Uuden KTM Freeride E-XC:n komposiittirunko on pantu uusiksi tavoitteena parempi stabiilisuus. Sähkömoottorin huipputeho on nyt 18 kilowattia ja akussa on 50 % lisää kapasiteettia. Se tarkoittaa puolen tunnin ajokeikkaa yhdellä latauksella.

Pyörä myös ottaa talteen moottorijarrutuksessa ja jarrutuksessa syntyvän energian, mikä tietenkin sopivissa olosuhteissa pidentää ajoaikaa. Akku voidaan myös pikaladata, ja sen pitäisi kestää 700 lataussykliä siten, että kapasiteetista on sen jälkeen vielä yli kaksi kolmasosaa eli 70 % jäljellä. 

Pyörässä on WP:n 43 millin aiempaa herkempi upside-down-haarukka sekä takana WP:n PDS Xplor -vaimennin, jonka progressiota ja säädettävyyttä on parannettu.

KTM Freeride E-XC 2018

KTM Freeride E-XC 2018

KTM Freeride E-XC:ssä on kolme eri ajomoodia: Economy, Enduro ja Cross. Pyörä on helppokäyttöinen: ei kytkinkahvaa tai vaihdepoljinta. Istuinkorkeus on 900 mm.

Muuta uutta ovat katteen osat, kisagrafiikat ja värit sekä uusi mittaristo ja paremmin sijoiteltu virtalukko. Pyörä täyttää A1-teholuokan vaatimukset ja on nollapäästöinen. Myös pyörän melutaso on minimaalinen.

KTM Freeride E-XC tarjoaa tietysti isot ympäristöedut perinteiseen moottoripyörään verrattuna, mutta myös sen käyttökustannukset ovat minimaaliset bensiinipyörään verrattuna. Akun lataaminen täyteen maksaa alle 80 senttiä.

Riisuttuna.

Riisuttuna.

Uusimman sähköisen malliversion markkinoille tuominen korostaa myös KTM:n pitkän aikavälin sitoutumista sähköiseen liikkumiseen. Itävaltalaisbrändin sähkömoottoripyörälaivue käsittää tulevaisuudessa joukon e-moottoripyöriä mukaan lukien e-mini ja e-skootteripyörät. Yritys myös maksimoi kumppanuutensa PEXCOn kanssa crossover-ratkaisujen tuottamiseksi polkupyöräpuolelle.

Vuoteen 2025 mennessä KTM:llä on oman ilmoituksensa mukaan tarjolla pyöriä 250 watin tehosta aina 11 kilowattituntiin.

Uusi KTM Freeride E-XC tulee markkinoille ensi vuoden alkupuolella. 

KTM Freeride E-XC ja lataaminen.

KTM Freeride E-XC ja lataaminen.