BMW K 1600 Grand America on kehitetty K1600 B:stä, eli kuusisylinterisestä 1600-kuutioisesta matkapyörästä, jonka tehon riittävyyttä ei suuremmin tarvitse arvuutella.

Tavoitteena on ollut rakentaa malli, jolla tehdä amerikkalaisittain rennosti ja loistokkaasti matkaa, mikä kertoo tietysti myös jotain pyörän pääasiallisesta markkinoinnin kohdemaasta.

Sivulinjoiltaan pyörä muistuttaa kovasti nyt jo "vanhaa" 1800-kuutioista Gold Wingistä. Takamatkustajalla on ruhtinaallisen näköiset tilat ja molempien pyörän päällä matkaavien istuimien mukavuuteen on panostettu.

BMW K 1600 Grand America. FS:t odottavat vuoroaan.

BMW K 1600 Grand America. FS:t odottavat vuoroaan.

Designiin on haettu myös amerikkalaisista rakennetetuista pyöristä. EICMA:ssa BMW:n pyörien julkistustilaisuudessa oli melkoinen hässäkkä päällä, joten sieltä otetut kuvatkin ovat sitten sitä mukaa, mutta kieltämättä uusi Grand America on vaikuttavan näköinen ilmestys.

Pyörässä on LED-valot, kuten arvata saattaa. Värivaihtoehtoina on joko Blackstorm metallic tai sitten Blackstorm metallic / Austin Yellow metallic -kombinaatio.

Kuusisylinterinen E4-normit täyttävä moottori hoitaa 160 hv:n / 118 kW:n turvin tehtävänsä suuremmin ponnistelematta. Huipputeho löytyy 7750 kierroksella ja huippuvääntö 175 Nm 5250 rpm.

BMW K 1600 Grand America.

BMW K 1600 Grand America.

Hassua kyllä, pyörän luonteen vuoksi sen moottoria on suitsittu siten, että huippunopeus on rajoitettu 162 kilometriin / 101 mailiin tunnissa. Tämä sen vuoksi, että matkustajan ja tavaroiden mukaanotto saattaa vaikuttaa painonjakaumaan, joten ajodynamiikkakin olisi kovilla.

Jousitus on BMW:n elektronisesti säätyvä Dynamic ESA. Road-asetuksella vaimennus adaptoituu automaattisesti tienpintaan. Cruise-asetuksella toiminta on vielä entistä pehmeämpää ja mukavampaa.

Reverse assist eli sähköinen pakki helpottaa raskaan pyörän liikuttelua. Toiminto valitaan vasemmasta kahvasta ja aktivoidaan starttinappulaa painamalla.

Amerikan markkinoilla tarvitaan ilmeisesti pyörä, jota ajetaan jalat edellä, joten Grand Americassa se on mahdollista astinlautojen avulla. Takaistuin on 70 mm aiempaa matalemmalla. Myös takamatkaajalle on saatavilla astinlaudat lisävarusteena.

BMW K 1600 Grand America

BMW K 1600 Grand America

Kaatumaraudat, lämmitettävät kahvat, istuinlämmittimet, vakionopeudensäädin ja mallikohtainen erityisen korkea tuulilasi tarjoavat mukavuutta ja suojaa sääolosuhteilta. Tuuletusluukkujen avulla tarjolla on myös raikasta ilmaa niin haluttaessa. Ja tämäntyyppiseen pyörään kuuluu tietysti myös audiojärjestelmä.

Pyörässä on vakiovarusteena myös ABS Pro -jarrujärjestelmä ja dynaaminen luistonesto DTC.

Lisävarustelistalta löytyvät myös vaihdeavustin, eCall-hätäpuhelinjärjestelmä ja paljon muuta.

BMW K 1600 Grand America

BMW K 1600 Grand America

BMW K 1600 Grand America

BMW K 1600 Grand America

BMW K 1600 Grand America

BMW K 1600 Grand America

BMW K 1600 Grand America.

BMW K 1600 Grand America.