Oheisella videolla Adam Savage kysyy Glen Englishiltä, "teitkö kaikki nämä osat alusta loppuun asti itse?" ja vastaus oli ytimekäs: "Muttereita ja pultteja lukuunottamatta kaikki on käsintehtyä... ei tietokoneita, ei 3D-tulostimia, se on tehty kokonaan vanhanaikaisin työkaluin".

Glen English on itse vanha kilpa-ajaja, kunnostautunut erityisesti Classic-kisoissa, joten hänen kiinnostuksensa moottoripyörien rakentamiseen ymmärtää hyvin. Hänen uransa huippukohtia ovat mm. Mansaaren TT-ajojen 3. sija 1996 ja FIM World Classic Bike -luokan mestaruus 2003.

Glen English ja MV Agusta.

Kuvissa näkyvä MV Agusta on tehty neljänneskokoon alkuperäisestä vuosimallin 1970 kolmisylinterisestä 500-kuutioisesta mallista, jota ajoi mestari Giagomo Agostini aikanaan.

English asuu Cornwallissa Englannissa, jossa rakentaa pienoismallejaan. Luvassa on vielä 19 kappaletta MV Agustoja, sitten hän siirtyy toiseen mp-malliin. Tätä kirjoitettaessa 9 malleista oli tilattu, joten nopea ehtii vielä varaamaan omansa. Hinnaksi Englishin sivustolla oli tälle mallille määritetty 8750 puntaa, 9790 euroa. Hinta on kohtuullinen, kun huomioi sen, että ensimmäisen mallin valmistamiseen on kulunut 17 kuukautta.

Glen English kisaamassa vuosimallin 1962 Matchless G50:llä.

Videolla käydään varsin perusteellinen keskustelu käsintehtyjen pienoismallien rakentamisesta. English käyttää valkometallia sen valamista paljon, samoin kuparia. MV Agustan runko on samanlainen kuin alkuperäisen, samoin kaikki muutkin osat. Jopa vanteen ja keskiön eri osat on valettu ja työstetty erikseen. Pinnat ovat terästä ja samanlaiset kuin alkuperäiset. Katteiden osissa on käytetty lasikuitua ja mm. lasikuitukatteen muovinen tuulilasi on tyhjiö- eli alipainemuovattu.

Erottaisitko, että kuvassa on pienoismalli eikä alkuperäinen?

Miehen työn jälki on museolaatua.

Glen Englishin sivustolle pääset tästä ja Adam Savagen sivustolle tästä. Mikäli video ei näy alla, voit katsoa sen täällä.

MV Agusta pienoismallina.