Kuva Tero Kiira.

Voiko selkeämpää mittaristoa enää olla? Kuva Tero Kiira.

Kawasakin sydämenä on 948-kuutiosenttinen moottori. Se on ihastuttava pakkaus. Moottori tuottaa tehoa 92,2 kW ja liikuttaa 212 kiloista pyörää vähintäänkin kiitettävästi. Vaihteita on kuusi ja vaihdelaatikon toiminta on täsmällistä ja tarkkaa. Kytkin on vaijerivetoinen ja erittäin tunnokas. Tosin kytkintä tai vaihteistoa ei tarvitse juuri räplätä, sillä suurimalla vaihteella voi ajaa 30 km/h nopeudesta alkaen. Aika ihmeellinen vääntömoottori, vai mitä?

Kawa Z900. Kuva James Wright.

Kawa Z900. Kuva James Wright.

Vaihdettavia ajotiloja on neljä. Rain (sade), Road (katu), Sport ja Rider, jossa ajotiloja voi muokata mielensä mukaan. Mikä hienointa, ajotilojen välillä on erittäin suuri ero. Rain-moodissa leikataan tehoa todella runsaasti. Myös vetoluistonrajoitus puuttuu peliin erittäin paljon. Vetoluistonrajoituksen toiminta on kuitenkin hieman erikoista, se on todella kulmikas, ilmeisesti se on valmistettu kustannustehokkaalla suunnittelulla? Toisaalta, kun kytkee Sport-moodin päälle, ei vetoluistonrajoitus puutu tilanteeseen oikein mitenkään.

Sport-moodilla Kawasaki muuttuu vähintäänkin sporttiseksi. Moottorin äänikin muuttuu ja vetoja moottorista löytyy vähintäänkin riittävästi. Jopa niin paljon, että pienelläkin kaasun käytöllä etupyörä nousee helposti maasta ylös.

Pieni pleksi suojaa kuljettajaa mainiosti. Kuva Tero Kiira.

Pieni pleksi suojaa kuljettajaa mainiosti. Kuva Tero Kiira.

Kawasaki on luottanut iankaiken Tokicon jarruihin. Nyt nelimäntäiset jarrusatulat on vaihdettu Nissinin valmisteisiin. Muutos on onnistunut, sillä jarruteho on uskomattoman hyvä, ja jarrut ovat tunnokkaat. Huolimatta edullisesta hankintahinnasta, toimivat runko ja alusta hienosti. Uusi TFT-mittaristo tarjoaa selkeyttä ja paljon tietoa. Ajoasento on sporttinen, mutta tässä tapauksessa se on vain plussaa.

Kaiken kaikkiaan Kawasaki on uudistanut Z 900:n lähes täydellisesti. Ajo-ominaisuudet ovat kohdallaan. Huolimatta 212 kilon omamassasta, taipuu Kawasaki todella ketterästi mutkiin. Kaupunkiajo on helppoa, eikä Kawasaki vierasta matka-ajoakaan. Reppu selkään ja kohti tuntematon. Lisäksi 12 995 euron hinta takaa sen, että muut valmistajat ovat saaneet varteenotettavan kilpailijan.

Kawasaki Z900 ja Tero Kiira. Kuva James Wright.

Kawasaki Z900 ja Tero Kiira. Kuva James Wright.

 

Hyvää:

- Ajo-ominaisuudet

- Jarrujen tunnokkuus

Huonoa:

- Vetoluistonrajoituksen erikoinen toiminta

- Vaihtoavustimen puute

Tekniikka

  • Moottori: nelisylinterinen vesijäähdytteinen moottori; iskutilavuus 948 cm3, 73,4 x 56 mm, puristussuhde 11,8 teho 92.2 kW (125 hv) /9 500, vääntömomentti 98,6 Nm/7 700 r/min, 4 venttiiliä sylinteriä kohden.
  • Voimansiirto: 6-vaihteinen vaihteisto, toisioveto ketjulla.
  • Alusta: teräsputkirunko, jousitus: edessä teleskooppihaarukka, takana keinuhaarukka, edessä levyjarru (300 mm) ja 4-mäntäiset jarrusatulat, takana levyjarru (250 mm), 1-mäntäinen jarrusatula.
  • Mitat ja massat: pituus 201 cm, leveys 83 cm, akseliväli 146 cm, istuinkorkeus 82 cm, polttoainesäiliö 17 l, paino 212 kg, renkaat edessä 120/70 ZR 17, takana 180/55 ZR 17
  • Ilmoitettu kulutus: yhdistetty kulutus / EU-kulutus 5,7 l/100 km.
  • CO2 päästö: 139 g/ km
  • Hinta: 12 995 euroa.

Kawa Z900. Kuva James Wright.

Kawa Z900. Kuva James Wright.