Cruden on hollantilainen simulaattorien rakentaja, jolla on tarjolla mm. auto- ja venesimulaattoreita. Nyt valikoimaan on tullut mukaan myös moottoripyöräsimulaattori. Paitsi melkoisin mekaanisin rakentein, aitoa ajotunnelmaa on rakennettu virtuaalilaseilla.

Moottoripyöräsimulaattori on, kuten kuvasta ja oheisesta videosta selviää, moottoripyörän oloinen laite, joka nousee maasta ja kallistelee hydrauliikan varassa. Simulaattoria ohjataan kuten oikeaa moottoripyörääkin kallistamalla. Jarrut ja kaasu toimivat normaalisti, ja virtuaalilasit antavat kolmiulotteista tarkkuutta ajoon "oikeilla" radoilla.

Moottoripyörälläajon simuloiminen on tietyllä tavalla hankalampaa kuin esimerkiksi auton, sillä kuljettajan paino, sijoittuminen pyörän kyytiin, ajoasento, tapa käyttää kehoaan sekä monet muut seikat vaikuttavat siihen, miten pyörä käyttäytyy. Lisäksi tulee "pikku" nyansseja kuten vaikkapa vastaohjauksen käyttö, johon kone myös pystyy reagoimaan.

Kuski simulaattorin moton päällä ja ajotapahtuma näkyy ulkopuolisille näytöllä.

Kuski simulaattorin moton päällä ja ajotapahtuma näkyy ulkopuolisille näytöllä.

Cruden B306-HMD-simulaattorin pitäisi pystyä ottamaan huomioon kaikki mahdolliset tekijät.

Tähän asti simulaattorit ovat hyödyntäneet ajajan painoa ja sen siirtymisiä ja liikkeitä huomioidessaan mittaamalla painetta tietyissä kosketuspisteissä kuten polkimissa, istuimissa jne., mutta Crudenin uusi järjestelmä käyttää "syvyys-kartta"-sensoreita. Käytännössä tämä tarkoittaa ulkopuolisia kameroita, jotka jatkuvasti mittaavat ja päättelevät, miten kuljettaja on sijoittunut ja näiden tietojen mukaan muuttaa pyörän asentoa välittömästi.

Autosimulattoreissa ei myöskään niin tarkkaan tarvitse huolehtia näkökentästä, koska istuinasento on kiinteä ja näkökenttä tuulilasin kautta rajoitettu. Moottoripyöräilijällä on tehollisesti käytettävissään 360 asteen näkökenttä ja hän voi tarvita laajempaa näkökulmaa milloin tahansa.

Cruden B306-HMD ominaisuuksia.

Cruden B306-HMD ominaisuuksia.

Ratkaisuna tähän on tietysti virtuaalitodellisuuslasit, jotka tarjoavat kolmiulotteisen kuvan ajoradasta. Kun kuskilla on virtuaalilasit, ja simulaattoria hoitelee tietokoneen ohjastama hydrauliikka, niin ei pelkästään pyörä reagoi kuljettajan liikkeisiin, vaan koko ajoympäristö rataa ja maisemaa myöten, joten tunnelma on todellinen. 

Äänimaailma vahvistaa todellisuuden tuntua; toistaiseksi käytössä ovat Yamaha R6:n ja Ducati 848 Evon äänet, joten vaikutelma varmaankin on niin todellinen kuin simulaattorissa voi olla. Tätä olisi kiva päästä testaamaan.

Asiasta kertoi Motofire ja lisää tietoja Crudenin simulaattorista löydät heidän kotisivuiltaan. Mikäli esittelyvideo ei näy alla, voit katsoa sen täällä.