Nykyisessä liikennekäyttäytymisessä on saatu todisteita siitä, että kuljettajat jättävät täysin huomiotta liikennemerkit, joten kasvanut riski pakottaa kaupunkiliikenteessä olijat olemaan erityisen varuillaan, kun he ajavat risteyksen läpi. Teoriassa tämän merkittömyyden pitäisi parantaa liikenneturvallisuutta. Kääntöpuoli on sitten se, että riisumalla liikennemerkintöjä ja liikennevaloja näkö- tai liikkumisrajoitteisten selviäminen risteysalueella hankaloituu. Oheisen videon kuvamateriaalista selviää hyvin liikennemerkittömyyden ja yhteisen tilan vaikutus liikenteeseen.

Varsin moni liikenneonnettomuus tapahtuu risteyksissä, mutta entäpä tosiaan, jos kaikki katu- ja liikennemerkit tai merkinnät sekä liikennevalot puuttuisivat? Ainakin oheisen videon materiaalin mukaan risteysalueet muuttuvat paljon turvallisemmiksi, koska ihmiset joutuvat ottamaan huomioon ja varomaan eri tielläliikkujia aivan eri tavalla kuin valoilla tai merkeillä ohjatuissa risteyksissä.

Onnettomuuksien määrät testiristeysalueilla ovat pudonneet todella dramaattisesti.

Liikenneympyröiden käyttöönotto on selvästi Suomessakin vähentänyt risteysonnettomuuksia ja niiden kohtalokkuutta, koska risteysnopeudet ovat pienentyneet. Olisiko tässä seuraava askel?

Ongelmia asiassa on aiheuttanut se, että liikunta- ja näkörajoitteisilla on vaikeuksia selvitä näin epäloogisesta ympäristöstä. Varsinkin näkörajoitteiset ovat ajaneet liikennevalojen palauttamista. Tutkijat puolestaan ovat ehdottaneet, että risteysympäristö pidettäisiin avoimena alueena, mutta että liikkumis- ja näkörajoitteiset henkilöt esimerkiksi  saisivat napinpainalluksella itselleen nostettua tielle ajoesteet, joiden turvin he voisivat ylittää kadun.

Asiasta kertoi Holy Kaw. Mikäli video ei näy alla, voit katsoa sen täältä.