KTM:n uudesta 790 Dukesta esiteltiin konsepti vuosi sitten, ja nyt odotus on viimein päättynyt. Pyörä julkistettiin Milanossa tiistaina, ja tulee myyntiin ensi vuoden mittaan.

Pyörässä on uusi trellisputkirunko, jonka kantavana osana pienikokoinen täysin uusi LC8c moottori toimii. 799-kuutioisessa kaksisylinterisessä nelitahtisessa ja 8-venttiilisessä rinnakkaismoottorissa on tehoa 105 hevosvoimaa 9000 kierroksella minuutissa. Värinöitä poistamassa on kaksi tasapainoakselia. 

KTM 790 Duke

Vääntöä on taasen tarjolla 86 Nm 8000 rpm. Moottorin poraus on 88 mm ja isku 65,7 mm ja puristussuhde 1:12.7.

KTM Duke 790 on melkoinen menopeli. Siitä kertoo myös maltillinen 169 kilogramman kuivapaino. Polttoainetankin tilavuus on puolestaa 14 litraa.

KTM 790 Duke

 

Pyörässä on huippuluokan varustetaso. Siinä on mm. kaarre-ABS, jossa on Supermoto-moodi eli poiskytkettävä taka-ABS, kallistukseen reagoiva luistonesto, täysvärinen TFT-näyttö ja quickshifter vakiona.

KTM 790 Duke

Alustakomponenteista vastaa WP. Edessä on 43-millinen haarukka ja takana monovaimennin. Etuteleskooppia ei pysty säätämään, kun taas takavaimentimen proggressiivisen jousen esijännitys on säädettävissä.

Pyörässä on LED-valot. Kaksi 300 mm jarrulevyä edessä toimivat yhdessä nelimäntäisten radiaalikaliiperien ja radiaalietujarrusylinterin kanssa.

Rengaskoko edessä on 120/70 ZR 17ja takana 180/55 ZR 17.

KTM 790 Duke

KTM 790 Duke

KTM 790 Adventure R -proto

Kuten arvata saattaa, KTM (tästä ei ole mitään pahaa sanottavaa - päinvastoin) on tuomassa samasta moottori/runko-kombosta myös adventure-pyörän markkinoille. Se ei nyt sitten ilmeisesti tapahdu ensi vuoden aikana, vaan vasta kaudelle 2019, koska KTM 790 Adventure R oli nähtävissä vasta protona.

KTM 790 Adventure R -proto.

KTM 790 Adventure R -proto.

Ajatus on mielenkiintoinen, sillä kun moottorin tehon on noin 100 hevosvoimaa, ja paino oletettavasti samansuuntaisissa maltillisissa lukemissa, niin 790 Adventurella tekee mukavasti matkaa sekä tiellä että maastossa. 

KTM ei ole yksin seikkailupyörien keskiluokassa, vaan se tekee vahvasti tuloaan: Triumphin 800 Tiger ja BMW F 850 GS ovat niinikään oivia esimerkkejä siitä.

KTM 790 Duke vm 2018

KTM 790 Duke vm 2018

KTM 790 Duke vm 2018

KTM 790 Duke vm 2018

KTM 790 Duke vm 2018

KTM 790 Duke vm 2018

KTM 790 Duke vm 2018

KTM 790 Duke vm 2018

KTM 790 Duke vm 2018

KTM 790 Duke vm 2018

KTM 790 Duke vm 2018

KTM 790 Duke vm 2018

KTM 790 Duke vm 2018

KTM 790 Duke vm 2018

KTM 790 Duke vm 2018

KTM 790 Duke vm 2018