keskikokoisiin ja suuriin malleihin, joiden kuutiotilavuus on yli 125 cc. Uusien mallien moottorit valmistetaan täyttämään yhä tiukemmat päästövaatimukset.

Tänä keväänä Honda julkisti CBR 250 RR:n, joka Hondan näkökulmasta on strateginen valinta: se on suunnattu houkuttelemaan uusia kuljettajia lajiin sekä tietysti kilpailijoilta omaan leiriin. Suzuki puolestaan julkisti vastineeksi GSX250R:n, niinikään 250-kuutioisen sporttipyörän. 

Pärjätäkseen kiristyvien päästömääräysten kanssa Honda tuo myyntiin 2018 sähkömoottorilla varustetun moottoripyörän, jonka pitäisi vieläpä kulkea riittävän pitkän matkan yhdellä latauksella.

Honda ja Yamaha solmivat viime lokakuussa uraauurtavan yhteistyösopimuksen alle 50-kuutioisten skoottereiden valmistuksesta ja kehittämisestä kotimaisille markkinoille. Niidenkin markkinat kutistuvat Japanissa. Valmistamalla Yamaha-tuotemerkin alla kulkevia skoottereita Honda haluaa pienentää omia tuotekehityskulujaan.

Entä sitten, kun kysyntä Intiassa tai kehittyvissä maissa saturoituu, mitä seuraavaksi? Tavoitteena lienee saada ihmiset muuten vain "nauttimaan moottoripyöräilystä". Tällä hetkellä moottoripyörä on edelleen loistava kulkuväline päivittäiseen liikenteeseen kehittyvissä maissa.

Mutta "vain" nautintoa tarjoava tie saattaa olla kivinen kulkea.

Lue myös nämä:

Pahimmat kilpailijat Yamaha ja Honda historialliseen yhteistyöhön

Japanilaisissa moottoripyörissä vähemmän ongelmia kuin Bemareissa tai Harrikoissa