Koeajoimme vuonna 2021 kaikkiaan 18 eri moottoripyörää ja lisäksi sähköfatbiken. Linkit kaikkiin koeajoihin löydät täältä: Vuoden 2021 koeajot: sähköprätkästä sivuvaunu- ja tutkapyöriin – ja kaikkea siltä väliltä

Tarjolla ehdokkaiksi oli todella kovia pyörämalleja. Listalta on helppo nostaa mielenkiintoisia vaihtoehtoja, kuten esimerkiksi paluuta markkinoille tekevän Benellin, Harleyn, Hondan CMB1100 Rebelin, Jawa 300 CL:n - ensimmäinen Intian Jawa - KTM:n hienon Superadventure 1290 S:n, Suzuki 1300 Hayabusan ja vaikkapa Zeron monia muita unohtamatta.

Ducati Multistrada V4:lle kokonaan omistettu popup-kauppa Pariisin sydämessä.

Ducati Multistrada V4:lle kokonaan omistettu popup-kauppa Pariisin sydämessä.

Koeajetut pyörät listana:

  • - Benelli Leoncino Trail 2021
  • - Ducati Multistrada V4S 2021
  • - Ducati Multistrada 950 S 2021
  • - Harley-Davidson Pan America Special 2021
  • - Honda CRF300L Rally 2021
  • - Honda NC750X DCT
  • - Honda CMX1100D Rebel 2021
  • - Husqvarna 701 Enduro 2021
  • - Jawa 300 CL 2021
  • - KTM Superadventure 1290 S 2021
  • - Nishiki Durango 1000 W sähköfatbike, 2021
  • - Suzuki GSX-1300 R Hayabusa 2021
  • - Triumph Tiger Sport 660 2022
  • - Ural city Tour 2021
  • - Yamaha R7 2022
  • - Yamaha Tracer 9 GT 2021
  • - Zero SR/F 2021

Valintaperusteet

Teimma tästä joukosta kaksi valintaa, valitsimme Vuoden koeajopyörän ja Vuoden uutuusmallin.

Vuoden koeajopyöräksi haettiin pyörää, jossa on jotain erityistä, ja joka kevyesti suosisi aloittelevaa moottoripyöräilijää. Samalla sen pitäisi olla sillä tavalla yleispyörämä, että sopisi moneen käyttöön. Yksi kriteeri oli vielä se, että sen pitäisi olla sillä tavalla sopiva ja kiinnosta, että se mahdollisesti pystyisi laajentamaan ikääntyvän ja supistuvan motoristikunnan lukumäärää.

Vuoden uutuusmalliksi puolestaan haettiin pyörää, jonka pitäisi olla tärkeä sekä valmistajalleen että myöskin motoristeille. Mallia, joka avaa kokonaan uusia uria ja sisältää jotain uutta.

Äänestäjinä valintaan osallistuivat Motouutisten toimitus ja osa avustajista, aakkosjärjestyksessä lueteltuna tämä kokoonpano: Tero Kiira, Anssi Kivinen, Eija Kyllönen, Tommi Lumiaho, Erkki Mäki, Seppo Oksa ja Mikko Paaso.

Pyöriä ei etukäteen painotettu tai arvotettu mitenkään, vaan jokainen sai tehdä valintansa kaikkien koeajettujen moottoripyörien joukosta. Jokaisella oli käytettävänään yksi ääni kumpaankin valintaan. Raadin puheenjohtajana toimi Erkki Mäki.

Valinnoista voi myös vapaasti olla eri mieltä omien painotustensa mukaan.

Vuoden koeajopyörä

Vuoden koeajopyörä -äänestyksessä ääniä sai vain kolme mallia: Honda NC750X DCT, Triumph Tiger Sport 660 ja Yamaha R7. Näistä kaksi jälkimmäistä oli vuosimallia 2022, Honda taas vuosimallia 2021.

Yamaha sai yhden äänen ja Honda sekä Triumph kolme. Koska päädyttiin tasatilanteeseen, niin raadin puheenjohtajan ääni ratkaisi, ja voittajaksi selvisi Honda NC750X DCT.

Honda NC750X 2021.

Honda NC750X 2021.

Perustelut: Honda on monipuoliseen käyttöön sopiva todella helppokäyttöinen ja ajo-ominaisuuksiltaan kiitettävä moottoripyörä, jonka DCT-automaattivaihteisto istuu pyörän muodostamaan kokonaisuuteen kuin nenä päähän. DCT-vaihteistosta voi olla montaa mieltä, mutta aloittelevalle tai vähän ajaneelle motoristille se alentaa aloituskynnystä ja merkitsee turvallisempaa ajoa, kun sählääminen kytkimen ja vaihteiden kanssa jää unholaan. Kokeneemmalle kuljettajalle taas DCT tarjoaa ajamisen leppoisuutta.

Honda on myös hyvin toimiva kokonaisuus, jolla on helppo ajaa työmatka-ajoa kaupungissa, päristellä hiekka- ja sorateillä tai asentaa siihen laukut ja lähteä pitemmällekin reissulle.

Honda mainostaa pyörää eräänlaisena moottoripyörien sveitsinlinkkarina, ja se on kyllä osuva vertaus. Se on hyvä valinta yleispyörää tai sopivasti seikkailuhenkistä pyörää kaipaavalle. Mallia tuodaan maahan vain DCT-versiona, kysyntää voisi olla normivaihteistolla varustetullekin.

Motouutiset koeajaa: Honda NC750X DCT – kätevä, tasapainoinen moneen sopiva seikkailuhenkinen käyttöpeli

Vuoden Uutuusmalli

Myös vuoden Uutuusmalli -valinnassa ääniä sai vain kolme mallia: Ducati Multistrada V4, Harley-Davidson Pan America ja Zero SR/F, kaikki vuosimallia 2021. 

Harley-Davidson Pan America Special.

Harley-Davidson Pan America Special.

Ducati sai äänestyksessä yhden, Zero kaksi ja Harley peräti neljä ääntä, joten valinta oli selvä.

Perustelut: Harley-Davidson Pan America on monella tapaa merkittävä uutuusmalli. Se tuo valmistajansa sille täysin uuteen adventure-genreen. Asialla on merkitystä, koska Harleyn myynti on ollut raskaitten katu- ja touringpyörien sekä kruisereiden varassa. Sen tyyppisten pyörien kysyntä ainakin H-D:n osalta näyttää olevan laskemassa ikääntyvän kannattajakunnan ja kalliiden hintojen myötä. Täten milwaukeelaisvalmistajalle uusi aluevaltaus merkitsee uusia asiakkaita ja uutta käyttäjäkuntaa ja toivottavasti myös kasvavia myyntilukuja.

Pan America on teknisesti erittäin kiinnostava ja onnistunut malli. Se on varustettu kokonaan uudella, tehokkaalla nestejäähdytteisellä V2-moottorilla, ja jousitus, jarrut ja muukin varustelu on todella laadukasta. Pyörä on myös painoltaan suurin piirtein samaa luokkaa kilpailijoidensa kanssa.

Malli on Harleyksi kohtuullisen maltillisesti hinnoiteltu ja ajo-ominaisuudet koeajomme perusteella huippuluokkaa sekä maantiellä, kaupungissa että adventureajossa.

Motoristien näkökulmasta adventureajosta kiinnostunut Harley-kuski voi nyt ensi kertaa kavuta "oman" mielimerkkinsä rautaratsun selkään.

Motouutiset koeajaa: 2021 Harley-Davidson Pan America Special – laadukas haastaja adventuregenreen

Jälkisanat

Nykyään uudet moottoripyörät ovat lähes poikkeuksetta varsin laadukkaita ja toimintavarmoja. Jokainen viime vuonna ja aiemminkin koeajamamme pyörä on ollut omalla ainutlaatuisella tavallaan mielenkiintoinen.

Joten ei kannata masentua, vaikket ajaisikaan "Vuoden moottoripyörällä", koska sinullahan saattaakin olla elämäsi paras moottoripyörä juuri nyt.

Jatkamme ahkeraa pyörien testaamista tänäkin vuonna, muista vierailla sivustollamme. Uutiskirjeen tilaamalla varmistat tuoreimpien juttujen saapumisen meiliisi kerran viikossa. Uusia juttuja sivustollemme tulee toki päivittäin.