Koeajettavaksi saimme Vitpilen 401:n, joka on  café racer -henkinen, hieman retrokin, ja samaan aikaan hyvin moderni muotoilultaan.

Taustaa

Husqvarna omaa pitkän ja vaiherikkaan historian. Sen toiminta on alkanut jo vuonna 1689 lähellä Husqvarnan kaupunkia Ruotsissa.

Yritys aloitti muskettien valmistajana, täten Husqvarnan logossa on edelleen aseen tähtäin piipun päästä katsottuna. Moottoripyörien valmistus alkoi vuonna 1903. Vuodesta 2013 on Husqvarna moottoripyörämerkki kuulunut itävaltalaiselle KTM AG:lle. Tästä johtuen Husqvarnan moottoripyörämallistolla on sama perusrakenne KTM:n mallien kanssa.

Husqvarna 401 Vitpilenin muotokieli puhuttaa. Kuva Anssi Kivinen.

Husqvarna 401 Vitpilenin muotokieli puhuttaa. Kuva Anssi Kivinen.

Vitpilenin olemus on hyvin pelkistetty, kuten café racerin kuuluukin olla. Hussen muotokieli puhuttelee. Minun silmääni se istuu. Se on myös tunnistettava, mikä ei ole tämän päivän moottoripyörämuotoilussa itsestään selvää.

Ensivaikutelma

Vitpilen näyttää ihan “piikiltä” Sitähän se tavallaan onkin, moottori on vain tilavuudeltaan isompi. Työn jälki on siistiä, komponentit ovat laadukkaita ja ne istuvat hyvin paikoilleen. Havaitsen myös matkustajan jalkatapit sekä lyhyen satulan. Päättelen matkustajan kuljettamisen olevan hyvinkin tilapäistä, tämän myös käytännön kokeilu varmisti.

Mittaristo on selkeä, mutta auttamattomasti vanhanaikainen nestekidenäyttö nykyisten moniväristen tft-näyttöjen rinnalla.

Mode ja Set painikkeet ovat riittävän kokoiset, mutta vaativat todella voimakkaan painalluksen toimiakseen.

Jousituksen teleskooppien yläpäissä näkyvät hyvin esillä olevat puristus- ja paluuvaimennuksen säädöt. Kuva Anssi Kivinen.

Jousituksen teleskooppien yläpäissä näkyvät hyvin esillä olevat puristus- ja paluuvaimennuksen säädöt. Kuva Anssi Kivinen.

Jousituksen teleskooppien yläpäissä näkyvät hyvin esillä olevat puristus- ja paluuvaimennuksen säädöt. Kuva Anssi Kivinen.

Niin kytkin kuin jarrukahvassakin on etäisyyden säätö. Käsihallintalaitteet on valaistu ja niiden käyttäminen oli luontevaa. Kuva Anssi Kivinen.

Niin kytkin kuin jarrukahvassakin on etäisyyden säätö. Käsihallintalaitteet on valaistu ja niiden käyttäminen oli luontevaa. Kuva Anssi Kivinen.

Edestäpäin pyörän ulkoasua hallitsee suurikokoinen pyöreä LED-tekniikalla toteutettu valaisin, sekä alhaalla sijaitseva ohjaustanko, jotka luo omalta osaltaan retrohenkisen vaikutelman. Kuva Anssi Kivinen.

Edestäpäin pyörän ulkoasua hallitsee suurikokoinen pyöreä LED-tekniikalla toteutettu valaisin, sekä alhaalla sijaitseva ohjaustanko, jotka luo omalta osaltaan retrohenkisen vaikutelman. Kuva Anssi Kivinen.

Takaa Husse näyttääkin sitten modernilta prätkältä, jopa hieman vajaalta. Aivan kuin siitä puuttuisi jotain. Kuva Anssi Kivinen.

Takaa Husse näyttääkin sitten modernilta prätkältä, jopa hieman vajaalta. Aivan kuin siitä puuttuisi jotain. Kuva Anssi Kivinen.

Moottori on perusrakenteeltaan sama, kuin 125 cm3 mallissa. 401-malliin sen tilavuutta on kasvatettu 373 kuutiosenttimetriin. Kytkin on luistokytkin, joka estää takapyörää lukkiintumasta moottorijarrutuksessa. Kuva Anssi Kivinen.

Moottori on perusrakenteeltaan sama, kuin 125 cm3 mallissa. 401-malliin sen tilavuutta on kasvatettu 373 kuutiosenttimetriin. Kytkin on luistokytkin, joka estää takapyörää lukkiintumasta moottorijarrutuksessa. Kuva Anssi Kivinen.

Polttoaineen syötöstä vastaa Boschin valmistama polttoaineen ruiskutusjärjestelmä, jota käskytetään sähköisellä kaasukahvalla.

Pakokaasut puhdistetaan niin, että EURO 5 normit täyttyvät.

Etujarru on toteutettu yhdellä jarrulevyllä, jota puristaa radiaalikiinnitteinen, nelimäntäinen ByBren valmistama jarrusatula. Kuva Anssi Kivinen.

Etujarru on toteutettu yhdellä jarrulevyllä, jota puristaa radiaalikiinnitteinen, nelimäntäinen ByBren valmistama jarrusatula. Kuva Anssi Kivinen.

ABS-jarruilla on kaksi asetusta. Road-asetuksella ABS on käytössä sekä etu- että takapyörässä. Supermoto-asetuksella poistuu ABS toiminta takapyörältä. Jarrujen suhteen ei ole huomautettavaa.

Istuimen alta löytyi todella positiivinen yllätys. Työkalupussi, jossa oli kiitettävä määrä työkaluja. Joilla onnistuu toisioketjun säätö, monet muut mahdolliset, ruuvien ja mutterien kiristelyt. Sekä takajousituksen esijännityksen säätö. Husqvarnalla on myös Mobility Service palvelu. Joka auttaa, jos pyörä kanssa tulee ongelmia. Kuva Anssi Kivinen

Istuimen alta löytyi todella positiivinen yllätys. Työkalupussi, jossa oli kiitettävä määrä työkaluja. Joilla onnistuu toisioketjun säätö, monet muut mahdolliset, ruuvien ja mutterien kiristelyt. Sekä takajousituksen esijännityksen säätö. Husqvarnalla on myös Mobility Service palvelu. Joka auttaa, jos pyörä kanssa tulee ongelmia. Kuva Anssi Kivinen

Ajamaan

Istuin sijaitsee 835 mm korkeudella maasta, joten lyhyemmilläkin jaloilla varustettu kuljettaja pärjää mainiosti. Ohjaustanko sijaitsee alhaalla, joten ajoasennosta tulee hieman etukeno, olematta kuitenkaan liian raskas hitaissa nopeuksissa. Isoillakin ajosaappailla hoituu luontevasti niin vaihde- kuin jarrupolkimen käyttö. Vitpilenissä on vaihdeavustin, joka mahdollistaa vaihteiden vaihdon molempiin suuntiin ilman kytkintä.

Ilman kytkintä vaihdettaessa on moottorissa syytä olla reippaasti kierroksia sekä käyttää vaihdepoljinta suurella voimalla. Vaihdeavustimesta jäi vähän keskeneräinen maku suuhun. Olen ajanut monilla KTM-ryhmän tuotteilla, joissa on avustin. Ne ovat toimineet miltei täydellisesti. Nyt ei niin ollut. Kytkintä käytettäessä vaihteet soljuivat kuin itsestään kolosiinsa.

Taajamassa Vitpilen oli kuin kotonaan, sillä oli mukava kruisailla avokypärä päässä. Tiedän riskit, jotka avokypärällä ajoon liittyy, mutta viittasin niille kintaalla, tällä kertaa.

Mutkateillä “pienen” moottorin puhti riitti hyvin, kunhan muisti pitää tarpeeksi kierroksia. Alle 3500 kierroksen kaasua käännettäessä ei tapahdu muuta kuin tärinää. Yli 7000 kierroksen olikin sitten tuli uunissa ja meno oli yllättävän ripeää. Ihan kun olisi ollut alla isompikin moottoripyörä. Tykkäsin! Keveytensä ansiosta Vitpileniä oli ilo käännellä mutkasta toiseen, eivätkä mutkasta avauksetkaan tuottaneet mielipahaa, päinvastoin. Pyörän pieni paino auttaa tässä.

WP:n valmistama jousitus täytti paikkansa todella hyvin. Jousitus kantoi kuorman mukisematta ja vaimennukset olivat riittävät. Pyörän perusrakenne on todella tukeva, joka omalta osaltaan tuo vakautta ajamiseen.

Valta- ja moottoritiet eivät ole Vitpilenin aluetta. Pyörää palauttaessa oli kova vastatuuli. Jouduin ajamaan lähes kaasu pohjassa. että sain pidettyä sallitun nopeuden.

Kenelle

Nuorelle aikuiselle, miksi ei varttuneemmallekin. Jos ei ole tarvetta varsinaiselle matkapyörälle.

Vitpilen 401 kuuluu A2-korttiluokkaan, joten se voisi hyvin olla perheen yhteinen pyörä. Sillä kelpaa käydä fiilistelemässä ikään katsomatta, kunhan ajokortissa on riittävät luokat.

Yhteenveto

Mukava päiväpyörä, jolla on kiva pyörähtää viihtyisässä rantakahvilassa jäätelöllä, samoin kuin lähimutkateitä kurvailemassa.

Helppo käsiteltävyys luo varmuutta kokemattomankin motoristin ajamiseen, mutta ei sulje pois kokeneemmankaan ajajan käyttöä.

Plussat ja miinukset

  • + Jarrut
  • + jousitus
  • - Mittaristo
  • - Moottorin heikko alavääntö
 

Husqvarna 401 Vitpilen.

Husqvarna 401 Vitpilen.

 
Husqvarna Vitpilen 401 Arvosana Painotettu arvosana*
Moottori 20%  3 60 (100)
Jousitus/alusta 10% 5 50 (50)
Voimansiirto/kytkin 10% 4 40(50)
Vaihteisto 5% 3 15 (25)
Jarrut 20% 5 100 (100)
Ergonomia/Käsiteltävyys 20% 4 80 (100)
Ajotietokone/käytettävyys 5% 4 20 (25)
Taloudellisuus 10 % 5 50 (50)
Yhteensä 5 415/500
Jokerikerroin, Taloudellisuus, pieni polttoaineen kulutus   20

Yhteensä kaikkiaan 

4.35/5 435/500
     
* = suluissa täydet pisteet    

Tekniset tiedot:

  • Moottori: 1-sylinterinen, nelitahtinen, nestejäähdytteinen moottori. Bosch moottorinohjaus, polttoaineen ruiskutus. Kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia, neljä venttiiliä. Iskutilavuus 373 cm3. Puristussuhde 12.6:1. Poraus/Isku 89/60 mm. Teho 32 Kw (44) hp 9000 r/min. Vääntömomentti 37 Nm 7000 r/min. Kaksi öljypumppua.
  • Voimansiirto: Kuusi vaihdetta, vaihdeavustin, vaijerikäyttöinen monilevyinen luisto ominaisuudella varustettu märkäkytkin. Toisiovälitys ketjulla.
  • Alusta: kromimolybdeeniteräksestä hitsaamalla valmistettu säleikkörunko. Edessä WP Apex hydraulisesti vaimennettu 43 mm USD teleskooppihaarukka, jossa puristus ja paluuvaimennuksen säätö, jousto 142 mm. Takana kaksipuoleinen keinuhaarukka yksi suorakiinnitteinen WP Apex iskunvaimennin, jossa jousen esijännityksen, sekä paluuvaimennuksen säätö. Jousto 142 mm. Edessä yksi levyjarru, jonka halkaisija 320 mm, radiaalikiinnitteinen nelimäntäinen jarrusatula. Takana levyjarru, jonka halkaisija 230 mm, yksimäntäinen kelluva jarrusatula. Kaksikanavainen Bosch 10,1 Mt ABS järjestelmä.
  • Mitat ja Massat: Pituus. 2064 mm. Leveys. 773 mm. Akseliväli. 1357 mm. Istuinkorkeus 835 mm. Polttoainesäiliö 9.5 L. Paino tankattuna 160 kg. Renkaat edessä 110/70 R17. Takana 150/60 R 17 CO2 päästöt 80 g/Km Ilmoitettu kulutus 3.5L /100km
  • Hinta: 7742,85€