Moottoripyörät
KTM:n perimä tulee offroad-puolelta, jossa sporttisuudella, teholla ja suorituskyvyllä on merkitystä - ja sen kyllä huomaa näistäkin pyöristä. Barcelonassa koeajetuista Kotareista jäi hyvä tunne: näillä adventure-pyörillä selviää kevyesti sen tyyppisille kulkuvälineille asetettavista tavoitteista, lisäksi myös mutkatiet sujuvat yskimättä. Tiivistetysti voisi sanoa, että hymy oli herkässä sekä ajon aikana että sen jälkeen.
Lue lisää ›
Aggressiivinen ulkonäkö ja hyvät ajo-ominaisuudet miellyttivät koeajajaamme tähän asti tehokkaimmassa MT-sarjan moottoripyörässä, vuosimallin 2016 Yamaha MT-10:ssä.
Lue lisää ›
Indian Roadmaster on amerikkalainen näkemys pitkien matkojen moottoripyöräksi. Se on hyvin varusteltu, massiivinen kokonaisuus, jolle leimaa-antavaa ovat hyvä matkamukavuus ja vääntävä V2-moottori sekä hyvät tavaratilat. Korkean hinnan vastineeksi saa paljon pyörää, mutta aivan jokapaikan ja -pojan pyörästä ei taida olla kyse.
Lue lisää ›
Moottoritilavuus 1301cc, 75 asteen V-twin, teho 180 hv, kuivapaino 189 kg, akseliväli karvan alle 1,5 m, ei katteita. Onko siinä mitään järkeä? Ei. Tarvitseeko olla? No ei tietenkään.
Lue lisää ›
Hondan moottoripyörien Suomen maahantuoja Brandt oli saanut loistavan idean: otetaan viisi kappaletta tuliteriä Honda CRF 1000 L African Twinejä, laitetaan niihin endurorenkaat ja -nastat, pakataan mukaan joukko kotimaisia mp-toimittajia, kauppiaita ja maahantuojan omaa väkeä ja lähdetään Rautalammille Savon sydämeen ajamaan jääradalle. Aavikko kuin aavikko, saako sillä olla väliä, onko ajoalusta Pohjolan lunta ja jäätä vai Saharan hiekkaa?
Lue lisää ›
Koeajoimme viime kesänä vuosimallin 2015 DCT- eli kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla varustetun Honda NC750S:n. Pyörä sai testikuljettajaltamme mairittelevia kehuja vaihteistonsa osalta. Maltillisen tehoinen kaksisylinterinen 750 kuution rinnakkaistwinillä varustettu NC on mielenkiintoinen vaihtoehto ensimmäistä isompaa pyörää satapiikin jälkeen havittelevalle.
Lue lisää ›
Koeajossa on tällä kertaa Yamahan legendaarisen XTZ750 SuperTeneren odotettu jälkeläinen, XT1200ZE SuperTenere. Pyörällä ajettiin maantiellä, kaupungissa, hiekkatiellä sekä haastavassa maastossa, jotta adventure-genren lupailema monikäyttöisyys saataisiin mahdollisimman kattavasti testattua. Testiraportti onkin jaettu osiin käyttöalueen mukaan.
Lue lisää ›
Kanadalaisen BRP:n alias Bombardierin valmistama Can-Am on vähän erikoisempi trike, sillä siinä on kaksi etupyörää ja sen ulkonäkö on jotenkin - niin, lumikelkkamainen. Vaan ihmekös tuo, sillä BRP tunnetaan myös lumikelkka- ja mönkijävalmistajana, ja tietysti se hyödyntää osaamistaan molemmilta saroilta. Can-Am Spyderissa sen kokee myös siten, että trike tuntuu välillä mönkijämäiseltä ajettavalta, varsinkin pomppuisella tiellä. Mutta ajon aikana säädettävä alusta ja mukava moottori pitävät hymyn suupielissä.
Lue lisää ›
Laita silmäsi kiinni ja kuvittele hienoimmat mahdolliset aurinkoiset ja lämpimät heinäkuiset päivät, loivasti mutkitteleva asvalttitie, ja allesi tuliterä valkoinen perinteistäkin perinteisempi maantieristeilijä, Harley-Davidson Heritage Softail FLSTC vuosimallia 2014. Hyvältä tuntuu, vai mitä? Tällaista testasimme viime kesänä. Hetkinen, valkoista? Eikös Harrikan pitäisi olla musta tai vähintää tummansininen? Tämä, ja kaikenlaisia muitakin ajatuksia heräsi kokemusten lisäksi 1,7 litran V-kakkosella ajaessa. Millaisia, sen näet alla.
Lue lisää ›
Ensimmäiset mielikuvat uudesta Adventure GS:stä ovat, että se on leveä - ja korkea. Kuljettajan paikalle pitää 180-senttisen nousta tosissaan, mutta pyörällä ajoa se ei haittaa. Päinvastoin, Adventure on kevyt, tasapainoinen ja miellyttävä käsiteltävä. Ja elektroniikkaa riittää pariin muuhunkin pyörään asti.
Lue lisää ›
Viime syksyn lämpimillä ehdimme vielä koeajaa vuosimallin 2006 BMW K1200 S:n. Siinä on paljon moottoripyörää luvassa sporttiominaisuuksia kaipaavalle. Kiihtyvyys lämmittää erityisesti mieltä, samoin mutka-ajo-ominaisuudet. Miten muuten pyörä oli kilometreistä selvinnyt, ja oliko malli ehtinyt vanhentua?
Lue lisää ›
Kawasaki 1400 GTR on iso, tehokas ja sporttinen matkamoottoripyörä. Sen 1352 cm3 moottori herättää kunnioitusta ja antaa kulkuun ripeyttä tarvittaessa, mutta samalla se on hyvin varusteltu ja moderni väline miellyttävään matkantekoon.
Lue lisää ›
Isoilla matkapyörillä ajetaan parhaimmillaan todella paljon ja niiden mittarilukemista kerrotaan mielenkiintoisia tarinoita. Onko niillä katetta? Millaisessa kunnossa on säännöllisesti huolletty yli 40 000 km ajettu Jammu, onko se maineensa veroinen käytettynäkin?
Lue lisää ›
Saimme koeajettavaksi Jokiniemi Motorsilta liikkeen omassa käytössä olevan v 2012 mallisen Kawasaki Versys 1000-merkkisen ´sport adventurerin', kuten valmistaja sitä kutsuu. Tämän luokan pyörät on tarkoitettu omien polkujensa kulkijoille. Osa näistä on enduromaisempia, osa selkeämmin asvalttipyöriä. Versys 1000 edustaa kunnialla jälkimmäistä joukkoa. Kawasakin luonteenpiirteet voi tiivistää aakkosjärjestyksessä kolmeen sanaan: ajoasento, käsiteltävyys ja moottori.
Lue lisää ›
Ratamoottoripyöräilyn sivuvaunujen viisinkertainen maailmanmestari Pekka Päivärinta matkustajanaan brittiläinen Adam Christie avasi tämänvuotisen MM-sarjan kahdelle viitostilalla viime viikonloppuna Le Mansin Bucatti radalla. Sijoitukset olivat ajajan mielestä ihan ok, mutta kaksikon kilpailuvauhti jätti spekuloitavaa.
Lue lisää ›
Ratamoottoripyöräilyn Supersport-luokan MM-sarjan kolmas kilpailuviikonloppu ajettiin Hollannissa, legendaarisella Assenin radalla. Sarjan suomalaiskuljettaja Niki Tuuli viihtyi hyvin oikukkaissa sääolosuhteissa ja tapahtumarikkaan viikonlopun jälkeen ajoi sunnuntain kilpailussa kolmanneksi.
Lue lisää ›
Autoliikeketju J. Rinta-Joupin myyntitilastojen mukaan suomalaiset moottoripyörien ostajat olivat hyvin aktiivisia vuoden 1. neljänneksellä. Käytettyjen moottoripyörien kappalemääräinen myynti kasvoi jopa 71 prosenttia. Suosikkimerkkejä olivat Harley-Davidson, Yamaha ja Honda.
Lue lisää ›
Valerio Boni ehti ajaa 24 tunnin aikana 615 kierrosta Terramarin historiallisella radalla Espanjassa. Ajomatka – ja samalla uusi ennätys – oli 1233,075 kilometriä. Kova veto 45 vuotta vanhalla Vespa-moposkootterilla ja 65-vuotiaalta henkilöltä!
Lue lisää ›
Italian Teollisuusministeriö on hyväksynyt kehityssopimuksen Piaggio Groupin kanssa. Yritys saa sen Pontederan tehtaaseen 112 miljoonan euron ruiskeen, jolla on tarkoitus vauhdittaa vihreää liikennettä.
Lue lisää ›
Käväisimme illansuussa katsomassa, miltä lauantaina alkava 31. Keski-Suomen Mp-näyttely näyttää. Ja hyvältähän se. Prätkiä ja muuta mukavaa on tarjolla koko Hipposhallillinen. Katso perjantai-illan kuvakavalkadi.
Lue lisää ›