Yleisilme

BMW R1250RS on päivitetty versio R1200RS:stä. Pyörän muotoilua on hieman uudistettu, ja moottoria uusittu rankemmalla kädellä. BMW-merkkiseksi matkapyöräksi tämä laite on melkeinpä siron näköinen, mutta kyseessä onkin matkasportti. Kyykkypyöräksi R1250RS ei sentään taivu, mutta ajoasento on lievästi etupainotteinen.

BMW R1250RS matkasportti vuosimallia 2019 sopii sorateillekin. Kuva: Tommi Lumiaho

BMW R1250RS matkasportti vuosimallia 2019 sopii sorateillekin. Kuva: Tommi Lumiaho

Ulkoisesti R1250RS lupailee paljon. Muotokieli on sporttinen ja suorituskykyinen, vaikkakin pyörä yrittää kovasti piilotella painoaan. 243-kiloisena matkapyöränä tämä BMW ei ole mitenkään poikkeuksellisen painava, mutta vähemmälläkin olisi pärjätty. Väistämättä paino on yksi hinta, jonka 1,25-litraisesta boxerista joutuu maksamaan, koska BMW-moottorin ulkoista olemusta lukuunottamatta pyörä ei vaikuta erityisen raskastekoiselta.

Pyörässä kaikki vaikuttaa modernilta ja yksinkertaiselta, eikä ylimääräistä sälää juuri näy, vaikka pyörässä on täysi tehdasvarustepaketti. Yksittäiset komennot kuten kahvojen lämmitys, ajotietokoneen käyttö, vakionopeudensäädin, alustan säätö, sekä ABS- ja luistonestojärjestelmien käskytys on aseteltu kaikki erilleen, mutta silti integroitu taidokkaasti. Ensiasennusrenkaina ovat hienokäytöksiset Metzeler Roadtec Z8:t. Kaiken kaikkiaan pyörä vaikuttaa varsin kutsuvalta – jopa järkevältä.

Ensiasennusrenkaina pyörässä on Metzeler RoadTec Z8:t. Kuva: Tommi Lumiaho.

Alusta & Jarrut

Alusta on tasapainossa ja jarrut ovat hyvät. Vastaavan oloinen alusta ja jarrut olivat mm. viimeksi ajamassamme Triumph Tiger 1200:ssa, mutta siinä alusta tuntui epätasapainoiselta sekä keula turhan kireältä, ja jarrut tuntuivat ylitehokkailta. BMW R1250RS on kuitenkin matkasporttina tarkoitettu pääosin asfaltille, johon herkät ja tehokkaat hallintalaitteet kuuluvat.

Laatukomponentteja sekä joustossa että pysäytyksessä. Kuva: Tommi Lumiaho.

Siitä huolimatta alustan toiminta Road-asennossaan vihjaili samasta ajattelusta kuin Triumphillakin, että perän kuuluisi tehdä melko isoakin liikettä, ja keulan taas kuuluisi olla melko jämäkkä. Katuympäristöön suunnitellulla alustalla joustomatkat ovat kuitenkin sen verran lyhyemmät kuin adventuressa, että tämä ei päässyt häiritsemään.

Alustalle oli kaksi asentoa: Road ja Dynamic. Road antaa rauhallisemman, pehmeämmän kyydin, kun taas Dynamic kiristää alustaa jonkin verran. Dynamic tuli tarpeeseen esim. hiekkateillä, joilla huolimaton sudittaminen sai kuormatun pyörän helposti jakamaan kallistuksessa kiihdytettäessä. Näiden ajomoodien vaikutusta luistonestoon tai ABS-järjestelmään kuljettajamme ei ehtinyt havaita.

BMW R1250RS matkasportti vuosimallia 2019. Kuva: Tommi Lumiaho.

BMW R1250RS matkasportti vuosimallia 2019. Kuva: Tommi Lumiaho.

ABS-järjestelmä oli hyvän tuntuinen. Metzelerin ensiasennusrenkaiden pito ei riitä ottamaan jarruista kaikkea tehoa irti, vaan eturengas tuppaa lukkiutumaan ennen kuin takarengas nousee maasta.

Halutessaan ABS-järjestelmän sai helposti nappia painamalla pois päältä jopa kesken ajon, siis pysähtymättä. Kehitys kehittyy. Samasta napista samalla tavalla sai myös luistoneston kytkettyä pois.

Ajotuntuma ja moottori

Ensituntumalta moottori on pehmeämpi kuin voisi odottaa. 1200-kuutioisiin edeltäjiinsä nähden uusi moottori ei protestoi alhaisilla kierroksilla ajettaessa niin paljon kuin ennen, vaikka silti vähän. BMW on päätynyt kasvattamaan kuutiotilavuutta hieman, sekä asentamaan 1250cc moottoreihinsa kaksoisimunokka-akselit. Nämä vastaavat kuljettajan vaihteleviin tarpeisiin, ja auttavat isoa twiniä selviämään erilaisista ajotilanteista.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Käsittelykokeilua sateella. Kuva: Erkki Mäki, stongassa Tommi Lumiaho.

Tehokäyrä jatkuu tasaisen kasvavana punarajalle asti, mikä on twiniltä hienoa. Tehoa ei ole törkeitä määriä, mutta kun sekä hevosvoimia että newtonmetrejä molempia on n. 140, järkyttävän tehon vaikutelma on taattu.

Ajo-ominaisuudet olivat loistavat. Kallistusvaroja on runsaasti, eikä alusta säikähdä epätasaisuuksista keskellä kurvia.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Käsittelyä sateella. Kuva: Erkki Mäki

Polttoaineen kulutus oli koko koeajon ajan (n. 1200 km) kunnioitettavat 4,9 l/100 km ilman erityisiä taloudellisuuspyrkimyksiä. Aiempien kokemusten mukaan ajoneuvon tietokone arvioi kulutuksen aavistuksen paremmaksi kuin se todellisuudessa on. Mainittavaa onkin, että BMW R1250RS:n ajotietokone oli testikuskimme laskimen kanssa samaa mieltä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sadetta tuntui riittävän. Kuva: Erkki Mäki

Kaasutuntumalle ja koko pyörälle oli valmiita asetuksia kolme: RAIN, ROAD, ja DYNAMIC. Dynamic-asennossa alusta kiristyy hieman, ja kaasuvaste on terävimmillään. Road- ja Rain-asennoissa alusta on Road-asennossa. Kaasutuntuma pehmenee edelleen Roadista Rain-asentoon siirryttäessä. Nämä valittuaan alustan asetuksia pystyi vielä säätämään toisenlaisiksi halutessaan. Testikuskimme vietti leijonaosan koeajosta kaasu Dynamic-asennossa, ja alusta Roadissa.

Lisäksi valittavana oli Dynamic Pro, jonne voi rakentaa oman esiasetuksensa.

Mitä muuta?

BMW R1250RS matkasportti sopii hyvin matkantekoon. Kuva: Tommi Lumiaho

BMW R1250RS matkasportti sopii hyvin matkantekoon. Kuva: Tommi Lumiaho

R1250RS oli loistava ja ketterä mutkateillä, mutta myös erinomainen vetää hiekkateillä. Ylenpalttinen teho mahdollisti myös kaasulla ohjaamisen, ja ryhdikäs, mutta sporttinen ajoasento piti mielen virkeänä.

Tehdasvarusteinen vaihtoavustin toimi loistavasti, ja varsinkin alaspäin vaihdettaessa lisäsi ajomukavuutta selkeästi. Ylöspäin vaihtaessa oli mahdollista myös vaihtaa perinteisesti kytkimen kanssa tai ilman kytkintä perinteiseen tapaan ilman että vaihtoavustin häiritsi. Varsinkin ylöspäin vaihtaessa kuljettajamme halusi silloin tällöin vaihtaa itse, koska vaihdot onnistuivat näin hieman pehmeämmin kuin avustinta vasten.

Pyörän kuormaaminen ilman pyörään tarkoitettuja lisävarustelaukkuja oli vaikeaa, koska pyörän takaosassa ei ollut mitään poikkipuuta johon tukea pakaasit.

BMW:n mittaristo on selkeä, monitoiminen ja kirkas.

BMW:n mittaristo on selkeä, monitoiminen ja kirkas.

Selkeästi ja yksinkertaisesti havainnollistettua asiaa. Kuva Tommi Lumiaho.

Ergonomia

Satula oli erinomainen ja polvikulma oli maltillinen. Peileistä näki hyvin. Ajotietokone ja mittaristo oli toteutettu hienosti ja selkeästi nykytrendin mukaisesti. Pitkien ajovalojen toteutus saa myös erityismaininnan. Kahvojen lämmitys oli tehokas.

Säätönamiskuukkeleita riittää. Kaikki selkeitä käyttää. Kuva Tommi Lumiaho.

Huomaa myös erillisen kannen alla oleva SOS-painike, jolla saa apua onnettomuuden sattuessa. Kuva: Tommi Lumiaho.

Säädettävän tuulilasin sai kahteen asentoon, joista matalampi aiheutti vähemmän melua. Tuulen reuna siirtyi n. 10 cm tuulilasia nostamalla, mutta pään yli tuulta ei missään asennossa saanut. Tämä ei meitä haitannut, koska motoristilla kuuluu tukka tuuleen.

Ohjaustangon asettelu kiinnitti kuljettajamme huomion. Sarvet tuntuivat olevan hieman ylempänä ja kauempana edessä kuin olisi ollut tarpeellista. Etenemistä tämä ei haitannut, ja siihen tottui nopeasti, mutta mieleen jäi, että olisiko ajoasentoa hieman voinut tiivistää?

'BMW oli erinomainen vetää'. Kuva: Erkki Mäki

'BMW oli erinomainen vetää'. Kuva: Erkki Mäki

Lopuksi

R1250RS oli erinomainen vetää. Ajo-ominaisuudet riittävät varmasti vaativallekin kuljettajalle, tehoa on riittämiin, ja polttoainetaloudellisuuskin oli testikuljettajamme ajotyylin huomioiden positiivinen yllätys.

BMW R1250RS. Kuva Tommi Lumiaho.

 

Arvostelutaulukko   *suluissa täydet pisteet
BMW R1250RS Arvosana 0-5 Painotettu arvosana*
Moottori 20%  5 100 (100)
Jousitus/alusta 10% 4 40 (50)
Voimansiirto/kytkin 10% 5 50 (50)
Vaihteisto 5%  5 25 (25)
Jarrut 15% 4 60 (75)
Ergonomia/Käsiteltävyys 15% 4 60 (75)
Ajotietokone/käytettävyys 5% 4 20 (25)
Taloudellisuus 10 % 5 50 (50)

Hinta 10 % R1250RS, hinnat alkaen 20580 €

3 30 (50)
Jokerikerroin +-  +0,15  
Yhteensä: = 4,35 (+0,15) = 4,5 p  435 (500)

Koeajajamme Tommi Lumiaho ja 2019 BMW R1250RS.

Koeajajamme Tommi Lumiaho ja 2019 BMW R1250RS.

Tommi Lumiaho

Kirjoittaja on Moottoripyöräkerho 69 ry:n koulutusvastaava, SMOK-auktorisoitu kouluttaja, ja aktiivinen motoristi.

BMW R1250RS 2019. Kuva: Erkki Mäki

BMW R1250RS 2019. Kuva: Erkki Mäki

Tekniset tiedot, BMW R1250RS 2019

  • Moottori: Iskutilavuus: 1254 cc, poraus/isku: 102,5 x 75 mm, huipputeho: 100 kW / 136 hv @ 7750 rpm, vääntö: 143 Nm @ 6250 rpm
  • Tyyppi: Ilma-/nestejäähdytteinen kaksisylinterinen nelitahtinen boxer-moottori. Neliventtiilikansissa kaksi hammasratasvälitteistä nokka-akselia ja BMW ShiftCam -venttiiliajoitusten säätö imunokilla. Puristussuhde: 12,5:1, Polttoaine: lyijytön 95 oktaaninen RON
  • Ajovalot: LED
  • Kytkin: Hydraulikäyttöinen märkäkytkin luistokytkintoiminnolla, vaihteisto: kuusivaihteinen viistoon hiotuilla hammasrattailla. Toisioveto: Kardaani
  • Runko ja jousitus: Kaksiosainen runko jossa eturunko sekä pulttikiinnitteinen takarunko. Moottori kantava osa rakennetta. Etujousitus: Teleskooppihaarukka, koejopyörä oli varustettu Dynamic ESA -semiaktiivisella jousituksella. Takajousitus: Alumiininen yksipuoleinen takahaarukka Paralever -tuennalla. WAD iskunvaimennin säädettävällä esijännityksellä ja paluuvaimennuksella. Joustovara: 140/140 mm. Castor: 110,8 mm, akseliväli: 1530 mm, ohjauskulma: 62,3°
  • Jarrut, etu: 2 x 320 mm kelluvat jarrulevyt, 4-mäntäinset radiaalikiinnitteiset jarrusatulat. Taka: 276 mm jarrulevy, 2-mäntäinen kelluva jarrusatula
  • Vanteet: Valualumiinivanteet, etu 3.50 x 17", aka 5.50 x 17". Renkaat: etu 120/70 ZR17, taka 180/55 ZR17.
  • Mitat ja painot: Kokonaispituus: 2202 mm, kokonaisleveys: 925 mm, mukaanlukien peilit, istuinkorkeus: 820 mm. Paino ajovalmiina täydellä tankilla (DIN): 243 kg. Sallittu kokonaispaino: 460 kg. Polttoainetankki: 18 l
  • Suorituskyky: valmistajan ilmoituksen mukaan: Kulutus (WMTC): 4,75 l/100km, CO2: 110 g/100km. Kiihtyvyys 0-100km/h: 3,25 s, huippunopeus: yli 200 km/h