Africa Twin Ivalon Veskoniemessä.

Africa Twin Ivalon Veskoniemessä.

Motouutisten 15 000 kilometrin kestotestissä on siis 2020 vuosimallin Honda CRF1100 Africa Twin Adventure Sports DCT. Pyörä oli iskemätön, kun otimme sen käyttöön huhtikuun 6. päivänä kuluvaa vuotta.

Siitä voit lukea lisää täällä: 

Motouutiset kestotesti: Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT – Tästä se alkaa

Tuhannen kilometrin raporttiin asti ehdittiin 20.5.:

Motouutiset kestotesti: Honda Africa Twin Adventure Sportsin ensimmäiset tuhat kilometriä

Edellisen raportin jälkeiseen 7500 kilometriin on mahtunut paljon maantie- ja hiekkatieajoa sekä MotoJyskyn Adventure-safariin osallistuminen Lapissa. Kun jakso päättyi, niin mittariin oli kertynyt 8668 kilometriä. Keskimääräinen polttoaineenkulutus jaksolla oli 5,07 litraa, joten kovin janoisena ei isoa twiniä voi pitää.

Karvan yli 25 litraisen polttoainetankin varassa voi siis helposti ajaa yli 400 kilometriä putkeen. Jakson pisin tankkausväli oli 478 kilometriä. Missään välissä ei pyritty ajamaan erityisen säästeliäästi tai tankillisen riittävyyttä mitaten. 

Pyörän kaksoiskytkinautomaattivaihteisto on selvästi säädetty varsinkin Tour-ajotapavalinnassa vaihtamaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa isommalle vaihteelle, mikä selittää alhaista polttoaineenkulutusta.

Normaalissa ajossa Adventure Sportsin automaattivaihteisto toimii yleensä loistavan huomaamattomasti, joten sitä käyttää mielellään. Järjestelmässä voi ajotapavalinnasta riippumatta vaihteistosta valita joko D- tai Sport-asetuksen. Sport-valintoja on kolme, ja niiden avulla voi sitten säädellä sitä, miten ripeästi haluaa pyörän kiihtyvän. Sport-ajotapavalinta kierrättää moottoria korkeammalle ennen suuremmalle vaihteelle vaihtamista.

Kun ajetaan kaupunkiliikenteessä, kannattaa käyttää Tour- tai Urban-ajotapavalintaa ja ehkäpä jollain Sport-valinnalla ryyditettynä, sillä D-asetuksella on sellainen tunne, että vaihteisto vaihtaa liian isolle vaihteelle liian aikaisin. Kyse ei ole siitä, etteikö pyörän moottorin sitkeys tai vääntö riittäisi, päinvastoin, vaan ehkä enemmän siitä, että haluaisi olla paremmin "kaasun päällä", siis tilanteen tasalla. Mutta tämä menee ehkä enemmän henkilökohtaisten mieltymysten tai rajoitusten piikkiin.

Pikku vesisateella Inarissa.

Pikku vesisateella Inarissa.

 

Ajovaikutelmia

Vaikutelma siitä, että Honda Africa Twin Adventure Sports on erinomaisen näppärä, ketterä ja kyvykäs sekä miellyttävä moottoripyörä, vahvistui ajetun matkan aikana. Sillä on ilo tehdä pitkääkin matkaa. Vakionopeudensäädin ja ajon vaivattomuutta lisäävä vaihteisto saavat kyllä hymyn viipymään suupielissä ajon aikana.

Edelliseen versioon verrattuna moottori on nyt paljon tehokkaamman, reagoivamman ja vääntävämmän tuntuinen vain pienestä paperilla näkyvästä erosta huolimatta. Sekä moottorin että jousituksen osalta kyse on aivan eri pyörästä.

Jousitus kantaa hyvin, ja säädöt vaikuttavat välittömästi aivan kuten pitääkin. 

Samalla tavalla kuin asvalttitiellä, meno hiekkateillä maistui kovasti. Ensiasennusrenkaat eli Metzelerin Karoo Streetit toimivat soralla ja normaalilla hiekkatiellä hyvin. Myös niitten kestävyys yllätti. Lapista palattua niillä oli takana jo reilut 8000 kilometriä, ja pyörän seuraavaksi hoteisiinsa ottanut seuraava testiryhmämme kuljettaja Anssi Kivinen ajoi niillä vielä ainakin Lahteen asti.

Luonnon helmassa odottamassa Enduro-safarin kuvattavia.

Luonnon helmassa odottamassa Enduro-safarin kuvattavia.

Adventuresafarilla

Africa Twinillä vietettiin heinäkuussa kolmisen viikkoa Lapissa, jossa sillä ajettiin sekä asvalttia että hiekkateitä että osallistuttiin MotoJyskyn järjestämälle kolmen päivän mittaiselle Adventuresafarille. Tätä varten pyörään vaihdettiin alle kunnolliset 50 / 50 renkaat, Michelinin Anakee Wildit. Silloin mittarissa oli kilometrejä 7024. Takaisin Karoot vaihdettiin paluumatkan asvalttiosuuksia varten lukemassa 7577.

MotoJyskyn Adventuresafari ei ollut mitään leppoisaa hiekka- ja sorateillä ajoa, vaan sen aikana rytyytettiin myös kelkkaurilla ja metsäteillä, tehtiin joen- tai puronylityksiä ja ryönättiin pehmeässä hiekassa, kolisteltiin kivikoissa sekä luikerreltiin savikoissa ja lutakoissa. Mittaa otettiin siis sekä miehestä että pyörästä.

Renkaat vaihtuivat Karoosta Michelinen Anakee Wildeihin.

Renkaat vaihtuivat Karoosta Michelinen Anakee Wildeihin.

Kuski osoittautui huomattavasti pehmeämmäksi kuin pyörä, mutta tästä kerrotaan tarkemmin tulevassa safariraportissa. Todettakoon, että Africa Twinin sopivuus moiseen puuhasteluun yllätti. Se on oikeasti tarkoitettu myös tämäntyyppiseen rymyämiseen. Sekä maavara (250 mm) että alustan ominaisuudet kuin myös moottorin ja elektroniikan ominaisuudet riittävät loistavasti.

Rajoitukset tulevat sitten vastaan massassa: Africa Twiniä pitää osata käskeä, koska se on iso ja painava. Jos ammattitaitoa riittää, niin se ei useimmiten ole ongelma, minulla osaaminen pääsi valitettavasti loppumaan kesken ja tuli kaatuiltua urakalla, mutta hauskaa oli joka tapauksessa.

Automaatilla vai manuaalisesti?

Toinen asia on automaattivaihteiston käyttö. Ymmärsin vasta kolmantena päivänä kytkeä sen manuaalille, jolloin ajosta tuli huomattavasti kontrolloidumpaa: tiedossa oli aina käytetty vaihde sekä se, miten moottori antaa voimaa. Manuaalisella vaihteen valinnalla voi myös vaikuttaa moottorijarrutukseen esimerkiksi alamäessä.

Kovassa ylämäessä, kun isohkoja kiviä ja röykkyjä ja röykytystä oli paljon, moottorin luistonesto teki kerran tepposet ja kytki vetoa pois päältä juuri, kun sitä olisi eniten tarvittu. Hämmentävää kyllä, en sillä kertaa kaatunut.

Luistonesto on toki säädettävissä aivan sellaiseksi kuin sen haluaa, joten oma vika, kun en perehtynyt asiaan enempää ennen safaria.

Adventuresafarilla. Kuva Eija Kyllönen.

Adventuresafarilla. Kuva Eija Kyllönen.

Erikseen täytyy huomauttaa, että siirtymiseni käyttämään manuaaliasetusta, ei tarkoita sitä, etteikö automaattia voisi käyttää myös pöpelikössä ajettaessa. Uskon, että vaihteisto toimii sielläkin. Tämä vaatii vain ennakkopohdintaa sekä ajotapavalinnan suomien säätöjen käyttöä. Lisäksi automaatilla erityisesti on varmistuttava siitä, että ajaa kriittisissä paikoissa veto päällä.

Africa Twinissä on neljä etukäteen säädettyä ajotapavalintaa, edellämainitut Tour ja Urban sekä Gravel ja Offroad. Lisäksi on kaksi käyttäjän säädettävissä olevaa valintaa. Niitä hyödyntämällä ja valittavat asetukset oikein ja kokeilujen perusteella asettamalla päässee hyvään, omannäköiseensä lopputulokseen maastossa myös automatiikalla.

Kestotestipyörässämme on myös lisävarusteena saatava vaihdepoljin, jonka avulla vaihteita voi vaihtaa olipa asetus manuaalilla tai automatiikalla. Käytännössä seisten ajaessakin tuli manuaalilla käytettyä vaihtamiseen lähinnä vasempaan kahvaan sijoitettuja fläppejä, mutta se on varmaankin tottumiskysymys. Fläpit toimivat nopeasti ja varmasti. Tosin niin poljinkin.

Ensimmäisen päivän Adventuresafarilla rymyämisen jälkeen kysyin neuvoa maahantuojalta pyörän alustan säätämiseen. Brandtin Patrick Manner kehotti kiristämään hieman jousten esijännitystä ja löysäämään vastaavasti puristusvaimennusta. Tein työtä käskettyä, ja ensi hämmennyksen jälkeen ratkaisu toimi hyvin. 

Safarin jälkeen Lapista kotiin lähtiessä yllätti se, että jo aiemmin maantiellä hyväksi havaittu jousitus tuntui entistä paremmalta muutoksen jälkeen. Pyörä ikäänkuin kellui jousituksensa varassa; se kulki normaalilla tiellä kuin sukkasillaan.

Adventuresafarilla. Kuva Eija Kyllonen.

Adventuresafarilla. Kuva Eija Kyllonen.

Parannettavaa

Ei mitään niin hyvää, etteikö jotain parannettavaakin löytyisi. Vaikka pyörän tuulilasin / pleksin korkeus on manuaalisesti säädettävissä, se ei estä kypärämelun syntyä. Kypärämelua on melkoisesti pleksin korkeustasosta riippumatta. Syynä on pleksin alaosan kapeus. Honda myy lisävarusteena katteeseen saatavia levennyksiä, joiden pitäisi poistaa ongelma, mutta emme tiedä, toimivatko ne. Ne kannattanee joka tapauksessa pyörää tilattaesssa hankkia, sillä niiden hinta ei ole kuin 55 euroa.

Ongelman olemassaolon ja alaosastaan leveämmän tuulilasin tarpeen sekä asian korjaamisen helppouden voi todentaa, kun ajaa vaikka 80 km/h ja kytkee vakionopeudensäätimen päälle. Kun ensin ottaa pyörän ohjauksen haltuun polvien ja keskivartalon avulla, voi kämmenet pleksin alareunojen sivuille ojentamalla huomata, miten kaikki turha pyörteily ja melu kypärän alueelta häviää riippumatta siitä, missä asennossa pleksi on.

Toinen lisävaruste, mikä kannattaa hankkia samalla, kun pyörän ostaa, ja jos aikoo ajaa myös maastossa, on isommat kuljettajan jalkatapit. Mukana tulevissa ei varsinaisesti ole vikaa, mutta ne tosiaan voisivat olla isommat.

Ja kyllä, se vilkkukytkin voisi edelleen olla paremmin muista säätimistä erottuva.

Joen ylitys Adventuresafarilla.

Joen ylitys Adventuresafarilla. Kuva: Eija Kyllönen.

Entistä kovemmalle koetukselle

Heinäkuun lopulla kestotestipyörämme Honda Africa Twin Adventure Sports joutui entistä kovemmalle koetukselle, kun testiryhmäämme kuuluvat Anssi Kivinen ja Juha Harmanen lähtivät TET-reittiä pitkin Lappiin ja sieltä Norjaan Altan vanhalle postitielle. Alla olivat koko reissun ajan Anakee Wildit.

Reissusta nähtyjen videoiden ja valokuvien perusteella meno on ollut reipasta ja maastot mahtavan kauniita ja vaativia. Odotamme raporttia suurella innolla.

Motouutisten kestotestipyörä on nähtävissä Lammilla Motouutisten Adventurepäivässä lauantaina. Huom: ajokouluspaikkoja ei ole enää jäljellä mutta luentoja pääsee kyllä kuuntelemaan:

Motouutisten Adventurepäivään vielä aamupäivän ajokoulutuspaikkoja jäljellä

Honda Africa Twin klo 00.04 noin ja keskiyön aurinko Kaunispään huipulla.

Honda Africa Twin klo 00.04 noin ja keskiyön aurinko Kaunispään huipulla.

Katso video rytistelystä Lapissa alla:

 

Teksti Erkki Mäki

Kuvat: Eija Kyllönen, Erkki Mäki

Video: Erkki Mäki

Edit 4.8. klo 7.00: lisätty tieto siitä, että Motouutisten kestotestipyörä on nähtävissä Lammilla Motouutisten Adventurepäivässä lauantaina 8.8.