Touring Finlandia on puhdas matkamoottoripyöräilijöiden kerho ja varsin legendaarinen sellainen. Sen julkaisuista ja jäsenyydestä saa paljon apua itselleen, jos suunnittelee matkaa moottoripyörällä jonnekin itselle entisestään tuntemattomaan paikkaan.

Messuilla Anu Karvonen selvitti erilaisia reittivaihtoehtoja keskiseen Saksaan. Esimerkiksi kaikille tuttu Helsinki-Tukholma ja siitä Ruotsin eteläosiin, josta Tanskaan (eri vaihtoehtoja) tai lautalla suoraan Malmöstä Saksaan. Tanskasta maanteitse tai lautalla Saksaan on yksi mahdollisuus ja tietenkin vaihtoehtona voi myös olla mennä ensin lautalla Tallinnaan ja jatkaa siitä Latvian, Liettuan ja Puolan kautta eteenpän. Mielenkiintoinen vaihtoehto voisi myös olla ottaa laiva Latviasta (kaksi eri vaihtoehtoa) jne.

Karvonen kävi reitit läpi ja kertoi myös kunkin vaihtoehdon kustannukset ja matkan keston. Kannattavimmat ratkaisut ovat tietysti paitsi hinta- myös henkilökohtaisista mieltymyksistä riippuvaisia, joten emme käy niitä sen kummemmin läpi tässä. Siinä missä tuntuu, että suorin laivareitti voi olla kallis, matka-aikaa kuitenkin säästyy, samoin hotellimajoituksia. Toisaalta laiva voi olla päämäärässä huonoon aikaan, niin että joutuu ensi töikseen ottamaan hotellin, ja matkapäiviä tulee "turhaan" lisää.

Samaten Italian ajomatkan vaihtoehtona voi olla pyörän rahtauttaminen etukäteen vaikka Milanoon. Kuski voi lentää perässä, ja ajaa pyörän rauhassa kotiin ja nauttia ajamisen riemuista enemmän, kun puuduttava (?) menomatka puuttuu.

Jäsenpalvelua

Tiedot pohjautuivat Touring Finlandin hienoon Excel-hässäkkään, joka tulee jakoon myös jäsenistölle tai ainakin nettiin nähtäville.

– Se on vastaus siihen, kun kaikki aina kyselevät, että mitä reittiä kannattaa mennä, Anu Karvonen kertoo. – Kyse on puhtaasti jäsenpalvelusta, tavasta jakaa kokemuksen kartuttamaa tietoa.

– Valitettava tosiasia on, että matkailumielessä Suomi on saari. Venäjän kautta ajaminen on mahdotonta, ja jos aikoo ajaa Tornion kautta, ylimääräisiä kilometrejä tulee (Helsingistä laskettuna) 2000.

Karvosella itsellään on ollut oma pyörä jo 20 vuotta, sitä ennen hän ehti istua "aika monta vuotta" miehensä kyydissä.

Karvonen ja kumppanit pitivät messujen aikana useampia esityksiä, joilla on oli hartaita kuulijoita.

Karvonen ja kumppanit pitivät messujen aikana useampia esityksiä, joilla on oli hartaita kuulijoita.

– Vuonna 1990 ajoimme ensi kertaa Eurooppaan silloisen poikaystäväni, nykyisen mieheni kanssa. Se oli kuukauden mittainen parisuhdetesti, jossa tuore pariskunta ajoi aina Jugoslaviaan asti, Karvonen nauraa.

Ilmeisesti testi sujui hyvin, sillä nykyisin pariskunnalla on neljä pyörää, joista kaksi heidän tyttärillään.

Vinkkejä

Kysyimme Anulta joitakin vinkkejä matkan suunnitteluun aloitteleville ja vähän pidempäänkin ajaneille.

– Saksan läpiajo on tietysti nopeaa, mutta jos aikaa on vain viikko, niin ei välttämättä ole järkeä lähteä Keski-Eurooppaan saakka, vaan kannattaa ehkä lähettää pyörä etukäteen ja lentää itse perässä.

Toiseksi kannattaa hankkia kunnolliset ajovarusteet. Jos on kylmää, niin tarvitaan paksut goretex-ajovaatteet, jos todellinen helle, niin verkkotakit ja -housut. Tietenkin hanskojen ja ajokenkien pitää myös olla vastaaville keleille.

Kolmanneksi, kannattaako ottaa telttaa matkalle mukaan? Jos on kaksi viikkoa reissun päällä ja nukkuu yhden yön teltassa, niin siinä ei taida olla paljoa järkeä. Varsinkin, kun moottoripyörässä on rajallisesti tilaa, ja teltta sekä muut yöpymisvarusteet vievät sitä aika tavalla.

Maltti on myös hyvä matkavaruste. Esimerkiksi jos tulee Italiaan lentäen, ja lähtee sieltä ajamaan, liikenne on aivan toisenlaista. Kaksipyöräisiä on paljon, ja ne singahtelevat ohi. Rauhoitu, ota aikaa ja hyväksy, ettet pysty ajamaan niin lujaa. Suomessa kun ei ole samanlaista ajokulttuuria. Saksa on puolestaan Suomen kanssa siinä suhteessa varsin samanlainen, Karvonen pohtii.

– Toisaalta, kun ensi kertaa tulee laivalla Tukholmaan, ja ajaa moottoripyörällä sen läpi, niin sen jälkeen ajaminen on kaikkialla hyvin samanlaista. Vuoristoajo sitten taas on oma lukunsa. Jos haluaa tietää lisää näistä asioista, niin kannattaa liittyä Touring Finlandiin.

– Yksi vaihtoehto on lähettää pyörä kontissa (näkyy takana) Etelään ja lentää itse perässä, Karvonen kertoo.

– Yksi vaihtoehto on lähettää pyörä kontissa (näkyy takana) Etelään ja lentää itse perässä, Karvonen kertoo.

Anun viimeiseksi jättämä neuvo taitaa kuitenkin olla paras.

– Lähtekää kaikki reissuuun! Matkamoottoripyöräilyssä pyörii aivan uudenlaisia ulottuvuuksia. Jos Suomen maat, mannut ja tiet on jo nähty, niin Touring Finlandin kautta löytyy tietoa ajamisesta ja matkanteosta vaikka missä, Karvonen kehottaa.

– Olimme juuri viisi viikkoa Uudessa Seelannissa mieheni kanssa. Matkassa sinne päin on omat kommervenkkinsä, mutta niistäkin saa tietoa kerhomme lehdestä ja sivuilta.

Niin, sen kauemmaksi ei suomalainen motoristi taida kotimaastaan kertaheitolla päästäkään.