Aprilia Tuareg 660

Aprilia Tuareg 660. Kompaktin kokoinen pyörä on kotonaan kaikkialla.

Taustaa

Aprilian Tuareg-mallinimellä on takanaan kunniakas menneisyys mm. Dakar Rallystä eri versioina, mutta sen tuotanto loppui 1994. Niinpä odotukset olivat korkealla, kun Aprilia kertoi tuovansa markkinoille vuoden 2022 keväällä kokonaan uuden Tuaregin.

Sana Tuareg tarkoittaa läntisen Saharan alkuasukaskansaa, berbereitä, jotka aikoinaan olivat suurimmalta osalta paimentolaisia. Kansaa, joka omalla kielellään kutsuu itseään nimellä "Imouhar", "vapaat".

Tuareg 660 painii keskikokoisten adventurepyörien sarjassa. Kysymys kuuluu, miten se sopii joukkoon ja tarjoaako se vastinetta hinnalle, joka viime keväänä kirjattiin lukemaan 15 490 euroa. Se on enemmän kuin esimerkiksi perus Yamaha Teneren, mutta vähemmän kuin KTM 890 Adventuren. Tenereen pintapuolisesti verrattuna Tuaregissa on enemmän elektroniikkaa, KTM 890:n verrattuna taas vähemmän tehoa.

Aprilia Tuareg 660

Aprilia Tuareg 660

Moottori/vaihteisto

Tuareg 660 jakaa saman 659 cm3 moottorin rinnakkaismalliensa RS:n ja Tuonon kanssa. Moottori on nelitahtinen ja nestejäähdytteinen kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla ja neljällä venttiilillä per sylinteri varustettu rinnakais-twin.

Sen teho RS:ssä ja Tuonossa on 100 hevosvoimaa, 74,6 kilowattia, mutta Tuaragissa on painotettu adventureajo-ominaisuuksia ja teho on pudotettu 80 hevosvoimaan 59,7 kilowattiin 9250 kierroksella minuutissa. Tehon sijaan mallissa on panostettu vääntöön, sitä on tarjolla 70 Nm 6500 kierroksella minuutissa. Ja yleensäkin ottaen enemmän alemmilla ja keskikierroksilla. Tehtaan oman ilmoituksen mukaan 75 % väännöstä on käytettävissä 3500 kierroksella minuutissa.

Aprilia Tuareg 660

Aprilia Tuareg 660:n moottorin käytös on todella miellyttävää.

Aprilia Tuareg 660.

Aprilia Tuareg 660. 80 hevosvoimaa riittää pitkälle. Asiallisen näköinen alumiininen pohjapanssari on vakiovaruste.

Näin asia myös käytännössä on: vääntöä riittää alakierroksilta lähtien. Suurimmalla, eli kuutosvaihteella voi hyvin ajaa, ainakin yksin matkatessa, 50-60 km/h vauhtia pyörän yhtään nikottelematta. Moottori toimii kuminauhamaisen joustavasti kaikilla kierrosalueilla.

Osasyynsä asiaan on kuusivaihteisen vaihteiston välityksillä: 1. ja 6. vaihde on välitetty lyhyemmiksi kuin Tuaregin sisarmalleissa. Lyhyempi ykkönen mahdollistaa helpomman käsiteltävyyden hitaasti ajettaessa.

Vaihdeavustin eli shifteri, joka mahdollistaa kytkimettömät vaihdot, on lisävaruste. Koeajettu malli ei ollut varusteltu shifterillä.

Moottori on kantava osa trellisputkirunkoa ja kiinni siinä alumiinikorvakkein. Tuaregissa on moottorin suojana tukevalta vaikuttava alumiininen pohjapanssari.

Aprilia Tuareg 660

Aprilia Tuareg 660. 'Be a racer' -slogan kertoo, että Tuareg tulee kuumasta suvusta.

Aprilia Tuareg 660

Aprilia Tuareg 660. Jalkatappien suojakumit voi irrottaa.

Jousitus

Pyörän jousituksesta vastaa Kayaba. Täysinsäädettävän USD-etuteleskoopin putkihalkaisija on 43 mm. Takana on niin ikään täysin säädettävissä oleva monovaimennin. Joustomatka on sekä edessä että takana kunnioitettavat 240 mm.

Jousitus sekä iskunvaimennus toimivat erittäin hienosti päällystetyllä ja soratiellä vauhdista riippumatta. Jousitus on kantava olematta kova, ja röykkyistäkin soratietä oli mukava ajaa. Jousitus ikäänkuin imi pahimmat epätasaisuudet. Erityisesti soratiellä tuli välillä vähän epätodellinen olo, niin tasaiselta meno tuntui, ja ajotuntuma oli aina hyvä. 

Aprilia Tuareg 660.

Aprilia Tuareg 660. Kayaban laadukas jousitus ja Brembon tehokkaat jarrut tarjoavat omalta osaltaan hyvät eväät matkantekoon.

Aprilia Tuareg 660

Aprilia Tuareg 660 on kapea ja ketterä moottoripyörä.

Aprilia Tuareg 660

Aprilia Tuareg 660. Soratiellä jousitus suorastaan loisti.

Alusta toimi hienosti nopeammassakin ajossa asvalttitiellä ja kaarteisiin pystyi ajamaan vauhdilla pitkistä joustomatkoista huolimatta.

Varsinainen maastoajo jäi aiottua kevyemmälle kokeilulle, mutta sama meno jatkui sielläkin: jousitus toimii myös poluilla imien epätasaisuudet hämmentävällä tavalla eikä pohjannut.

Oma positiivinen osansa ajettavuudessa ja tunnokkuudessa oli myös Pirelli Scorpion Rally STR -ensiasennusrenkailla, jotka sopivat pyörään erinomaisesti.

Jarrut

Edessä on kaksi halkaisijaltaan 300 millimetrin levyä sekä Brembon kelluvat kaksimäntäiset satulat. Takana taas yksi 260 mm levy ja Brembon yksimäntäinen satula.

Aprilia Tuareg 660.

Aprilia Tuareg 660 ja Pirelli Scorpion Rally STR -renkaat sopivat selvästi hyvin yhteen.

Aprilia Tuareg 660

Aprilia Tuareg 660.

Jarrut ovat tehokkaat, jopa niin tehokkaat, että koejarrutusten yhteydessä oli kiitollinen siitä, että hampaat ovat omat, eivätkä tekosellaiset. Jarrut riittävät sekä tielle että metsään mainiosti.

Tuaregin jarrut ovat luonnollisesti lukkiutumattomat eli ABS-jarrut, mutta Off-Road-ajovalinnan yhteydessä takajarrun ABS menee pois päältä ja eturenkaan ABS sallii lievää luistoa, samoin vetoluistonesto sallii enemmän sutimista. Halutessaan etujarrun ABS:n saa kokonaan pois päältä. Nämä ominaisuudet helpottavat pyörän käsittelyä maastossa.

Elektroniikka

Aprilia Tuareg 660

Aprilia Tuareg 660. Mittaristo näyttää eri väriteemalla kulloisenkin ajotapavalinnan. Tässä Explore.

Aprilia Tuareg 660

Aprilia Tuareg 660. Urban-valinnan väriteema.

Tuareg on varustettu varsinkin Tenereen verrattuna paremmalla elektroniikkapaketilla. Siinä on mm. vakionopeudensäädin, jota osaa erityisesti arvostaa siirtymätaipaleilla, kun vain ajetaan pitkää matkaa jonnekin.

Ajatapavalintoja on kaikkiaan neljä, Urban, Off-Road, Explore ja Individual. Viime mainittu on yksilöllisesti säädettävissä. Valinnat vaikuttavat moottorin tehokarttaan, moottorijarrutukseen sekä vetoluistoneston toimintaan. Off-Road-valinnalla takapyörän ABS on poissa päältä oletusarvoisesti, samoin etupään ABS ja takapään luistonesto sallivat pientä lipsumista.

Aprilia Tuareg 660.

Aprilia Tuareg 660. Oikeasta kahvasta ohjataan ajotapavalintoja.

Aprilia Tuareg 660.

Aprilia Tuareg 660. Vasemmasta taas muita toimintoja. Kahvansuojukset ovat vakiovaruste.

Kytkinten ja valikoiden käyttö oli asiallisen helppoa. Ajotapavalinnat vaihdettiin oikeasta kahvasta yhdellä painalluksella. Järjestelmä toimi myös ajettaessa.

Halkaisijaltaan 5 tuuman tft-mittaristo on selkeä ja helposti luettavissa. Sen kirkkaus muuttuu vallitsevien valaistusolosuhteiden mukaan. 

Aprilia Tuareg 660

Aprilia Tuareg 660 'kotonaan' RE Motorsin pihassa.

Ajamaan

Kävin noutamassa Tuaregin kauniina syyskuun perjantaina merkin edustajalta RE Motorsilta Pietarsaaresta. Yrityksessä on tarjolla koko Aprilian tuontivalikoima Vespoineen ja Moto Guzzeineen.

RE Motorsin David Hjulfors esitteli pyörän ominaisuudet ja käyttökytkimet, ja sitten matkaan.

Aprilia Tuareg 660.

Aprilia Tuareg 660.

Aprilia Tuareg 660.

Aprilia Tuareg 660. Istuin on mukava ja sopivan kapea.

Tuareg on hyvännäköinen moottoripyörä, italialaiset osaavat muotoilun. Satulaan istuminen ei tuottanut pettymystä: ajoasento on pysty ja avara, ohjaustanko leveä ja juuri oikealla korkeudella ainakin 180 cm pitkälle kuljettajalle. Hallintalaitteet ovat hyvin saavutettavissa ja havainnoitavissa.

Satula sopii takalistolle pidemmälläkin matkalla ja 860 millin istumakorkeudesta jalkapohjat ylettyivät vielä hyvin maahan asti.

Pyörä on kohtuullisen kevyt, se painaa vain 204 kilogrammaa tankattuna. Lisäksi sen painopiste on matalalla.

Aprilia Tuareg 660

Aprilia Tuareg 660. Mikäpä parempi paikka testata peruskäsiteltävyyttä kuin katsastusaseman käsittelyalue.

Aprilia Tuareg 660.

Aprilia Tuareg 660. Helppo ajaa seisaaltaan ja istualtaan.

Liikkeelle lähtiessä tuli ensimmäisenä huomioitua Tuaregilla ajamisen helppous ja pyörän käsiteltävyys. Tässä on pyörä, joka tehty siten, että riippumatta siitä, millaista ajoa ollaan lähdössä ajamaan, se vain otetaan esille, hypätään selkään ja ajetaan ja ajetaan.

Paitsi istualtaan myös seisaaltaan ajaminen sujuu hyvin: tankista saa jaloilla tukea ja ohjaustanko on sopivalla korkeudella.

Aprilia Tuareg 660.

Aprilia Tuareg 660. Tuulilasi suojaa sinänsä hyvin, mutta kaipaisi korkeudensäätöä.

Pyörän etuosa yhdessä tuulilasin ja kahvansuojusten kanssa tarjoavat kohtuullisen hyvää suojaa ajoviimalta, jollei satu olemaan sen verran pitkä, että pää ylettyy tuulilasin suojavaikutuksen yläpuolelle. Tuulilasin korkeussäätöä jäi koeajokierroksella kaipaamaan aika ajoin.

Yhteenveto

Aprilia Tuareg 660.

Aprilia Tuareg 660. 54 maailmanmestaruuden perimä.

Kaikki eivät arvosta samalla tavalla kuljettajaa avustavia elektronisia järjestelmiä, ja siinä on ainakin yksi syy Yamaha Teneren suosioon, mutta Tuaregin elektroniikkapaketti on aika jämpti: siinä on oleellisin, muttei mitään liikaa.

Sille, joka kaipaa isoa tehoa, Tuareg ei välttämättä ole paras valinta. Siinä on muuta heponen enemmän kuin Teneressä, mutta taas reilusti vähemmän kuin KTM 890 Adventuressa. Toisaalta adventurekäyttöön suunnatussa pyörässä ei tarvita loputtomiin tehoja varsinkaan teiden ulkopuolella, ja matka-ajoakin voi ajaa monenmoisella vauhdilla.

Aprilia Tuareg 660

Aprilia Tuareg 660

Sikäli Aprilia on osunut mielenkiintoiseen saumaan, että sen Tuareg sijoittuu vähän kuin omaan sarjaansa. Moottori on pienempi, mutta tuottaa kuitenkin enemmän tehoa kuin Teneren. Verrattuna vaikka KTM 890 Adventureen, BMW:n keskikoisiin adve-malleihin tai Triumph 900 Tigeriin se tarjoaa erilaisen, mutta toimivan ja joka käyttötarkoitukseen sopivan vaihtoehdon.

Mikäli Aprilian tavoitteena on ollut rakentaa pyörä, joka käyttäytyy mukavasti ja ennalta-arvattavasti kaikissa tilanteissa ja sopii kaikkiin mahdollisiin käyttötarpeisiin asvaltille, soralle ja polulle, niin se on kyllä onnistunut erittäin hyvin.

Tuaregi-kansan nimitys itselleen, "Vapaat" kuvaa Aprilia Tuaregia hyvin: sillä voit olla vapaa, ja vain ajaa – missä sitten haluatkin.

Plussat ja miinukset

Aprilia Tuareg 660.

Aprilia Tuareg 660.

 

+ Jousitus

+ Vääntävä moottori

+ Sopivuus kaikenlaiseen ajamiseen

+ Hyvä ABS-toimintojen säätö

- Tuulilasin korkeudensäätö puuttuu

- Vaihtoavustin lisävaruste

- Kierrosluvunrajoitin ja luistonesto katkaisevat vedon pitkäksi aikaa

Aprilia Tuareg 660.

Aprilia Tuareg 660.

Aprilia 660 Tuareg, tekniset tiedot:

  • Moottori: nelitahtinen ja nestejäähdytteinen kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla ja neljällä venttiilillä per sylinteri varustettu rinnakais-twin. Tilavuus 659 cm3. Teho 80 hv / 59,7 kW / 9250 rpm. Maksimivääntö 70 Nm / 6500 rpm.
  • Vaihteisto: 6 vaihdetta. Jarrut etu: 2 kpl 300 mm jarrulevyä, Brembon kelluvat kaksimäntäiset satulat. Takana: yksi 260 mm levy ja yksimäntäinen satula. ABS: takana ABS-toiminto kytkeytyy pois Off-road-ajotapavalinnan myötä.
  • Jousitus: Etu: Kayaban täysinsäädettävä USD-etuteleskooppi 43 mm. Joustomatka 240 mm. Taka: Kayaban täysin säädettävä monovaimennin, proggressiivinen linkitys. Joustomatka 240 mm. Alumiininen takakeinuhaarukka.
  • Renkaat: sisärenkaattomat pinnavanteet. etu 2.15”x21”. Vanne taka:  4.25”x18”. Eturengas 90/90/ R21. Takarengas 150/70/R18.
  • Elektroniset järjestelmät: APRC-kokonaisuus: ATC (vetoluiston esto), AEB (moottorin jarrutus) AEM (moottorikartat), ACC (vakionopeudensäädin), 4 ajotapavalintaa, ABS.
  • Mittoja: Paino tankattuna 204 kg. Istuinkorkeus 860 mm. Polttoainetankin tilavuus 18 l. Päästöluokitus Euro 5.
  • Hinta 15 490 € (2022). Lisätietoja: https://aprilianordic.com/fi.
 

Aiheesta aiemmin:

Aprilia RS660 on täällä – sata hevosvoimaa ketterää keveyttä

RE Motors – Suomen pisin ja monipuolisin moottoripyöräliike Pietarsaaressa

Parivertailussa adventuretouringpyörien kunkku BMW R 1250 GS ja haastajana KTM 1290 Super Adventure S: onko kulttimaineelle katetta?

Aprilia RSV4 XTrenta – jos elämästäsi on puuttunut vauhtia, niin toisiko 230 hevosvoimaa sitä?

Aprilia Tuareg 660.

Aprilia Tuareg 660.