R1200GS-malleilla on suuri merkitys BMW:n menestykselle, sillä ne tuovat yli puolet sen myynnistä maailmanlaajuisesti. Sen vuoksi merkki on ilmeisesti päättänyt pyrkiä säilyttämään kilpailuasemiaan panostamalla moottorin käyttökelpoisen tehon kasvattamiseen. Adventure-pyörien kysyntä maailmalla on kasvanut kovaa vauhtia viime vuosina varsinkin BMW:n, KTM:n, Ducatin ja Triumphin vauhdittamana.

Muuttuva venttiilien ajoitus tuli moottoripyörämaailmassa ensin Ducatiin. Se esiteltiin vuoden 2015 Ducatin 1200 Multistrada -mallissa ja sittemmin 1200 Multistrada Endurossa, joissa se on kyllä toiminut hienosti: pyörien moottoreissa on kasvanutta huipputehoa, mutta myös erittäin laaja käyttökelpoinen vääntöalue. Silti moottorin urheilullinen herkkyys on läsnä niin haluttaessa. Päästöjen pieneneminen on yksi järjestelmän lisäeduista. Kun Ducatista puhutaan, niin nimi on DVT, Desmodromic Variable Timing. Siinä sekä imu- että pakoventtiilien ajoitusta säädetään toisistaan riippumatta.

BMW:n moottoreissa ei ole desmodromista venttiilikoneistoa, joten sen tuleva VVT, Variable Valve Timing, on varmasti toteutukseltaan täysin erilainen, mutta toimintaperiaate on kuitenkin sama. Moottorin tarkempi jatkuva voimantuoton seuranta koko kierrosalueella lisättynä parhaassa tapauksessa vielä polttoaineenkulutuksen pienenemisenä sekä tehon ja väännön lisääntymisenä lisää tietysti GS-sarjan kiinnostavuutta.

Vielä ei ole tietoa, milloin muttuvalla venttiilinajoituksella varustetut GS-bokserit saapuvat markkinoille, mutta aina voi veikata. Koska kilpailu kovenee koko ajan seikkailupyörien luokassa - tästä kertovat päivitetty Yamaha Ténére ja kokonaan uusi Honda Africa Twin - ja kun ostava yleisö on kiinnostunut niistä, niin sopiva paikka voisi olla vaikkapa ensi vuoden Könin mp-tapahtuma, jollei jo tämän syksyn EICMA. Asiasta kertoi Ride Apart.