Yamaha Tracer 700 esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 2016. Malli perustuu supersuosittuun MT-07 nakupyörään, josta on jalostettu mm. Ténéré 700 malli, joka sekin myy kuin häkää. MT-07:sta on siis moneksi.

Moottori on sitkeä ja riittävän tehokas. Kuva Tero Kiira.

Traceria liikuttaa 689-kuutiosenttinen, kaksisylinterinen rivimoottori. Tehoa ilmoitetaan löytyvän 54 kW (73 hevosvoimaa). Vääntöä pitäisi oleman 68 Nm. Kaiken kaikkiaan numeroiden valossa Tracer vaikuttaa melkoiselta nuhapumpulta. Mutta kuten aina, treffeillä ei välttämättä kannata tehdä lopputulosta ensi tapaamisen perusteella. Kannattaa hetki tunnustella ja tutustua. Niin tälläkin kertaa.

Yamahan moottori täyttää jo nyt 2021 voimaan tulevan EURO-5 päästödirektiivin. Ulkoisesti sen tunnistaa siitä, että kun normaalisti katalysaattori on sijoitettu moottorin alle, niin nyt se on sijoitettu niin lähelle pakoventtiiliä kuin vain mahdollista. Syynä on se, että katalysaattori on saatava pysymään niin kuumana kuin mahdollista. Muutoin päästöjen kanssa käy kalpaten.

Katalysaattori on sijoitettu mahdollisimman lähelle pakokanavaa. Kuva: Tero Kiira.

Ajossa kaikki on toisin

Ajossa moottori toimii mainiosti. Käytännössä moottorin veto alkaa 2 500 kierroksen kohdalta, eli kuutosella voi ajaa 60 km/h nopeudesta ylöspäin. Cool! Vaihdelaatikko toimii tarkasti ja täsmällisesti. Kytkin on todella kevyt- ja helppokäyttöinen. Voisi sanoa, että kytkin on tällä hetkellä yksi markkinoiden kevytkäyttöisimmistä.

Moottoria ruokkii luonnollisesti elektroninen polttoaineensuihkutus. Viime vuosina joillakin merkeillä, myös Yamahalla kaasunvaste on ollut melkoisen kulmikasta. Kaasun ON-OFF ilmiö on ollut erittäin selvä. Syystä tai toisesta ilmiö on saatu poistettua Tracer 700:sta täysin. Kaasunvaste on kuin vanhassa – kaasuttimilla varustetussa – moottorissa. Hyvä niin, mutka-ajo on helpompaa pehmeällä kaasunvasteella.

Ajoasento on pysty ja luontevan hyvä. Istuinkorkeus on matalat 84 senttiä. Pieni kate suojaa kuljettajaa mainiosti. Pleksissä on pikalukitteinen korkeuden säätö, jota voi muuttaa, vaikka kesken ajon. Harmi vain, että minulle ja monelle muulle vain pleksin ala-asento tuntui olevan sopiva. Kaikki muut asennot aiheuttivat vain kovaa kypärämelua. Ilmeisesti pleksin kulma kuljettajaan nähden on hieman väärä.

Etujarrun teho oli aluksi huono, mutta se parani päivän mittaan. Kuva: Tero Kiira.

Jalkatapeissa on kumipäällystys ja se aiheuttaa lievää elastisuuttaa jalkatappeihin. Toisin sanoen tuntuma on huono. Etujarru tuntui koeajolenkin aluksi puisevalta ja sen käyttö vaati voimaa. Mutta minun yksilölläni oli ajettu vain 200 kilometriä ja päivän mittaan etujarrun toiminta parani rutkasti.

Kaiken kaikkiaan Yamaha on valmistanut monipuolisen moottoripyörän. Se on mutkateillä tosi ketterä, eikä se vierasta kaupunki- tai matka-ajoa. Tracerin ajo-ominaisuudet ovat parasta A-ryhmää. Runko on tukeva ja jousituksen toiminta kerää pelkkiä kehuja.

Traceriin on tarjolla monta erilaista lisävarustepakettia. Näistä ehkä paras on Travel paketti. Se kustantaa 1 300 euroa. Paketti pitää sisällään sivulaukut, comfort-istuimen ja korkeamman sekä leveämmän pleksin. Asentamalla Travel-paketin, tulee Traceristä oiva matkapyörä.

Uudistunut Tracer taittuu mutkiin todella ketterästi.

Kiitämme

- Ajoasentoa

- Ketteryyttä

Moitimme

- Pleksin toimintaa yläasennossa

- Jalkatapin kumeja

Tekniikka

Moottori: kaksisylinterinen vesijäähdytteinen moottori; iskutilavuus 689 cm3, 80 x 68,6 mm, puristussuhde 11,5 teho 54 kW (73 hv) /8 750, vääntömomentti 68 Nm/6 500 r/min, 4 venttiiliä sylinteriä kohden.

Voimansiirto: 6-vaihteinen vaihteisto, toisioveto ketjulla.

Alusta: teräsputkirunko, jousitus: edessä teleskooppihaarukka, takana keinuhaarukka, edessä levyjarrut (282 mm) ja 4-mäntäiset jarrusatulat, takana levyjarru (245 mm), 2-mäntäinen jarrusatula.

Mitat ja massat: pituus 214 cm, leveys 81 cm, akseliväli 146 cm, istuinkorkeus 84 cm, polttoainesäiliö 17 l, paino 196 kg, renkaat edessä 120/70 R 17, takana 180/55 R 17.

CO2 päästö: 100 g/ km.

Ilmoitettu kulutus: yhdistetty kulutus 4,3 l/100 km.

Hinta: 11 202 euroa.

Maahantuoja: Yamaha Motor Europe.

Aiheesta aiemmin:

Juuri nyt: Motouutiset testaamassa Yamahan uutta Traceria Teneriffalla

Koeajo tapahtui Teneriffalla. Siellä on tosi hienot mutkatiet. Taustalla näkyy tulivuori Pico del Teide, sen huippu on 3 718 metriä meren pinnasta.