Helteinen Etelä-Eurooppa. Edessä on kivikkoinen ylämäki. Vieressä on sadan metrin pudotus. Ei tee mieli tehdä ajovirhettä. Alustan on toimittava, tai muuten ehtii pudotuksen aikana lausua ”Isä meidän” rukouksen.  Yamahan ”hinnat alkaen” alusta toimii kuitenkin hienosti, mitä nyt takana saisi olla paluuvaimennusta pikkuriikkisen enemmän. No, se on ratkaistavissa kiristämällä paluuvaimennuksen säätöä muutaman pykälän. Palataan kuitenkin ajassa hiukan taakse päin.

Väläytelty siellä täällä

Yamahan uutta Ténéréä on vilauteltu maailmalla aina silloin tällöin. Kaksi vuotta sitten prototyyppi piti tulla koeajoon allekirjoittaneelle.  Koeajopaikka sovittiin valmiiksi. Sitten äkkiä Yamaha veti airot sisään ja asia ”unohdettiin”. Ajattelin, että koko projekti on pistetty jäihin. Mitä ilmeisimmin Yamaha kuitenkin päätti viilata protoa vielä lisää ennen tuotannon aloittamista? Hyvä niin, sillä nyt tuote on hierottu kohdalleen.

Katupyörästä lainattu moottori on tehokas pikku pakkaus. Kuva Francesc Montero

Moottori on lainattu kaksisylinterisestä Yamaha MT-07-katumallista. MT-07:n 689-kuutiosenttinen rivimoottori on pieneen seikkailupyörään hyvä pakkaus. Moottorin tehoksi ilmoitetaan vain 54 kW, jonka ei luulisi riittävän. Ajossa hämmästys on kuitenkin valtaisa. Moottorin jatkeena on vaihteisto ja sitten toisiovälitys. Tässä mallissa niiden toiminta on kuitenkin hierottu täydellisesti kohdalleen ja kokonaisuuden huomioon ottaen, suorituskyky tuntuu paljon pirteämmältä, kuin mitä ilmoitetaan.

Ajoasento on kohdallaan

Ténérén ajoasento on kohdallaan niin istuen kuin seistenkin.  Kuva Jonathan Godin

Ténérén ajoasento on kohdallaan niin istuen kuin seistenkin. Kuva Jonathan Godin

Yamahalla on pitkät perinteet Dakar-ralliin osallistumisessa. Voittojakin on tullut melkoinen määrä. Erämaarallipyörät rakennetaan kuljettajilleen melkoisen mukaviksi. Ei siis liene ihme, että uuden Ténérén suunnittelussa on konsultoitu Yamahan erämaatiimin kanssa.

Stéphane Peterhansel, moninkertainen Dakar-rallin voittaja on ollut neuvomassa Yamahan suunnittelutiimiä ja sen huomaa. Sen verran onnistunut ajoasento on sekä istualtaan että myös seisten. 

Mittaristo on kokonaan uusi. Se on sijoitettu kuljettajan näkökenttään ja mikä parasta – sen yläpuolelle on asennettu poikittainen alumiiniputki. Siihen saa kiinnitettyä navigaattorin. Kokonaisuus on kuin otettu erämaarallipyörästä.

Uusi mittaristo on selkeä. Kuva Francesc Montero

Vähemmän on enemmän

Tämän päivän moottoripyöriin on tullut paljon elektroniikkaa. Liikaakin. Onneksi Yamaha on eri linjoilla. Heidän uusi sloganinsa on: Vähemmän on enemmän. Se tuntuu pitävän paikkansa. Mittaristossa on vain yksi nappi. Sillä saa abs-jarrut saa kytkettyä pois päältä. Tuo on hyvä asia, sillä lukitsemalla soralla takarenkaan, voi ohjata Yamahaa vartalon avulla.

Etujarru on myös erittäin tunnokas. Sitä voi käyttää yhdellä sormella, jopa kuulalaakerisoratiellä. Etujousituksesta voi säätää puristusvaimennusta. Takaiskunvaimentimessa on kaikki säädöt. Mikä parasta, jousitus reagoi vahvasti säätöjen vaikutukseen. Hyvä niin, kuljettaja saa säädettyä jousituksen mieleisekseen.

Kuljettajaa suojaava pleksi on asennettu erämaaralli-ulkonäön vuoksi erittäin pystyyn asentoon. Toisille kuljettajille tuo aiheuttaa kypärään melkoista turbulenssia.

Kaiken kaikkiaan Yamahan uusi pikku Ténéré on aika uskomaton pakkaus. Koeajolenkki piti sisällään myös tosi rankkaa kivikkoa. Yamaha selviytyi niistäkin ilman mitään ongelmia. Ténérén suosio on osoittautunut niin suureksi, että Yamaha-kauppiailla ei ole tällä hetkellä koeajopyöriä. Ongelmaan on kuitenkin ratkaisu. Ranualla sijaitseva Lapland Adventure Center on hankkinut kymmenen Ténéréä! Osallistumalla heidän safarilleen, onnistuu koeajo siinä sivussa. 

Moottoria suojaava pohjapanssari on vakiovarusteena. Kuva Francesc Montero

 

Yamaha Ténéré 700 tekniikka
Moottori kaksisylinterinen, nestejäähdytteinen, rinnakkaistwini
Iskutilavuus 689cm3
Sylinterin halkaisija x iskunpituus 80 x 68,6 mm
Puristussuhde 11,5:1
Teho 54 kW (73 hv) /9 000 r/min
Vääntömomentti 68 Nm/6 500 r/min
Venttiiliä per sylinteri
Voimansiirto  6-vaihteinen vaihteisto, toisioveto ketjulla
Runko Teräsputkirunko
Jousitus edessä Teleskooppihaarukka
Jousitus takana Keinuhaarukka
Etujarrut Levyjarrut (282 mm) ja 4-mäntäiset jarrusatulat,
Takajarrut Levyjarru (245 mm), 3-mäntäinen jarrusatula
Pituus X leveys 237 cm x  92 cm
Akseliväli 159 cm
Istuinkorkeus 88 cm
Polttoainesäiliö 16 l
Paino 204 kg
Renkaat edessä 90/90 R 21
Takana 150/70 R 18
CO2 päästö 100 g/ km
Ilmoitettu kulutus yhdistetty kulutus 4,3 l/100 km
Hinta 12 696 €
Maahantuoja Yamaha Motor Europe
   

Palakuvioiset renkaat pitävät soralla hienosti. Kuva Francesc Montero.

Moottoripyörätoimittaja Tero Kiira (50 v) siirtyi Motouutisiin

Tero Kiira on pitkän linjan moottoripyörätoimittaja. Ensimmäisen kaksipyöräisensä hän sai vuonna jo 1976. Toimittajanuransa hän aloitti puolestaan vuonna 1998. Ensin hän teki alan töitä sivutoimisesti, mutta vuonna 2003 siirtyi kokonaan toimittajaksi. Tero on testannut vuosikaudet moottoripyöriä, kelkkoja, mönkijöitä ja autoja pääasiallisesti Tekniikan Maailma -lehteen.

Monet moottoripyörälehdet niin kotimaassa kuin ulkomaillakin ovat olleet Teron asiakkaita. Mies tekee edelleen töitä Tekniikan Maailmaan. Nyt saimme kuitenkin houkuteltua Teron tekemään Motouutisiin moottoripyörien ja varusteiden koeajoja.

Hyvä niin, sillä Tero tekee aina jutut vain sille meidän tärkeimmälle asiakkaallemme, eli lukijalle. Kuvia kumartamatta. Toivotamme Teron mukaan Motouutisten mukavaan joukkoon. 

Erkki Mäki,

päätoimittaja.