Kun moottoripyöräilee ammatikseen, oppii arvostamaan apuvälineitä, jotka keventävät ajamisen aiheuttamaa rasitusta. Laadukkaat korvansisäiset kuulosuojaimet ovat sellaiset. Silloin, kun on jatkuvasti ajossa erilaisilla keleillä tuulessa ja sateella sekä pyörillä, joita ei ole räätälöity omien mittojen ja mielihalujen mukaan, arvostaa sitä, että ajoviiman jyminä ja moottorin ääni vaimentuvat sopivan pehmeäksi, mutta miehekkääksi kuiskaukseksi. Vaikka äkkiseltään tuntuu, että siinä häviää jotain olennaista moottoripyöräilystä, niin todellisuudessa pitkän ajopäivän päätteeksi on paljon virkeämpi ilman kuulon kipurajalla hiipivää tai sen jatkuvasti ylittävää melua. Sitäpaitsi jatkuva ajomelu on vaaraksi kuulolle.

Testasimme Orelo Moton yksilöllisesti korvien mittojen mukaan käsityönä valmistettavat kuulosuojaimet, emmekä tämän jälkeen ihmettele, että yrityksen kuulonsuojaustuotteita hyödynnetään monissa ammateissa teollisuudesta musiikkiin.

Lähtötilanne

Viime vuoden puolella satuimme Seinäjoen MP-näyttelyssä avaamaan suumme oikeaan aikaan oikeassa paikassa, kun tiedustelimme koekäyttöön Seinäjoen Kuulopisteen osastolla yksilöllisiä mittojen mukaan tehtyjä moottoripyöräkäyttöön soveltuvia kuulosuojaimia.

Asia ei edennyt sillä kertaa, mutta tänä keväänä saimme liikkeestä yhteydenoton, jossa kerrottiin, että Orelon edustaja olisi kiinnostunut valmistamaan omiin korviini sopivat valetut kuulosuojaimet.

Vierailimme liikkeessä, jossa kerrottiin, että käsityönä tehtävien kuulosuojainten toimitus kestää noin kolme viikkoa, mutta että ne todella ovat vaivan - ja hintansa - väärtti. Orelon suojaimet valmistetaan saksalaisen yhteistyökumppanin toimesta.

Valmistusoperaatiota edelsi se, että testihenkilön kummastakin korvakäytävästä otettiin silikonivalumuotit, joiden mukaan varsinaiset kuulosuojaimet sitten valmistetaan. Silikonisen valumuottimateriaalin laitto korviin oli kokemus sinänsä, sillä siinä käytetty aines vaimentaa kaikki äänet 30 desibeliä, eli noin 15-20-kertaisesti. Toisin sanoen liikkeen hiljaisissa sisätiloissa ainoa, mitä kykeni kuulemaan, oli omien versisuonten kohina. Satunnaiset huoneen ulkopuoliset äänet kuuluivat kuin muutaman metrin paksuisen kiviseinän takaa.

Paitsi kun muotti alkoi kuivaa ja kutistua. Sen seurauksena kuului hauskaa ritinää, joka kutitti korvia, elämys sekin. Seuraavaksi vuorossa olikin värivalinta, ja päädyin raikkaan sinisiin. Muitakin värivaihtoehtoja oli tarjolla.

Orelo Moto -kuulosuojain.

Orelo Moto -kuulosuojain.

Suojauksen haasteita

Valmiit vaimentimet tulivat, kuten sovittua oli. Metallisessa pakkauksessa oli kuulosuojaimet, puhdistustikku ja -pyyhe sekä suojaimet toisiinsa yhdistävä nauha.

Orelo Motot uppoavat kokonaan korvaan. Niiden tiiviys on hyvä, kiitos yksilöllisen valumitoituksen. Ne päästävät kuitenkin paineen virtaamaan korvakäytävissä, joten ne eivät aiheuta tasapaino-ongelmia, kuten täysin umpinaiset suojaimet saattavat tehdä.

Suojaimiin on merkitty, kumpaan korvaan ne tulevat.

Valmistaja lupaa Orelo Motolle keskimääräisen peräti 26 desibelin vaimennuksen.

Kuulosuojainten valmistuksessa on tiettyjä haasteita: ensinnäkin, jos halutaan saada vaimennin mahtumaan korvaan, siitä tulee väistämättä pienikokoinen, jolloin vaimennusominaisuudet ovat jo sinänsä rajalliset.

Suojainten pitäisi olla myös korvakäytäviin kohdistuvilta osiltaan tiiviit, ettei hälyääniä pääse kulkemaan suojaimen ja korvakäytävän välistä.

Kolmanneksi suojainten pitäisi tiiviydestä huolimatta olla mukavat pitää. Niiden olemassaoloa ei tavallaan pitäisi edes huomata normaalissa käytössä.

Neljänneksi vaimennuksen pitää olla ja on äänen eri taajuusalueilla erilaista. Optimaalinen suodatus olisi sellainen, joka päästäisi esimerkiksi normaalin puheäänen läpi vaimentumattomana, samoin liikenteessä kuultavat muiden ajoneuvojen aiheuttamat äänet, jotta tietäisi, milloin jokin ajoneuvo lähestyy, mutta tarpeet ovat ristiriitaisia. Puheäänen osalta se on kohtuullisen helppo toteuttaa, mutta ajoneuvojen äänet ovat tietysti samanlaisia kuin omankin ajoneuvon äänet ja ajoviiman sekä turbulenssien aiheuttamat erilaiset äänet.

Käytössä

Orelojen käyttöönotto alkoi niitten korviinlaiton opettelemisella. Koska suojaimet on valettu korvakäytävän mukaan, ne on laitettava oikeisiin korviin, ja päinvastoin kuin alunperin kuvittelin, korvakäytävät kaartuvat keskellä taaksepäin. Alkuun siis vaimentimia yritti sovittaa kyllä oikeisiin korviin - kiitos vasen / oikea -merkintöjen - mutta väärinpäin.

Siihen tottui tietenkin nopeasti, ja käytännössä suojaimet asettuvat kunnolla paikalleen vain oikeinpäin laitettuina. Suojaimet eivät muuta kokoaan kylmällä tai kuumalla, mutta hupaisaa oli huomata, että kylmällä ilmalla niitä oli hankalampi saada paikalleen. Kutistuvatko korvakäytävät kylmässä säässä?

Suojaimet pitää asentaa kunnolla paikalleen riittävän syvälle korvakäytäviin, että vaimennus toimii optimaalisesti. Sinnepäin paikalleen asennettuna suojaimet päästävät enemmän melua läpi.

Käytössä Orelo Motot olivat ehdottomasti mukavimmat suojaimet, mitä olen koskaan käyttänyt. Myös niiden vaimennus toimi erittäin hyvin. Ilman keinopäätä on vaikea todeta, toteutuiko 26 desibelin vaimennus, mutta kuuloaisti kyllä nautti niiden tuomasta rauhasta.

Kokemuksen voisi kuvailla vaikka siten, että ilman suojaimia ajaessa ajoäänet kuulostivat raaoilta ja korviin sattuvilta, kun taas Orelo Motojen kanssa äänimaailma ja -maisema oli rauhallisen hiljainen, pehmeä ja miellyttävä.

Pitkien ajopäivien jälkeen olo oli suojaimia käyttäen oli paljon parempi kuin niillä satunnaisilla kerroilla, jolloin ne unohtuivat matkasta. Pitkän päivän jälkeen korvat jäävät helposti soimaan melusta, sitä ei sattunut Orelon suojaimia käytettäessä. Huvittavaa oli, että reaktio oman moottoripyörän ääneen ilman suojaimia oli se, että onko siinä jotain vikaa, kun käyntiääni kuulostaa noin raa'alta ja ikävältä, kunnes tajusi, että suojaimet olivat jääneet pois korvista. Ääni kun suojainten kanssa kuulosti hienon pehmeältä ja voimaa uhkuvalta.

Orelo Moto -suojaimet ovat miellyttävät käyttää, eivätkä ne suuremmin tuntuneet korvissa. Sen huomasi siitäkin, että ne usein unohti laittaa korviin matkaan lähtiessään, koska korvissa ei ollut vanhaa tunnetta suojaimista.

Päätä kääntäessä kun kypärä kääntyy hieman eri tahtiin kuin pää, suotimien asento korvissa saattoi ajoittain muuttua hieman, jolloin myös meteliä pääsi enemmän läpi. Kun pään käänsi normaaliasentoon, kaikki oli taas kuten ennenkin.

Orelo Moton tekniset tiedot

Vaimennusteho eri äänitaajuusalueilla valmistajan ilmoituksen mukaan.

Taajuus Hz Äänenvaimennuksen keskiarvo dB Vakiopoikkeama dB Oletettu suojausteho dB
63 20,6 4,5 16,1
125 23,8 5,0 18,8
250 23,6 4,7 18,9
500 24,2 5,6 18,6
1000 26,0 4,4 21,6
2000 33,8 3,7 30,1
4000 36,5 4,9 31,6
8000 35,9 5,1 30,8

Vaimennuksen keskiarvo eri äänialueilla

SNR-arvo 26 dB
H-arvo 26 dB
M-arvo 20 dB
L-arvo 22 dB
  • SNR-arvo = Sound / Noise Reduction; keskimääräinen vaimennusarvo
  • H-arvo = Vaimennusarvo etupäässä korkeilla äänitaajuuksilla
  • M-arvo = Vaimennusarvo etupäässä keskikorkeilla äänitaajuuksilla
  • L-arvo = Vaimennusarvo etupäässä matalilla äänitaajuuksilla

Kuten taulukoista näkyy, vaimennus on helpompi toteuttaa korkeille taajuksille vaimentimien pienestä koosta johtuen. Ihmisen kuuloalue on noin 20 - 20 000 hertsiä, ja kuuloalueen sisällä jako toimii siten, että herkkyys kuulla sekä matalimpia että korkeimpia ääniä vaimenee nopeasti.

Alle 20 hertsin ääniä ihminen ei havaitse ääninä vaan tuntoaistimuksina, ja kuuloaistin herkkyys pienenee nopeasti alle 50 hertsin taajuuksilla. Kun taajuus kasvaa puolestaan yli 16 000 hertsin, herkkyys niin ikään pienenee nopeasti.

Herkimmillään kuuloaisti puolestaan on 1 - 2 kilohertsin taajuuksilla.

Orelo Moto -kuulosuojaimet ja helposti taskussa kulkeva metallipakkaus.

Orelo Moto -kuulosuojaimet ja helposti taskussa kulkeva metallipakkaus.

Loppuarvostelu

Orelon suojaimet ovat oman suojaimiin liittyvän kokemukseni perusteella ehdottomasti kannattava hankinta, vaikka ne ovatkin kalliit verrattuna sarjatuotantona valmistettuihin suojaimiin. Suojainten hinta on 180 euroa pari, ja hintaan kuuluu valosten otto.

Yksilöllisesti valumuotin avulla valmistetut suojaimet sopivat tiiviydestä tinkimättä ja tiiviys jo itsessään takaa hyvän äänenvaimennuksen.

Yksi haittapuoli Orelo Moton kanssa on, että niitä ei voi ostaa suoraan hyllystä. Toisaalta on ymmärrettävää, että yksilöllisten suojainten valmistaminen vie aikaa. 

Suojaimia ei saa pestä vedellä, sillä sen käytävän keskiosa on materiaalia, joka ei siedä vettä.

Suosittelemme varauksetta suojaimia moottoripyöräkäyttöön. Juuri nyt on hyvä aika tilata ne, sillä kevääseen on onneksi vielä aikaa, ja suojaimet ehtivät tulla ajoissa. Sopinevat loistavasti myös joululahjaksi?

Orelon kotisivuille pääset tästä ja Seinäjoen Kuulopisteen sivuille tästä.

Kannattaa lukea myös nämä:

Motoristillekin kuulo on tärkeä

MotoSafe-korvatulpilla kuulo suojaan