Freddie Firth ajoi vuosimallin 1948 Velocette 348cc KTT MkVIII -tehdaskilpapyörällään 350-kuutioisten maailmanmestaruuteen vuonna 1949. Pyörän osat katosivat maailmalle, mutta lopulta pyörän moottori ja runko löydettiin ja pyörä rakennettiin uudestaan käyttäen alkuperäisiä tehdasosia. Pyörä on myös täydessä ajokunnossa.

Pyörän hinnaksi huutokaupassa arvioidaan 143 000 - 180 000 euroa.

Latolöytö Vincent "White Shadow" 

1949 Vincent 998 cc White Shadow Series C -projektipyörä. Kuva Bonhams.

1949 Vincent 998 cc White Shadow Series C -projektipyörä. Kuva Bonhams.

Kaikki Vincentit eivät olleet varustettuja mustaksi viimeistetyillä moottoreilla ja tunnettuja Black Shadoweina, vaan muutama malli lähti tehtaalta kirkkaammin moottorein ja tunnetaan "White Shadow" -malleina.

Vuosimallin 1949 Vincent 998 cc White Shadow Series C -projektipyörän huutohinnaksi arvioidaan 60 000 - 72 000 euroa. Pyörällä on ajettu viimeksi vuonna 1976, jonka jälkeen se unohdettiin perheen autotalliin. Kun se lopulta löydettiin, niin sitä luultiin vähemmän harvinaiseksi Black Shadowiksi.

Kun pyörää tarkemmin tutkittiin, niin se paljastui yhdeksi harvinaisimmista malleista, joita on koskaan valmistettu. 1949 Vincent 998 cc White Shadow Series C -pyöriä on tehty vain 15 kappaletta.

Käyttämätön 1998 MV Agusta 750cc F4 Serie Oro

1998 MV Agusta 750cc F4 Serie Oro. Kuva Bonhams.

1998 MV Agusta 750cc F4 Serie Oro. Kuva Bonhams.

Mikäli täysin käyttämätön pyörä kiinnostaa enemmän, niin ajamaton vuosimallin 1998 MV Agusta 750cc F4 Serie Oro voisi olla kova vaihtoehto. Pyörän hinnaksi arvioidaan 33 000 - 43 000 euroa. Pyörä on numero kahdeksan 300:sta koskaan valmistetusta.

Bonhamsin tiedotteen mukaan tämä on ensimmäinen F4 Oro, joka on myyty julkisesti, kun ensimmäiset pyörät myytiin MV Agustan johdolle ja kuninkaallisille.

Pyörän on suunnitellut mm. Ducati 916:nkin designista vastannut Massimo Tamburini, ja se esiteltiin aikanaan vuoden 1998 Milanon showssa. F4 Oro, eli kultasarjan malli, oli kaksi kertaa kalliimpi kuin perus F4 Strada. Silti kaikki pyörät oli myyty etukäteen. Korkeaa hintaa selitettiin eksoottisilla valmistusmateriaaleilla, joilla saatiin pyörän painoa alas.

Mike Hailwoodin ja John Surteesin kisa-Ducati

Vastikään autuaammille moottoripyörämaille siirtynyt kunnioitettava britti John Surtees on edelleen ainoa henkilö maailmassa, joka on voittanut maailmanmestaruuden sekä kaksi- että nelipyöräisillä ajoneuvoilla.

Mike Hailwoodille kuulunut kisa-asu on nyt kaupan.

Mike Hailwoodille kuulunut kisa-asu on nyt kaupan.

Uskotaan, että oheisessa pyörässä on toinen käytössä olleista Ducatin 250 DOHC -tehdasmoottoreista sijoitettuna Reynoldsin kisarunkoon. Kyse on vuoden 1960 Ducati 250GP -kisapyörästä. Sen omistajia ovat olleet sekä Mike Hailwood että John Surtees. Pyörän hinnaksi arvioidaan 96 000 - 120 000 euroa.

Myös Hailwoodin "kisanahat" vuoden 1978 Bathurst Grand Prixistä ovat myynnissä. Ne arvioidaan huudettavan 3600:n - 4800 euron hintaan.

Graeme ‘Croz’ Crosbyn kisa-asu.

Graeme ‘Croz’ Crosbyn kisa-asu.

Myynnissä on myös Apple Australian sponsoroima uusiseelantilaiselle Graeme ‘Croz’ Crosbylle kuulunut kisa-asu noin 1200-1800 euron hintaan.

1973 MV Agusta 750S 

1973 MV Agusta 750S.

1973 MV Agusta 750S.

Vuosimallin 1973 MV Agusta 750S:n huutohinnan uskotaan kohoavan 72 000 - 108 000 euron välille. Pyörä on osa yhden keräilijän 16 italopyörän kokoelmaa. Se koostuu kahden kilpailevan merkin, MV Agustan ja Ducatin malleista.

750 S oli eittämättä yksi 70-luvun superpyöristä. Vain harvat pyörät olivat yhtä kalliita, nopeita ja vielä harvemmat yhtä tyylikkään näköisiä.

Kaupan on myös vuosimallin 1976 MV Agusta 789cc 750S America. Sen teho oli tanakat 75 hevosvoimaa, joka riitti kiidättämään pyörän 217 km/h huippunopeuteen. Hinta-arvio pyörälle on 60 000 - 84 000 euroa. Tämän kappaleen ovat signeeranneet sekä John Surtees, Giacomo Agostini, Phil Read ja Arturo Magni.

1973 Ducati 750 Sport

1973 Ducati 750 Sport.

1973 Ducati 750 Sport.

Kokoelmasta kaupan on myös kilpailevan merkin 1973 Ducati 750 Sport, joka niinikään edustaa 70-luvun superpyöriä. Sen hinnaksi arvioidaan 29 000 - 33 000 euroa. Pyöriä valmistettiin aikanaan vain 1625 kappaletta, ja tämä kaksisylinterinen café racer on yksi merkin tavoitelluimpia malleja. Pyörän on myös hienossa kunnossa.

1930 Brough Superior OHV 680 Black Alpine

1930 Brough Superior OHV 680 Black Alpine.

1930 Brough Superior OHV 680 Black Alpine.

Sitten päästäänkin 1930 Brough Superior OHV 680 Black Alpineen. Brough Superior on yksi legendaarisimmista merkeistä moottoripyörämaailmassa, eikä tämäkään malli tee poikkeusta. Sen huutohinnan kaavaillaan nousevan 120 000 - 167 000 euroon.

Kyseisen myytävänä olevan George Brushin hengentuotteen historia tunnetaan tarkalleen uudesta lähtien, ja sillä on osallistuttu Euroopan matkoihin, klassikkokokoontumisiin sekä televisioesiintymiseen 1996.

1912 Williamson 964cc sivuvaunukombo

1912 Williamson 964cc sivuvaunuyhdistelmä

1912 Williamson 964cc sivuvaunuyhdistelmä

Vuosimallin 1912 Williamson 964cc sivuvaunuyhdistelmän moottori on peräti kahdeksan hevosvoiman tehoinen. Pyörän hinnaksi arvioidaan 42 000 - 48 000 euroa.

Merkki on vähemmän tunnettu, ja pyörä kauniisti ajan patinoima. Pyörä oli suunniteltu kovaan käyttöön ja on yksi harvoista säilyneistä coventryläistehtaan valmisteista. Näitä Williamsonin ilmajäähdytteisiä moottoreita uskotaan käytetyn lähinnä kilpailuissa. Pyörä on aiemmin kuulunut osaksi Potterin kokoelmaa. 1912 pyörässä on Brooksin istuin, Boschin magneetto sekä Binksin kaasutin.

1942 Harley-Davidson 61ci ‘Knucklehead’

1942 Harley-Davidson 61ci ‘Knucklehead’

1942 Harley-Davidson 61ci ‘Knucklehead’

Harley-Davidson EL v-twin eli ‘knucklehead’ on yksi kaikkien aikojen tunnistettavimmista moottoreista. Moottorissa eivät kuitenkaan olleet parasta "kauniit kasvot", vaan siitä myös irtosi suorituskykyä, mitä todistaa Joe Petrail vuonna 1937 Daytona Beachilla tekemä nopeusennätys 218,824 km/h.

Kaupan oleva H-D on vuosimallin 1942 Harley-Davidson 61ci ‘Knucklehead’, ja sen hinta-arvio on 36 000 - 42 000 euroa.

1954 Ariel 500cc HT5 Trial-tehdaskilpuri

1954 Ariel 500cc HT5 Trial-tehdaskilpuri

1954 Ariel 500cc HT5 Trial-tehdaskilpuri

1954 Ariel 500cc HT5 Trial-tehdaskilpuri on esimerkki siitä, miten lähes joka valmistajalla Englannissa oli tehdastiimi, jonka varjolla teeskenneltiin, että heidän ajajansa voittivat kisoissa täysin tavallisilla tehdasvalmisteisilla modifioimattomilla pyörillä. Tämä ei tietenkään pitänyt paikaansa, tehdaspyörät olivat kevyempiä ja tehokkaampia. Kunnes Ariel astui kuvaan mukaan.

Se rakensi HT5-pyörän, jolla kuljettajat pystyivät voittamaan kilpailuja modifioimatta pyöräänsä. Nyt kaupan oleva 1954 Ariel 500cc HT5 trial -pyörä on arvioitu 10 000 - 12 000 euron arvoiseksi.

Huutokauppa järjestetään sunnuntaina 23.4. Staffordissa, ja siinä on kaupan noin 200 keräilypyörää sekä noin 90 memoraliaa. Lisätietoja Bonhamsin huutokauppakamarin sivuilta.

Ariel HT5 tositoimissa.

Ariel HT5 tositoimissa.