1) Varmista, että ilmansuodatin on puhdas, eikä tarkastettu 5 vuotta sitten – pyörä ei lähde käyntiin, jos pysähdyt Biker’s Pointilla (tai missä tahansa yli kahden kilometrin korkeudessa). Tosin alamäkeä on pitkälti, ettei tarvitse työntää käyntiin.

Nockalmstrassen varrella on kaunista - ja ollaan aika korkealla.

2) Jos tyhjäkäyntiruuvi on säädettävissä ( esim. Ninja ), niin tiedä, missä se on.

3) Reitillä liikkuu busseja ja traktoreita – älä oleta, että tie on tyhjä kurvin takana. Entä lehmät?

Kyltit kannattaa ottaa tosissaan.

4) Älä yritä ajaa yhtä lujaa tai jopa kilpaa paikallisten kanssa, ketkä tuntevat reitin.

5) Älä odota, että asfaltti olisi puhdas tai että sillä ei voisi olla hiekkaa, varsinkin alamäkikurveissa.

6) Älä masennu, jos valitset väärän vaihteen taakse- ja ylöspäin lähtevissä kurveissa – harjoitus tekee mestarin.

7) Varaa tarpeeksi pitkä jarrutusmatka alaspäin oleviin kurveihin, lisäksi kyykkypyörällä koko painosi tulee käsillesi. Muista, että vastakkaiseen suuntaan tuleva bussi tukkii kurvin koko leveydeltään.

Muista, että olet nauttimassa. Kannattaako silloin kiirehtiä?

8) Jos olet pitempään Carinthia’ssa ( Kärntenissä ), niin Kärnten-kortilla voit ajaa Nockalmstrassen ilmaiseksi.

9) Sen sijaan, että ajat tien läpi kerran, niin jos haluat todella nauttia siitä ja harjoitella, voit ajaa tien läpi niin monta kertaa kuin haluat samaan hintaan – käänny takaisin ennen rahastuspisteitä. Mikset viettäisi siellä koko päivää – kuten paikalliset? Tiellä ei ole bensa-asemia. Tavaroita saa säilöön esim. Biker’s Pointille. Kevyempi pyörä on helpommin ajettavissa. Voit tietysti jättää tavarat myös edellisyön hotelliisi ja hakea ne vasta illalla.

Ilmaiset säilytystilat. Ja huomaa mp-parkki.

10) Aiemmin tiellä ei ollut poliiseja – nyt on. Varo, jos tiellä on nopeusrajoitus. Se on siellä jostain syystä. Itävallassa tavallisen tien nopeusrajoitus ilman liikennemerkkiä on 100km/h. Nockalmstrassen kaarteissa sen pääsee kyllä ylittämään helpostikin.

11) Tiellä liikkuu todella sulavasti ja kauniisti ajavia motoristeja ja mp-kerhojen porukoita – mikset seuraisi sellaista? Todennäköisesti ryhmän viimeisenä ajaa yksi parhaista ja eleettömimmistä kuskeista, kuka valitsee parhaat ajolinjat.

12) Jos luulet, että “olet yhtä pyöräsi kanssa”, niin se harhaluulo saattaa karista – opi ja nauti!

Maiseman ja tilan kauneus. Päälle vauhti.

Sivuillamme aiheesta aiemmin:

Britti Nockalmstrassesta nautiskelemassa Itävallassa

Kohtaaminen: paikallista ajo-osaamista Nockalmstrassenilla

Oheinen artikkeli ilmestyi ensi kerran Motouutiset.fi-moottoripyörälehdessä 16.9.2014.