Intiassa myytiin viime vuonna käsittämättömät 17,5 miljoonaa moottoripyörää. Yhdysvalloissa vuotuinen myyntimäärä on reilut 500 000, Englannissa noin 125 000 ja Suomessa - vertailun vuoksi - noin 3000. Suomessa myydään tällä vauhdilla 5833 vuodessa yhteensä yhtä monta moottoripyörää kuin Intiassa vuodessa.

Toki suurin myytyjen pyörien luokka Intiassa on 100-125-kuutioisten luokka, mutta silti luvut ovat uskomattomia.

Myynnin vuotuinen kasvu on noin seitsemän prosentin luokkaa ja suunta tuntuu jatkuvan. Taustalla on maan talouden vahva kotimainen kasvu. Elinvoimainen talous on saanut tuekseen tieverkoston kansallisen rakennusohjelman.

Kuten muuallakin aiemmin kehitys johtaa pikku hiljaa samalla kohti isompia moottoripyöriä. Intiassa se on johtanut siihen, että yli 250-kuutioisten markkinoita hallitsee Royal Enfield. Se valmisti viime vuonna 700 000 moottoripyörää, mikä vastaa suurin piirtein Harley-Davidsonin, KTM:n, BMW:n, Triumphin ja Ducatin myymien pyörien yhteismäärää.

Royal Enfieldin tavoitteena on myydä tänä vuonna noin 900 000 moottoripyörää. Sen mallistossa ei ole alle 250-kuutioisia pyöriä. Silti RE on määrillä mitattuna pieni verrattuna Intian markkinoiden jättiläisiin. Kolmen kärki on Hero, Honda ja sitten kolmannesta sijasta käyvät kisaa keskenään TVS ja Bajaj. Viimemainittu on tällä hetkellä se nelonen.

Kun Royal Enfieldin kuukausittainen valmistusmäärä on 60 000, niin karkeasti arvioiden Heron on noin 500 000, Hondan 400 000 ja TVS:n ja Bajajin noin 200 000 moottoripyörää kuukaudessa. Yamahan kuukausittaiset valmistusmäärät Intiassa ovat samaa luokkaa Royal Enfieldin kanssa.

Intialaiset moottoripyörävalmistajat tekevät yhteistyötä eurooppalaisten moottoripyörävalmistajien kanssa. Tuorein tieto oli, että Triumph ja Bajaj Motors tekivät kumppanuusopimuksen, jonka avulla Bajaj saanee mallistoonsa alle 700-kuutioisen pyörän kun taas Triumphin mallistosta puuttuvat pienet mallit. 10 vuotta sitten Bajaj osti 47 % osuuden KTM:stä ja valmistaan noin 100 000 KTM:ää vuosittain. Se valmistaa myös ensi vuonna markkinoille tulevat Husqvarnan Vitpilenit ja Svartpilenit.

TVS puolestaan sai kumppanikseen BMW:n neljä vuotta sitten, ja se valmistaa BMW G 310 R:t saksalaiselle. Samalla se valmistaa kotimaan markkinoille omalla nimellään vastaavaa mallia.

Mahindra puolestaan panostaa kovasti moottoripyörävalmistukseen. Se hankki pääomistuksen Peugeotin skootterivalmistuksesta. Lisäksi se hankki omistukseensa legendaarisen BSA:n brändin ja hiljattain myös tsekkivalmistaja Jawan sekä oikeudet Yezdi Jawa -nimen. Se oli suosittu kaksitahtimalli Intiassa 60- ja 70-luvuilla. Mahindra suunnittelee jo Jawalle ja BSA:lle kansainvälistä myyntiverkostoa, vaikka uudet mallit vielä odottavat tuloaan, New Atlas kertoo.