Toronton yliopisto teki aiheesta tutkimuksen, ja tutkijat totesivat, että näyttö on kiistaton, mutta mitään yhtä selkeää syytä ei pystytä osoittamaan. Yhtenä mahdollisuutena tutkijat nimesivät sen, että kuu sinänsä voi harhauttaa tai häiritä kuljettajaa, tai tehdä vaikeammaksi ajonopeuden arvioinnin.

– Tutkimuksemme osoittaa että tarvitaan erityistä varovaisuutta täyden kuun aikana moottoripyörällä ajettaessa, tutkimusta tekemässä ollut Toronton yliopiston tohtori Donald Redelmeier kertoo.

Keskimääräinen moottoripyörällä ajo on "vaarallisempi kuin juopuneelle auton kuljettajalle, joka ajaa ilman turvavyötä saman matkan", hän lisää. – Riski on yksi on niitä asioita, joita ihmiset eivät vain tajua, ennen kuin on liian myöhäistä - sen vuoksi tarvitaan tieteellisiä tutkimuksia asiasta.

Moottoripyöräilijät kohtaavat monia riskejä ja häiritseviä tekijöitä teillä villieläimistä kauniisiin auringonlaskuihin, mutta tutkimustiimi sanoo keskittyneensä täyteen kuuhun siksi, että se on iso ja kirkas sekä saattaa yllättäen pompahtaa näkökenttään. Lisäksi täyden kuun näkymisen aikataulua on helppo seurata.

Redelmeier julkaisi yhdessä Princeton Universityn Eldar Shafirin kanssa kuvauksen siitä, miten he analysoivat moottoripyöräonnettomuudet USA:ssa 40 vuoden ajalta selvittääkseen oliko niillä mahdollisesti linkkiä täyden kuun esiintymisen kanssa.

Yhteys kiistaton

Vuosien 1975 ja 2014 välillä oli 494 täyttä kuuta, joiden aikana moottoripyöräonnettomuuksissa kuoli 4494 motoristia myöhäisen iltapäivän ja seuraavan aamun välisinä aikoina noilla jaksoilla.

Analysoidakseen olivatko onnettomuudet yleisempiä noina täyskuuöinä tutkimustiimi vertaili yöaikaisten kolareitten lukumäärää sekä viikko ennen että viikko täysikuun jälkeisinä öinä tapahtuneisiin. Tällöin näkyvillä oli puolikuu. Tämä varmisti sen, että heidän vertailunsa otti huomioon joukon erilaisia tekijöitä kuten sään, vuodenajan, viikonpäivän ja jopa tienpinnan ja liikenteen määrän muutokset.

Yhteenvedossa selvisi, että keskimäärin 9,1 onnettomuutta tapahtui täydenkuun aikaan ajettaessa verrattuna ei-täysikuun aikaiseen 8,6:een onnettomuuteen. Tämä tarkoittaa sitä, että onnettomuusriski oli 5 prosenttia suurempi. Tulos päti eri tekijöistä kuten vuodenajasta, vuosikymmenestä tai kuljettajan iästä, moottorin koosta tai siitä riippumatta käyttivätkö nämä kypärää vai eivät.

– Viisi prosenttia on paljon, kun kyseessä on tieturvallisuus, Redelmeier totesi.

Superkuu vielä vaarallisempi

Kun tutkijakaksikko erikseen tarkasteli niitä ajanajaksolle sattunutta 65 yötä, jolloin kuu oli ns. superkuu - eli suurempi ja kirkkaampi kuin tavallinen täysikuu - vaikutus oli vielä suurempi. Silloin riski kuolemaan johtaneeseen onnettomuuteen oli 32 % korkeampi verrattuna puolikuuöihin ja edelleen 22 % korkeampi verrattuna tavalliseen täyteen kuuhun.

Redelmeier uskoo, että mahdollisia selityksiä linkkiin moottoripyörilykuolemien ja täyden kuun välillä on ainakin kolme. Ensinnäkin kuun aiheuttama valoefekti, joka saattaa aiheuttaa sen, että kuljettajat arvioivat ajonopeutensa väärin. Toinen mahdollisuus on, että motoristeja tai muuta liikennettä on teillä enemmän täydenkuun aikaan.

– Erilainen mahdollisuus on ajatusten harhautuminen - se, että täyden kuun katsominen vie kuljettajan huomion tiestä ja luo tarkkaamattomuuden hetken, joka saattaa johtaa ajoneuvon hallinnan menettämiseen, Redelmeier pohtii.

Tekijät kuitenkin huomauttavat, että tutkimuksella on rajoitteensa, muun muassa se, että se keskittyi pelkästään motoristeihin eikä tutkinut kuolemia uuden kuun öinä, Guardian kertoo.