Kyseessä on KTM:n lupaama vallankumouksellinen polttoaineen syöttöjärjestelmä, joka lisää tehoa ja parantaa ajettavuutta. Järjestelmässä on tuoreöljyvoitelu. Siinä erillisessä tankissa sijaitseva öljy sekoitetaan polttoaineeseen tilanteen vaatimalla seossuhteella elektronisesti ohjatun öljypumpun avulla. Normaalistihan öly on etukäteen sekoitettu tankkiin kiinteässä seossuhteessa.

TPI-sarjan pyörissä on sähkökäynnistin sekä huippukevyt Litium-ioniakku, Brembon jarrut sekä itsestään säätyvä kytkin, WP:n täysin säädettävä Xplor 48 mm etuhaarukka sekä kromimolybdeeniputkirunko. Pyörien pitäisi myös olla keveimmät luokissaan.

KTM 250 EXC TPI MY 2018.

KTM 250 EXC TPI MY 2018.

– Pyörien moottorin osat kuten kanavat, kansi, mäntä ja lohko ovat muuten tismalleen samanlaiset kuin aiemmin, mutta kaasutin on nyt korvattu tätä tarkoitusta varten kehitetyllä Dell'Orton valmistamalla läppärungolla. Sisääntulevan ilman määrää säätää kaasun asennon tunnistava sensori, ja öljy sekoitetaan sisään tulevaan ilmaan, KTM:n Hannu Heikkilä kertoo.

– Öljy suihkutetaan läppärungon kaasuläpän eteen, missä öljy sekoittuu ilmavirtaukseen ja silloin ilma-öljyseos menee imuläppien läpi kampikammioon. Kampikammion paine nostaa seoksen huuhtelukanavia pitkin ylöspäin ja ruiskusuuttimet suihkuttavat polttoaineen huuhtelukanaviin alaspäin. Alhaalta tuleva ilma/öljyseos nousee ylöspäin, joten molemmat sekoittuvat männän päälle noustessaan.

KTM 250-300 EXC TPI MY 2018 moottori.

KTM 250-300 EXC TPI MY 2018 moottori.

– Tuorevoitelun annostelu muuttuu ajotilanteen mukaan; siihen vaikuttavat sekä moottorin kierrosluku että kaasuläpän asento. Lisäksi ohjauselektroniikka tutkii muita muuttujia viiden sensorin voimin.

KTM 250-300 EXC TPI MY 2018 Throttle body.

KTM 250-300 EXC TPI MY 2018 Throttle body.

– Voimaa moottorissa on jonkin verran enemmän ja sen vääntö on samaa luokkaa kuin aiemmin. Polttoaineen seossuhde on tällä ratkaisulla aina optimaalinen, mitä se ei kaasutinmallissa aina välttämättä ole. Pyörä savuttaa myös vähemmän ja sen kulutus on pienempi. Tuoreöljyvoitelusäiliön tilavuus on seitsemän desilitraa, ja sillä ajaa noin kuusi tankillista.

– Ptorotyyppejä on testattu läpi talven, ja ne ovat toimineet hyvin, kulkeneet hyvin ja olleet luotettava. Pyörä on ollut eri maissa testattavana erilaisissa, kovissakin olosuhteissa ja sillä on ajettu sekä enduro- ja motocross-tyyppisesti.

KTM 300 EXC TPI MY 2018.

KTM 300 EXC TPI MY 2018.

– Kaupasta ostettu versio täyttää Euro 4 -normin, mutta kisakäytössä moottorin kartat laitetaan uusiksi, jolloin tilanne tietysti muuttuu. Pyörän mukana tulee myös erikseen kisaputki.

TPi-sarjan kaksitahtimallit tulevat kauppoihin kesäkuun lopussa - heinäkuun alussa.

– Viimeisen kolmen vuoden ajan meiltä on jatkuvasti kyselty, milloin pyörä tulee markkinoille. No nythän se lopulta tulee, mutta pyöriä ei välttämättä riitä kaikille halukkaille. Ennakkotilaukset on jo tehty, mutta pyöriä ei välttämättä saa niin paljoa kuin haluaisimme, Heikkilä pohtii.

KTM 300 EXC TPI MY 2018.

KTM 300 EXC TPI MY 2018.

Tekniset tiedot:

Malli 250 EXC TPI 300 EXC TPI
Moottorin kuutiotilavuus 249 cm3 293,2 cm3
Yksisylinterinen 2-tahti 2-tahti
Poraus x isku 66,4 / 72 mm 72 / 72 mm
Käynnistys sähkökäynnistys/käynnistyspoljin/Litium-ioniakku sähkökäynnistys/käynnistyspoljin/Litium-ioniakku
Vaihteiden lukumäärä 6 6
Läppärunko Dell’Orton 39 mm Dell’Orton 39 mm
Öljypumppu Elektronisesti ohjattu Elektronisesti ohjattu
Jäähdytys Nestejäähdytys Nestejäähdytys
Runko Kromimolybdeeninen kaksoiskehtorunko Kromimolybdeeninen kaksoiskehtorunko
Apurunko Alumiinia Alumiinia
Etuhaarukka WP USD Xplor 48

WP USD Xplor 48

Takavaimennin WP Xplor PDS WP Xplor PDS
Joustot edessä / takana 300 / 310 mm 300 / 310 mm
Jarrulevyt 260 / 220 mm 260 / 220 mm
Polttoainetankki 9 l 9 l
Paino ilman polttoainetta 103 kg 103 kg