Vuonna 2019 Suomessa rekisteröitiin yhteensä 3 396 moottoripyörää, mikä on 3,3 prosenttia enemmän kuin vuonna 2018. Aallonpohjasta vuonna 2017 myynti on noussut yli 16 prosenttia. Myös mopojen myynti kääntyi kasvuun, ja vuonna 2019 rikottiin jälleen reilusti 5000 myydyn mopon raja.
- Kappalemääräisesti eniten myydään edelleen isoja perinteisiä moottoripyöriä. Muutosta on kuitenkin nähtävissä ja pienemmät moottorikoot ja kevyemmät laitteet ovat lisänneet osuuttaan huomattavasti. Tätä tukee myös mopojen kasvaneet myyntimäärät, kertoo Teknisen Kaupan Liiton moottoripyöräjaoston puheenjohtaja Mikko Summa tyytyväisenä.
Liikenne on murroksessa ja suomalaiset ovat siirtymässä vaihtoehtoisiin liikkumismuotoihin. Moottoripyöräalalla se näkyy selvästi siinä, että painopiste siirtyy suurista moottoreista keskikokoisiin ja pieniin. Kokoluokat 131cc-755cc ovat kasvussa 756+ -kokoluokan kustannuksella.
- L-luokan ajoneuvot olisi nähtävä erityisesti liikenteen ja liikkumisen ratkaisuna sekä esimerkiksi vastauksena liittymäliikenteen viimeisen kilometrin ongelmaan. Keskimääräiset päästöt ovat autoja alhaisempia ja tilantarve on huomattavasti pienempi. Päästöt pienenevät ja ruuhkat vähenevät, Summa muistuttaa.
Piristystä alalle tuovat myös sähköiset kaksipyöräiset, joiden suosio on kasvussa. Useita malleja useilta valmistajilta on esillä myös moottoripyörämessuilla, jotka käynnistyivät perjantaina Helsingin Messukeskuksessa.
Moottoripyörämessut merkitsevät alalla perinteisesti myyntikauden starttia: myynti käynnistyy, ja maalis-huhtikuussa pyörät luovutetaan ja otetaan käyttöön. Alalla odotetaan myynnin kasvun jatkuvan.