TMaxia on myyty huikeat 330 000 kappaletta 87:n maahan, joten se on isoista skoottereista varmasti yksi suosituimmista. Pelkästään Eurooppaan sitä on myyty 19 vuoden aikana peräti 276 000 kappaletta. Esimerkiksi Pariisissa on lähes mahdoton nähdä kadunkulmaa ilman TMaxia. Tuo johtuu sen käytännöllisyydestä. Siinä kun etsit ruuhkaisessa kaupungissa autolle parkkiruutua, on TMax ollut pysäköity autojen väliin jo kymmeniä minuutteja sitten. Kätevää, eikö totta?

Säilytystilojen puolesta T-Max haastaa perinteiset moottoripyörät, paitsi jos puhutaan isoista matkapyöristä. T-Maxin satulan alle mahtuu yksi kokokypärä tai kaksi avokypärää. Kuva: Francesc Montero.

Ripeä ja helppo

Uudistunutta TMaxia liikuttaa 562-kuutiosenttinen, kaksisylinterinen nelitahtimoottori. Sen tehoksi ilmoitetaan 35 kW, joten Yamahaa saa ajaa A2-ajokortilla. Yamahassa ei ole vaihteistoa, sen korvaa variaattoriveto, joten kytkintä ei ole lainkaan.

Käynnistäminen tapahtuu painamalla moottorin starttinappia. Sitten vain käännetään kaasua, jolloin Yamaha lähtee liikkeelle. Helppoa ja yksinkertaista. Moottorin väännöksi ilmoitetaan 55,3 Nm. Moottori vääntääkin kokoisekseen hienosti. Variaattori on säädetty hyvin, eikä moottori huuda ajossa isoilla kierroksilla.

Moottori on kiinnitetty alumiinipalkkirunkoon, joka on vähintäänkin tukeva. Viimeistään nyt voidaan unohtaa huhupuheet skoottereiden huonoista ajo-ominaisuuksista. Mutkatiellä Yamaha on niin loistava ajaa, että moni Hayabusa-kuljettaja on TMaxin seurassa hätää kärsimässä.

Huippuja T-Max kelaa 180 km/h nopeuteen, joten suorituskyvystä ja ajo-ominaisuuksista homma ei jää kiinni.

Kate on täysin uudistunut. Etukatteeseen on integroitu uudet led-toimiset suuntavilkut. Kate on nykyään suurempi ja sisarmallissa TMax TECH:ssä on vakiovarusteena sähkösäätöinen pleksi, lämpökahvat ja -istuin. Tuohon pakettiin kun vielä hankkii kankaisen jalkojen suojan (187 €), niin T-Maxilla viilettää kylmilläkin keleillä mainiosti.

Euroopassa rakentelun kohde

Hyvän vetoluistonrajoituksen ansiosta sadekelilläkin ajaminen tuntuu luontevalta. Kuva: Francesc Montero.

Keski-Euroopassa TMax on oikein kunnon ”Bomber-pyörä”. Olen nähnyt useita TMaxeja, jotka on teipattu mattamustiksi. Sitten alle laitetaan kunnollinen racing-pakoputkisto. Nämä huimapäät sukkuloivat kaistojen välissä, ja pakoäänet ovat vähintäänkin sporttiset. Toisaalta hyvä niin, sillä vanha sanonta ”load pipes saves lives” pitää ainakin suurkaupungeissa paikkansa. Vaikkakin kukkahattuvihreät eivät kovia ääniä juuri arvosta.

Lisävarustelista on muutoinkin kattava. Agressiivinen pleksi, motocross-tyyppiset jalkatapit sekä kaatumatapit löytyvät maahantuojan lisävarustelistalta. Kuten myös Akrapovicin täysputkisto.

Kaupunkiajossa TMax on maukkaimmillaan. Se on erittäin ketterä. Se on kapea, niin että sillä on helppo puikkelehtia autojonojen välissä. Esimerkiksi työmatka Helsingissä sujuu TMaxilla helposti kymmeniä minuutteja nopeammin kuin autolla.

Moottorin tehomoodit ovat vaihdettavissa. Vetoluistonrajoitus mahdollistaa liukkaallakin alustalla reilun kaasun käytön ilman, että takapyörä alkaa lyödä joutavaa. Uusi moottori täyttää jo nyt ensi vuonna voimaan astuvan päästödirektiivin, eli EURO 5 päästörajat. Moottorin tuottamat CO2-päästöt ovat vain 112 grammaa kilometrillä.

Pysäköinti on helppoa, sillä keskijalalle nostaminen on kevyttä. Se onnistuu hennoltakin henkilöltä. Mikä parasta, keskijalka on lukittavissa ala-asentoon, joten Yamaha TMaxin varastaminen ei onnistu ilman kuljetuskalustoa. Lukituksen ansiosta takapyörä on ja pysyy yläasennossa. Cool!

Istuimen alla on suurikokoinen tavaratila, joka on lisäksi valaistu. Sinne mahtuu yksi kokokypärä, tai sitten kaksi avokypärää.

Kaiken kaikkiaan uudistunut Yamaha TMax on lähes uskomaton pakkaus. Siinä on yhdistetty moottoripyörän ajo-ominaisuudet ja kaikki hyvät puolet skootterista. Se on erittäin helppo ajaa. Se on suorituskykyinen ja sen kaupunkiajo-ominaisuudet ansaitsevat arvosanan kymmenen. 

Keskituessa on sähköinen lukko. Kun se on päällä, ei T-Maxia saa tiputettua keskijalalta alas. T-Max on siis lähes varastamaton moottoripyörä. Kuva: Francesc Montero.

Tekniikka

  • Moottori: kaksisylinterinen vesijäähdytteinen moottori; iskutilavuus 562 cm3, 70 x 70,3 mm, puristussuhde 10,9 teho 35 kW (47,6 hv) /7 500, vääntömomentti 55,7 Nm/5 250 r/min, 4 venttiiliä sylinteriä kohden.
  • Voimansiirto: variaattoriveto, toisioveto hihnalla.
  • Alusta: alumiinipalkkirunko, jousitus: edessä teleskooppihaarukka, takana keinuvarsi, edessä levyjarrut (267 mm) ja X-mäntäiset jarrusatulat, takana levyjarru (282 mm), X-mäntäinen jarrusatula.
  • Mitat ja massat: pituus 220 cm, leveys 77 cm, akseliväli 158 cm, istuinkorkeus 80 cm, polttoainesäiliö 15 l, omamassa 218 kg, renkaat edessä 120/70 15, takana 160/60 R 15.
  • CO2 päästöt: 112 g/ km
  • Ilmoitettu kulutus: yhdistetty kulutus 4,8 l/100 km
  • Hinta: 15 765 (TMax Tech Max 17 876) euroa
  • Maahantuoja: Yamaha Motor Europe

Jarmo Heljo Yamaha Motor Europealta on kovasti innostunut uudesta T-Maxista: - Minun mielestäni tässä yhdistyvät moottoripyöräilyn ja skootterilla ajon parhaat puolet. Tämä on suuntavakaa ja samaan aikaan tämä on tosi ketterä. Kuva: Francesc Montero.

 

Edit 22. helmikuuta klo 17.12: korjattu Peitsamo Mika Sundqvistiksi ja poistettu ylimääräiset kuvatekstit jutun lopusta.