Moottoripyöräilijä ja moottoripyörä ovat liikenteessä pieni ja vaikeasti havaittava yksikkö autoon verrattuna. Lisäksi moottoripyörän profiilin linjat ovat rikkonaisemmat kuin auton.

Moottoripyörä ei myöskään näytä lähestyvän samaa vauhtia kuin auto, ja sulautuu muuttumattomaan taustaan helposti. Mikäli moottoripyöräilijä näiden syiden myötä häviää autoilijan näkökentästä, puhutaan motion camouflage -ilmiöstä, kerrotaan Ylen artikkelissa.

Varsin usein luemme poliisin tiedotteista tai lehtijutuista, miten autoilija ei havaitse moottoripyöräilijää, ja tämänkin lehden palstoilla on annettu neuvoja sen suhteen, miten paremmin tulla havaituksi. Motion camouflage eli liikehäivytysilmiön ymmärtäminen saattaa olla avain siihen, miten toimia ilmiön estämiseksi lähestyttäessä esimerkiksi risteystä, jossa auto on kääntymässä tielle.

– Kyseessä on aistiharha. Silmän ja aivojen erikoinen yhteistyö vaikuttaa siihen, ettei ihminen kiinnitä huomiota esineeseen, joka pysyy paikallaan taustaansa nähden, kommentoi asiaa Hämeen ammattikorkeakoulun Riihimäen yksikössä liikennealaa opiskeleva Heikki Välimäki Ylen haastattelussa.

Välimäki on itsekin moottoripyöräilijä, joten motion camouflagen aiheuttamat riskit ovat tulleet tutuksi tien päällä. Hän on joutunut onnettomuuteen, jossa "nuori, fiksunoloinen kaveri vain totesi, ettei nähnyt".

Välimäki on ajanut moottoripyörällä onnettomuuden jälkeenkin, mutta toivoo, että liikehäivytysilmiöstä puhuttaisiin enemmän. 

Mutkittelusta apua

Moottoripyöräilijä pystyy tässäkin tilanteessa auttamaan nähdyksi tulemistaan. Yksinkertainen temppu on omalla kaistalla mutkitellen ajaminen risteystä lähestyttäessä. Silloin pyörä liikkuu katsojaan nähden sivusuunnassa.

Välimäen mielestä myös moottoripyörän valojen pinta-alan kasvattaminen auttaisi. Kirkkaus ei ole ratkaisevaa, vaan pinta-ala. Monissa Harley-Davidsoneissa esimerkiksi on päävalo ylempänä ja kaksi pienempää valoa sivuilla alhaalla. Tällöin valojen näkyvyys paranee kolmiomuodon ansiosta huomattavasti.

Hän uskoo myös, että mikäli autoilijat tiedostaisivat ongelman, hekin osaisivat olla tarkkaavaisempia liikenteessä.

Honda puolestaan on tutkinut asiaa, ja tullut siihen tulokseen, että kun valonlähteiden muodostama kuvio muistuttaa ihmiskasvoja, moottoripyörän näkyvyys parantuu huomattavasti. Valojen kirkkaus on toissijaista.

Ohjusten ja sudenkorentojen taktiikkaa

Liikehäivytysilmiö on tuttu jo luonnosta ja sieltä sitä on sovellettu aseteollisuuteen. Sudenkorento osaa häivyttää itsensä saaliseläimen näkökentästä. Saalis ei osaa pelätä petoa, joka näyttää olevan paikallaan, ja lopulta saalistaja yllättää kohteensa lähietäisyydeltä.

Ohjuksissa käytetään samaa tekniikkaa, jolla pyritään vaikeuttamaan niitten torjuntaa.

Toinen moottoripyöräilijän riskiä kasvattava asia on ns. looming-ilmiö, missä vakionopeudella autoa kohti ajava moottoripyörä näyttää auton kuljettajan silmissä olevan pitkään hyvin kaukana, vaikka onkin koko ajan tulossa lähemmäs. Vasta, kun moottoripyörä on aivan lähellä, autoilija tajuaa asian ja saattaa yllätettynä päätyä paniikinomaisiinkin ratkaisuihin.

Aiheesta aiemmin: Ihmiskasvonäköisyys ja lisävalot parantavat moottoripyörän näkyvyyttä