DealerNews-lehti kertoo artikkelissaan, että moottoripyörävalmistaja Harley-Davidson sai syytteen, koska se ei tarjonnut vuosimallin 2012 Electra Glide Classiciaan lukkiutumattomilla jarruilla. Eräs pariskunta oli ajamassa moottoripyörällään Teksasissa, kun auto äkkiä leikkasi heidän eteensä. Lukkojarrutus vei kontrollin Harrikasta ja paiskasi pariskuntaa melko matkan.

Pariskunta vaatii nyt Harley-Davidsonilta 75 000 dollarin korvausta vahingoista. Syytteen mukaan kuljettajana toiminut mies sai kallonmurtumia, luunmurtumia sekä vakavan aivovamman, kyytiläisenä ollut vaimo puolestaa kallonmurtuman, aivovamman ja hänen pernansa vammautui. Lisäksi hänen kyynärpäänsä murskautui.

Normaalisti ajatellen syy on pariskunnan, miksi ostivat abs-jarruttoman moottoripyörän sekä miksi ajoivat kuten ajoivat, mutta tuotevastuulaki USA:ssa sisältää aivan toisenlaisen näkökulman asiaan, minkä vuoksi valittajilla saattaa olla etu puolellaan, uskoo Asphalt and Rubber -lehti.

Tuotevastuulaki sisältää toimintamahdollisuuden silloin, kun valmistaja tuottaa vaarallisen tuotteen riippumatta siitä, mikä huolenpidon standardi teollisuudenalalla kokonaisuudessaan on ja ilman erillistä piittaamatonta tai virheellistä toimintaa - kuten esimerkiksi, jos abs-jarrut asennettaisiin pyörään väärin.

Abs ollut markkinoilla jo 40 v

Seikka joka edelleen puhuu H-D:tä vastaan tässä tilanteessa on se, että abs-jarrut ovat olleet markkinoilla jo 40 vuotta. Tekniikka on vallitseva Yhdysvalloissa ostettavissa autoissa ja nykyään vallitseva tila myös uusia moottoripyöriä ostettaessa. Abs-jarrut on kiistattomasti todettu erittäin merkittäväksi tekijäksi myös mp-onnettomuuksien vähentäjänä.

Siten juristit päätyvät näkemykseen, että koska H-D epäonnistui vuonna 2012 tarjoamaan abs-jarruoptiota Electra Glide Classicissaan, se pani julkisesti myyntiin tuotteen joka oli ennaltanähtävän epäturvallinen siinä normaalissa ja aiotussa käytössä, mihin se oli suunniteltu. He väittävät, että HD ei ennaltaehkäissyt Electra Glide Classicilla ajon vaaroja siinä määrin kuin se olisi voinut, ja ovat ilmeisesti vielä oikeassakin tässä väitteessään.

Koska muihin HD:n malleihin oli saatavilla abs-jarrut ja niiden lisääminen on halpaa, HD:llä tulee olemaan kovat ajat puolustautuessaan. Lisäksi esimerkiksi BMW:llä abs-jarrut ovat standardin asemassa heidän mallistossaan. On myös mielenkiintoista nähdä, aiheuttaako tämä oikeudenkänyti sen, että hetken kuluttua valmistajat eivät uskalla maahantuoda kuin abs-jarruilla varustettuja malleja. Tai peräti sen, että kongressi laatii lain, joka edellyttää abs-jarruja moottoripyörissä.

Alpinestars ja Dainese

Molemmilla pukuvalmistajilla on turvatekniikkaa, joita he eivät tuo Yhdysvaltoihin eli onnettomuustilanteessa ilmalla täyttyviä kilpailukäyttöön suunniteltuja ajoasuja. Pukuja myydään muuten ympräi maailmaa ja ne ovat vapaasti saatavilla, ja tarjoavat ylivertaista suojaa olkapäihin, niskaan ja ylävartaloon.

Kumpikaan valmistaja ei tuo pukujaan USA:an, koska pelkää joutuvansa tuotevastuulain alaisten oikeudenkäyntien uhriksi, eikä niitä oikein voi siitä syyttää.