Ronaxissa on kaksitahtinen V4-moottori. Tämä moottoripyörä ui ikäänkuin koko rahalla yleisiä trendejä ja näkemyksiä vastaan. Siinä missä muut valmistajat yrittävät vihertää ja valmistautuvat yhä tiukkenevaan lainsäädäntöön, vähäpäästöisiin perinteisiin ja akkukäyttöisiin sähkömoottoripyöriin, Ronax tekee 2-tahtisen Moto-GP-pyörän.

Dresdeniläisvalmistaja on saanut inspiraationsa Valentino Rossin työkalusta varhaiselta 2000-luvulta, Honda NSR500:sta. V4-moottoriin syötetään polttoainetta kaasuttimen sijasta ruiskulla ja siitä lähtee 160 hevosvoimaa 11 500 kierroksella minuutissa. Alumiinipalkkirunko, alumiininen takahaarukka, täysin säädettävät Öhlinsin iskunvaimentimet, Brembon jarrut sekä hiilikuitukatteet täydentävät paketin.

Noilla spekseillä 145 kg:n kuivapainolla pyörän pitäisi liikkua melko mukavasti. Valoin, vilkuin ja takapeilein varustettuna pyörän pitäisi olla täysin katulaillinen Suomessakin. Kuitenkin hintalappu 100 000 euroa plus arvonlisävero plus suomalainen verotus saattaa tehdä pyörästä melko harvinaisen meidän teillämme. 

Pyörän pystyy nyttemmin tilaamaan maksamalla 40 000 euron ennakkomaksun. Pyörää tehdään vain 46 kappaletta, joten kyse on tulevasta keräilyharvinaisuudesta. Lisätietoja Ronaxin kotisivulta.

Ronax 500 tekniset tiedot:

  • Moottori 499 cm3, polttoaineruiskututettu 2-tahti, 80° V4, 2 vastakkaisiin suuntiin pyörivät kampiakselia, sähköstartti
  • Teho: 160 hv 11 500 rpm
  • Pakoputkisto: 4 teräsputkea, 4 hiilikuituvaimenninta
  • Vaihteisto: 6-vaihteinen
  • Kytkin: monilevyinen öljykylvyssä
  • Runko: alumiinipalkkirunko
  • Jousitus: etuteleskooppi 43 mm Öhlins USD, takana Öhlins TTX monoshock
  • Vanteet: 17" alumiini
  • Jarrut: Brembon, etu: monoblokki, 4 mäntää, kelluva 320 mm levy, takana Brembo, 2 mäntäinen, 210 mm levy.
  • Ohjausvaimennin: Öhlins

Alla video Ronax 500:sta. Jutun kuvat Knitterfisch Dresden.