Ducati työskentelee kehittääkseen suoraa komunikaatiota moottoripyörien, muiden ajoneuvojen ja infrastruktuurin välille. Ensimmäinen aiheeseen liittyvä C-V2X (Communicating vehicle-to-everything) demo annettiin sopivalla laitteistolla varustetulla Ducati Multistrada 1200 Endurolla.

Tutkien lisäksi ajoneuvojen välinen kommunikaatio on asia, joka sisältyy Ducatin huhtikuussa antamaan strategiseen linjaukseen, tieturvallisuuskarttaan vuodelle 2025.

Ensimmäiset askelet tässä linjauksessa olivat tuoda kaarteissa toimivat ABS-jarrut kaikkiin Ducatin tuotantomalleihin sekä esitellä markkinoille etu- ja  takatörmäystutkalla varustettu pyörä 2020.

Lisäksi Borgo Panigalessa toimiva yritys kehittää yhteistyössä eri toimijoiden kanssa uusia teknologioita, joilla varustaa moottoripyöränsä.

Yksi näistä teknologioista on C-V2X, joka on langaton kommunikaatiojärjestelmä eri tienkäyttäjien kuten autoilijoiden, motoristien, jalankulkijoiden, polkupyörien ja infrastruktuurin välillä. C-V2X-teknologia on avain kohti 5G-yhteensopivia autoteollisuuden alan sovelluksia, joka mahdollistaa suoran kommunikaation ajoneuvojen ja niiden ympäristön välillä.

C-V2X-teknologia taitaa olla tulossa, halusimme tai emme.

Demonstraatiossa käytettiin Ducatin omistajan Audin Q7 ja A4 -autoja sekä Ducati Multistrada 1200 Enduroa, joka oli varustettu C-V2X -teknologialla, joka käytti Qualcommin 9150 C-V2X piirisarjaa. Demossa esiteltiin tyypillisiä moottoripyörän ja auton välisiä kohtaamisia ja miten C-V2X -teknologiaa voidaan käyttää parantamaan tieturvallisuutta.

Näihin kuuluvat risteysalueen törmäysvaroitus samoin kuin vastaan tulevan kääntyvän liikenteen törmäysvaroitin, jossa ajoneuvo varoo vasemmalle kääntyessään törmäystä moottoripyörän kanssa. Lisäksi järjestelmä osaa varoittaa edellä ajavan moottoripyörän äkillisestä jarrutuksesta.

– C-V2X-kommunikaatio on ehdottomasti yksi Ducatin tieturvallisuuskartan 2025 päähankkeita, vahvisti johtaja Pierluigi Zampieri Ducatilta, kerrotaan italialaisvalmistajan tiedotteessa.