Aikanaan ihmettelin, kun ystäväni, joka oli aina ajanut matkaa isoilla, tehokkailla ja nopeilla moottoripyörillä, kertoikin yhtäkkiä siirtyneensä vanhaan 250-kuutioiseen kaksitahtiseen RD-Yamahaan. Syynä oli perhetilanne: lapsia ja asuntovelkaa. Kun silti ihmettelin, että miksi pienikuutioinen kaksitahtinen, niin selitys oli lopulta yksinkertainen ja helposti ostettavissa: erittäin helppo, ketterä ja täsmällinen ajettava, tehokas, ja kiihtyy hyvin sekä sopii Uudenmaan mutkateille. Myös huippunopeus riitti varmasti siihen, että ajamisesta nautti ja mutkiin pääsi vähän tiukemmissa kallistuskulmissa. 

Vins Duecinquanta Competizione

Kun vastaan sitten tulee nykytekniikalla toteutettu tuliterä italialainen Vins Duecinquanta, niin ajatukset rientävät kyllä välittömästi ystäväni leveän hymyn saattamana kertomiin faktoihin pienen kaksitahtisen eduista. Duecinquanta tarkoittaa varttilitraa, 250 kuutiota.

Vins Duecinquanta Competizione on huipputekniikkaa, vai mitä sanoisitte kisaversion (kyllä, tulossa on myös katuversio) alle 85 kg:n painosta, kaksisylinterisestä 90° V-moottorista ja hiilikuituisesta monokokkirungosta ja katteista? Kisaversion moottorin kuutiotilavuus on 288 cm3 ja hevosvoimia luvassa yli 80. 

Se on miltei hevosvoima per kuivapainokilo!

Vins Duecinquanta Competizione

Huippunopeudeksi kisamallille luvataan noin 240 km/h. Aerodynamikkaankin on panostettu, ja jäähdytysjärjestelmä on Vinsin mukaan "hybridi"; perinteinen nestejäähdytys vahvennettuna tuulettimella. Ilmansuodin on sylintereiden välissä, ja jäähdytin polttoainetankin edessä.

Vins Duecinquanta Competizione

Moottorin pakoventtiileitä ohjataan sähköisesti servoilla. Vaihdelaatikossa on kuusi pykälää ja kytkin on vahvistettu.

Etupään jousitus on ratkaistu kolmiotukivarsin varustetulla minikeinuhaarukalla.

Vins Duecinquantan siviiliversio on kesympi, mutta radikaali sekin. Painoa luvataan enemmän, mutta alle 95 kg. Kisaversiota pienemmän moottorin tilavuus on 250 cm3. Tehoa ei ole ilmoitettu. Sen lopullinen suuruus riippunee siitä, millä teholukemilla pystytään vielä saavuttamaan Euro 4 -normin mukaiset päästövaatimukset. Mutta mikäli liikutaan vaikkapa 70 hevosvoiman tuntumassa, niin pyörä varmasti pistää kuljettajansa myhäilemään tyytyväisenä.

Vins Duecinquantan siviiliversion 3D-mallinnus.

Entäpä sitten se pimeämpi puoli? Kyse on tietenkin hinnasta. Näin eksoottisen uuden pyörän valmistusmäärät ovat pienet, joten Competizionen hinta alkaa yli 50 000 eurosta ja katuversion yli 40 000 eurosta. Ja nämä siis paikan päällä Maranellossa Italiassa.

Lisätietoja valmistajan sivuilta. Alla Vinsin oma video kisaversiosta. Se kannattaa katsoa ja kuunnella jo moottorin äänenkin vuoksi.

 

Vins Duecinquanta Competizione

 

Vins Duecinquanta Competizione 3D-piirroksena.