Triumph esitteli kaudelle 2021 uuden nakupyörän, Trident 660:n. Sitä myytiin viime kaudella 12 500 kappaletta. Se on iso määrä yksittäiselle moottoripyörämallille. Nyt Triumph esitteli saman tekniikan ympärille perustuvan seikkailu-, eli allroad-pyörän.

660-kuutiosenttinen moottori on markkinoiden pienin kolmisylinterinen. Moottorin ja vaihteiston käytös ihastuttaa.

660-kuutiosenttinen moottori on markkinoiden pienin kolmisylinterinen. Moottorin ja vaihteiston käytös ihastuttaa.

Triumphia liikuttaa kolmisylinterinen moottori, joka on mainio kokonaisuus. Siinä on tehoa 59,6 kW ja vääntöä löytyy 64 Nm. Mikä parasta, moottorin vääntökäyrä on erittäin lineaarinen. Runko on tukeva ja ajoasento on luontevan pysty. Kate suojaa mainosti ja pleksissä on ajon aikana käytettävissä oleva korkeuden pikasäätö. Tosin ainakin allekirjoittaneelle pleksin nosto aiheutti melkoisen kypärämelun.

Moitittavaa löytyy

Koeajopyörien jousituksen vaimennukset olivat ainakin allekirjoittaneelle aivan liian löysät. Etupäästä puuttuu sisäänmenovaimennusta. Takapäästä puuttuu sisäänmenovaimennuksen lisäksi myös paluuvaimennus.

Etu- ja takajousituksen vaimennukset ovat vaatimattoman pehmeät.

Etu- ja takajousituksen vaimennukset ovat vaatimattoman pehmeät.

Ajaminen on rauhatonta ja levotonta. Tosin on muistettava, että koeajopyörät olivat esituotantosarjan pyöriä, joten voi olla, että asiaa korjataan tuotantomalleihin. Lähes kaikki kollegat tuntuivat antavan valmistajan edustajille asiasta palautetta. Mikäli suunnittelet ostavasi pikku-Tigerin, suosittelen koeajoa ennen ostopäätöksen tekoa.

Toinen moitteita keräävä asia on Nissin valmistamat jarrut. Niissä on tehoa, mutta abs-järjestelmän näytteenottotajuus on vajavainen. Purevat jarrut yhdistettynä vajavaisiin abseihin aiheuttaa sen, että tehojarrutuksessa renkaat pyrkivät lukittumaan ja abs:t päästävät jarrutehoa pois. Tuo pidentää jarrutusmatkaa.

Nissinin valmistamat jarrut ovat tehokkaat, mutta abs-jarrujen vajavainen näytteenottotajuus pidentää jarrutusmatkaa.

Nissinin valmistamat jarrut ovat tehokkaat, mutta abs-jarrujen vajavainen näytteenottotajuus pidentää jarrutusmatkaa.

Jarrut ovat yhdistelmäjarrut. Tuon pystyi päättelemään kahdesta asiasta. Tehojarrutuksissa takapyörä pyrki välillä sivulle ja takajarrulevy kuumeni, vaikka en koskenut takajarruun lainkaan.

Mittaristo on erittäin selkeä ja siinä on paljon toimintoja. Mittaristoon saa kytkettyä bluetooth-yhteydellä älypuhelimen lisäksi GoPro-kameran etäyhteyden ja navigoinnin.

Mittaristo on selkeä.

Mittaristo on selkeä.

Lisävarusteita on jo saatavilla noin 40 erilaista. Näistä ehkä tarpeellisimmat ovat tilava takalaukku, ohjaustangon lämpökahvat ja molempiin suuntiin ilman kytkintä vaihdot salliva vaihtoavustin. Valitettavasti vakionopeudensäädintä ei saa edes rahalla.

Kaiken kaikkiaan Triumph on mielenkiintoinen uutuus. 11 500 euroa on vähän uudesta moottoripyörästä. Toinen Triumphin vahvuus on pitkä huoltoväli. Se on peräti 16 000 kilometriä, joten huoltokulut ovat kilpailijoita merkittävästi pienemmät.

Hallintalaitteet ovat selkeät. Kuvassa näkyvät lämpökahvat maksavat 277 euroa.

Hallintalaitteet ovat selkeät. Kuvassa näkyvät lämpökahvat maksavat 277 euroa.

Tekniikka

Moottori: kolmisylinterinen vesijäähdytteinen moottori; iskutilavuus 660
cm3, 74 x 51,1 mm, puristussuhde 11,9 teho 59,6 kW (81 hv) /10 250, vääntömomentti 64 Nm/6 250 r/min, 2 kanteen sijoitettu nokka-akselia (DOHC), 4 venttiiliä sylinteriä kohden
Voimansiirto: 6-vaihteinen vaihteisto, toisioveto ketjulla
Alusta: Teräsputkirunko, jousitus: edessä teleskooppihaarukka, takana keinuhaarukka
edessä levyjarrut (310 mm) ja 2 mäntäiset jarrusatulat, takana
levyjarru (255 mm), 1 mäntäinen jarrusatula
Mitat ja massat: pituus 207 cm, leveys 83 cm, akseliväli 142 cm, istuinkorkeus 84 cm, polttoainesäiliö 17,2 l, paino 206 kg, renkaat edessä 120/70 ZR 17, takana 180/55 ZR 17
CO2 päästö: 107 g/ km. Ilmoitettu kulutus: yhdistetty kulutus 4,5 l/100 km
Hinta: 11 500 euroa. Maahantuoja: Triumph Motorcycles AB, Ruotsi

Aiheesta aiemmin:

Motouutiset koeajaa: Työn alla tuliterä Triumph Tiger Sport 660

Pleksissä on korkeudensäätö.

Pleksissä on korkeudensäätö.

Takakatteessa on valmiit paikat sivulaukuille. Mitään erillisiä telineitä ei tarvitse hankkia kuin takalaukkua varten.

Takakatteessa on valmiit paikat sivulaukuille. Mitään erillisiä telineitä ei tarvitse hankkia kuin takalaukkua varten.