Ajopaikaksi valikoituivat Asikkalan moottorikerhon Vesivehmaalla sijaitseva rata sekä Asikkalan ja Sysmän soratiet. Legendaarista Kopsuontietä unohtamatta.

Husqvarna 901 Norden Motouutisten koeajossa.

Sivuprofiilista loistaa tarkoituksenmukaisuus. Huomaa, että ratkaisuja on mietitty käytännön kautta. Tämän myös koeajo vahvisti.

Taustaa

Kuten tiedetään, Husqvarna kuuluu KTM-konserniin, joten on luontevaa, että sen perusrakenne periytyy sieltä. Nordenin kohdalla se juontaa juurensa KTM 890 Adventuresta.

Sen verran runsaasti on mitoitusta muutettu ja tekniikkaa viilattu, että on syytä silti puhua täysin uudesta moottoripyörästä.

Norden on Husqvarnan nykyisen malliston, ainoa kaksisylinterisellä moottorilla varustettu moottoripyörä. Muu mallisto perustuu yksisylinteriseen moottoriin.

Moottori/vaihteisto

Moottori on kaksisylinterinen, nestejäähdytteinen rinnakkais-twin. Kyseessä on kahdeksanventtiilinen, kahdella sylinterikannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettu nelitahtimoottori, jossa on kaksi tasapainotusakselia. Kiitos niiden, moottorista on saatu lähes värinätön.

Paperilla moottori näyttää tehokkaalta 77 kW / 105 hv / 8000 r/min ja huippuvääntö 100 Nm / 6500r/min ja sitä se myös käytännössä on.

Käyttöalue on laaja, vetoja on tarjolla 2500 r/min lähtien aina punarajalle saakka. Moottorin laajan ja nöyrän luonteen ansiosta onnistuvat hidasajo polulla, kuin reipaskin matkanteko tiellä luontevasti. Kertaakaan en saanut moottoria stumpattua, vaikka aika haastavissa ja hitaasti ajettavissa maastoissakin kokeiltiin.

Moottorin käyntiääni on aika “rouhea” Mekaaniset äänet ovat huomattavat. Itseäni tämä ei häirinnyt eikä hämmästyttänyt; onhan se omaa sukua KTM.

Moottoria pystyy säätämään mieleisekseen todella monipuolisesti. Säädettäviä parametreja ovat keulimisenesto, kaasunvaste, veto- ja sivuluiston rajoitus sekä vaihdeavustin. Lisäksi on valittavana eri ajotilat, joista vakiona mukana ovat Street, Rain ja Offroad sekä lisävarusteena saatava Explore. Sitä pystyy räätälöimään mieleisekseen.

Suosittelen varauksetta Explore-lisävarustetta.

Vaihteisto toimii hyvin. Vaihteet löytävät paikkansa hienosti ja vaihdeavustin toimii täsmällisesti niin ylös kuin alaspäinkin vaihdettaessa.

Pyörässä on luistokytkin, joka estää takapyörän lukkiutumista moottorijarrutuksissa.

Husqvarna 901 Norden Motouutisten koeajossa.

Kaksisylinterinen moottori kätkeytyy lähes kokonaan katteiden ja polttoainetankin alle piiloon. Kytkin on vaijerikäyttöinen, se on kevyt käyttää, olematta kuitenkaan tunnoton.

Jousitus

Nordenin jousituskomponetit toimittaa KTM-konserniin kuuluva WP. Etuteleskooppi on WP Apex. Se on varustettu 43 mm liukuputkilla ja 220 mm liikematkalla sekä puristus- ja paluuvaimennuksen säädöillä.

Takana on WP Apex monovaimennin, jonka joustomatka on 215 mm. Se on varustettu esijännityksen sekä paluuvaimennuksen säädöillä.

Jousitus saattaa monen mielestä kuulostaa alimitoitetulta, hieman sitä itsekin epäilin. Viimeistään koeajo Asikkalan Moottorikerhon crossi- ja enduroradalla pyyhkäisi moiset ajatukset pois mielestä. Jälleen kerran tuli todistetuksi, ettei kannata arvostella, jos ei ole itse kokeillut.

Ajoimme ihan kelpo kyytiä niin crossi- kuin enduroradallakin, unohtamatta sora- ja kestopäällysteitä. Missään vaiheessa ei tullut ajatusta jousituksen riittämättömyydestä. Täytyy myös ottaa huomioon kuinka moni seikkailupyörällä ajava ajaa enduro- saati crossirataa ja vielä sellaista vauhtia, että jousitus joutuu äärirajoille, tai sen yli? Epäilen, että aniharva.

Husqvarna 901 Norden Motouutisten koeajossa.

Juha Salminen näyttää, miten Nordenia viedään Vesivehmaalla Asikkalan moottorikerhon crossiradalla.

Husqvarna 901 Norden Motouutisten koeajossa.

Allekirjoittanut kiersi myös Vesivehmaan crossirataa, tosin hieman verkkaisempaa vauhtia, kuin Juha.

Husqvarna 901 Norden Motouutisten koeajossa.

Metsäautoteillä Norden on kuin kotonaan. Etunäkymää hallitsee ympyrän muotoinen etuvalo.

Jarrut

Edessä on kaksi halkaisijaltaan 320 mm jarrulevyä, joita puristetaan radilaalikiinnitteisillä nelimäntäisillä jarrusatuloilla.

Takana on yksi jarrulevy halkaisijaltaan 260 mm, jota puristetaan kelluvalla, kaksimäntäisellä jarrusatulalla.

ABS järjestelmä on Boschin 9.1 MP, joka on varustettu kaarre-ABS ominaisuudella.

Offroad tilassa takapyörän ABS on kytketty pois ja etupyörän ABS asetettu vähemmän häiritseväksi. Tämä auttaa käsittelyä maastossa.

Jarrut vastaavat pyörän suorituskykyä. Etujarru vaati tehokkaassa jarrutuksessa runsaasti sormivoimaa, jarrutustehoa oli kyllä näin hyvin saatavilla.

Takajarru on todella tunnokas, mikä on varsinkin maastossa ajettaessa tärkeä ominaisuus.

 

Husqvarna 901 Norden Motouutisten koeajossa.

Vaikka jarrusatulassa on Husqvarnan logo on jarrusatuloiden toimittaja Espanjalainen J. Juan. Jarrujen elektroniikka tulee saksalaiselta Boschilta

Elektroniikka

Nordenin käyttöliittymä on selkeä ja helppo omaksua, eri valikoissa on kätevä liikkua ja toimintalogiikka jää todella nopeasti käyttäjän muistiin. Käyttökytkimet ovat riittävän isot, että niitä helppo käyttää hanskat kädessä.

Mittaristo on selkeä ja fontti tarpeeksi iso.

Lisävarusteena on saatavilla Bluetooth-yhteys älypuhelimen ja mittariston välille. Ride Husqvarna Motorcycles -sovellus löytyy niin Android- kuin iOS-käyttöjärjestelmille. Sovelluksen avulla pystyy navigoimaan, hallinnoimaan puheluja ja soittamaan musiikkia.

Husqvarna 901 Norden Motouutisten koeajossa.

Mittaristo ja ohjaustangon käyttökytkimet ovat selkeät ja helppokäyttöiset. Mittariston yläpuolella on paikka, mihin on saatavilla teline navigointilaitteen kiinnitykseen. Kuvassa näkyy myös pleksi, josta puuttuu säätö. Tämä on iso puute.

Ajamaan

Kuljettajan istuimessa on valittavana kaksi eri korkeutta. 190 cm pitkänä päädyin korkeampaan vaihtoehtoon. Satula on erikoisen muotoinen, siitä huomaa, että siinä on painotettu matkamukavuutta. Itselläni meni hetki aikaa ennen kuin löysin siedettävän asennon ajamiseen istualtaan. Takapenkin etureuna tahtoi painaa häiritsevästi takamusta.

Ohjaustangon etäisyydelle on valittavissa kuusi eri vaihtoehtoa, minulle paras oli tanko mahdollisimman etäällä.

Seisaalta ajoon löytyi sävel heti, eteenpäin levenevä polttoainesäiliö ja taaksepäin levenevä istuin määräsi luontaisen paikan jaloille. Niistä sai myös hyvin tukea jarruttaessa ja kiihdyttäessä.

Norden on todella suuntavakaa. Nopeassa mutkatieajossa sorateitä voi ajella fiilistellen, tai sitten vetää mutkat sladissa, keventäen keulaa nypyillä. Moottori- ja valtatietkin sille kelpaa. Niissä tosin matkustusmukavuutta vähentää pleksi, jossa ei ole säätöä ja joka aiheuttaa pidemmille kuljettajille pyörteitä ja melua. Korkeampi pleksi, tai pieni lisälippa varmasti vähentäisi tuota ominaisuutta.

Aika nopeasti selviää, että Husqvarna on päättänyt tehdä seikkailupyörän, joka on todella pätevä kulkine paikkaan kuin paikkaan. Olematta samalla kuitenkaan liikaa kompromissi.

Husqvarna 901 Norden Motouutisten koeajossa.

Niin sitä tullaan peräkanaa, kuin köyhän talon porsaat. Ajopäivä loppui 'kesken', niin mukavaa oli helteisessä Suomen suvessa Nordenilla ratsastaa.

Husqvarna 901 Norden Motouutisten koeajossa.

Moottoripyörien testaukseen kuuluu myös paljon odottelua, jolloin on hyvä vaihtaa ajatuksia sekä mielipiteitä, antamatta niiden kuitenkaan vaikuttaa omaan arvosteluun. Tässä odotamme Juhan kanssa, että Antti saa yksityiskohdat kuvattua.

Koeajettavissa pyörissä ei ollut laukkuja, eikä juuri muitakaan varusteita.

Husqvarnalla on kattavan monipuolinen varustevalikoima, niin pyörän, kuin kuljettajan/matkustajan varusteluun.

Yhteenveto

Norden on hyvällä tavalla ristiriitainen moottoripyörä, vaikka se ehdottomasti kuuluu seikkailupyöräluokkaan. On se paljon muutakin. Todellinen jokapaikan höylä, niin monipuolinen se on. Ehkä parempi termi seikkailupyörälle olisi yleispyörä. Yhtä kaikki, nimitetään näitä tämän luokan pyöriä miksi tahansa, antavat ne käyttäjilleen mahdollisuuden harrastaa moottoripyöräilyä todella laajalla sektorilla.

Plussat ja miinukset

+ ajomukavuus seisten

+ takajarru

- Pleksin aiheuttamat pyörteet pitkälle kuljettajalle, sekä siitä puuttuva säätö

- ajomukavuus istualtaan

Husqvarna 901 Norden Motouutisten koeajossa.

Husqvarna 901 Norden Motouutisten koeajossa.

Husqvarna 901 Norden Arvosana Painotettu arvosana
Moottori 20% 5 100 (100)
Jousitus/alusta 10% 5 50 (50)
Voimansiirto/kytkin 10% 4 40 (50)
Vaihteisto 5% 5 25 (25)
Jarrut 20% 4 80 (100)
Ergonomia/Käsiteltävyys 20% 3 60 (100)
Ajotietokone/käytettävyys 5% 4 20 (25)
Taloudellisuus 10% 5 50 (50)
Yhteensä   425 (500)
Jokerikerroin: monipuolisuus   20
Yhteensä kaikkiaan 4.45  445 p
     

Husqvarna 901 Norden Motouutisten koeajossa.

Kuvaustuokio.

Tekniset tiedot

  • Moottori: 2-sylinterinen, nelitahtinen, nestejäähdytteinen moottori. Bosch moottorinohjaus, polttoaineen ruiskutus. Kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia, kahdeksan venttiiliä. Iskutilavuus 889 cm 3. Puristussuhde 13.5:1. Poraus/Isku 90,7/68,8 mm. Teho 77 Kw (105) hp 8000 r/min. Vääntömomentti 100 Nm 6500 r/min. Kaksi öljypumppua.
  • Voimansiirto: Kuusi vaihdetta, vaihdeavustin, vaijerikäyttöinen monilevyinen luisto ominaisuudella varustettu märkäkytkin. Toisiovälitys ketjulla.
  • Alusta: kromimolybdeeniteräksestä hitsaamalla valmistettu säleikkörunko. Edessä WP Apex hydraulisesti vaimennettu 43 mm USD teleskooppihaarukka, jossa puristus ja paluuvaimennuksen säätö, jousto 220 mm. Takana kaksipuoleinen keinuhaarukka yksi suorakiinnitteinen WP Apex iskunvaimennin, jossa jousen esijännityksen, sekä paluuvaimennuksen säätö. Jousto 215 mm. Edessä kaksi jarrulevyä, joiden halkaisija 320 mm. Kaksi radiaalikiinnitteistä nelimäntäistä jarrusatulaa. Takana levyjarru, jonka halkaisija 260 mm, kaksimäntäinen kelluva jarrusatula. Kaksikanavainen Bosch 9,1 MP ABS järjestelmä, sisältäen kaarre-ABS, sekä Offroad-ominaisuudet
  • Mitat ja Massat: Akseliväli. 1513 mm. Maavara 252 mm Istuinkorkeus 854/874 mm. Polttoainesäiliö 19 L. Paino tankattuna 218 kg. Renkaat edessä 90/90 R21. Takana 150/70 R 18. CO2 päästöt 105 g/Km Ilmoitettu kulutus 4.5L /100km. Hinta. 20472,78€

 

Aiheesta aiemmin:

Husqvarna julkisti odotetun Norden 901 adventurepyörämallin - saataville marraskuussa

Husqvarnalta mallipäivitysrysä ja vaikuttava Norden 901 adventurekonsepti

Husqvarna 901 Norden Motouutisten koeajossa.

Husqvarna 901 Norden Motouutisten koeajossa.