1. Turvaväli

Tästä ei varmasti koskaan muistuteta liikaa. Edellä ajavan kulkuneuvon yllättäviin liikkeisiin on enemmän aikaa reagoida, kun turvaväli on riittävän suuri. Vilkun käyttö esimerkiksi tuntuu unohtuvan turhan usein. Aina ei tarvitse olla kysymyksessä edes odottamaton jarrutus, vaan esimerkiksi puhkeava rengas, ajoneuvosta putoava tai irtoava kappale voi aiheuttaa ikäviä vaaratilanteita, joiden reagointiin auttaa riittävä turvaväli.

Tänä(kin) keväänä paljon kommentteja herättänyt teiden huono kunto, kuopat, erilaiset railot asfaltissa on helpompi huomata ja väistettävissä, kun turvaväli edeltävään ajoneuvoon on riittävän suuri.

Ja jos huomio hetkeksi herpaantuukin, niin pelivaraa saattaa silti olla riittävästi, jos etäisyys edelläajavaan on useampia sekunteja.

2. Ajo kaarteissa?

Sen jälkeen kun säät tänä keväänä lämpenivät,  on ollut loistavat ajokelit. Mutkateillä on mukava fiilistellä joskus hieman reippaammalla vauhdilla. Myönnetään, siinä vain on jotain hienoa.

Kanssamme samaan aikaan samoilla teillä liikkuvat myös traktorit ja muut maatalousajoneuvot. Maanviljelijät tekevät omaa työtään, tuottaakseen meille puhdasta suomalaista ruokaa pöytiimme. Eikä ajoneuvon tarvitse olla välttämättä traktori, olkoon rekka tai vaikka henkilöauto, joka on mutkan takana kääntymässä pienemmälle tielle.

Joka tapauksessa kukaan ei halua kokeilla, miltä kyseisen kulkuneuvon pelti- tai muoviosat tuntuvat. Huomionarvoista on myös se, että sisäkaarteessa vastaantuleva isompi ajoneuvo joutuu joskus leikkaamaan vastaantulevan kaistaa käyttäen. Eli ennakoi ja sovita vauhti niin, että pystyt reagoimaan ajoissa.

Hyönteiset ovat jälleen riemunamme.

3. ATGATT: All The Gear All The Time!

Eli suomennettuna: kaikki ajovarusteet päällä kaiken aikaa ajettaessa.

Juuri nyt lämpömittari hipoo hellerajaa. Tekisi mieli lähteä ajamaan, no jos ei ihan shortseissa ja topissa, niin ainakin pelkät farkut ja t-paita päällä, ilman käsineitä. Jokainen tekee omat ratkaisunsa, mutta luuhun asti yltävä asfaltti-ihottuma paranee hitaasti. Ei tästä sen enempää.

4. Ajotauot

Aurinko paistaa, on upeat maisemat ja ajamisen nautinto juovuttaa. Ajamista voisi jatkaa loputtomasta loputtomaan. Jokainen veritulpan läpikäynyt on saanut ohjeistuksen, jota kaikkien on syytä noudattaa: Pitkillä ajomatkoilla on hyvä pitää tauko tunnin välein.

Pitkäaikainen istuminen heikentää raajojen verenkiertoa ja riittävien taukojen pitäminen pitää virkeämpänä ja parantaa regointikykyä. Samalla voi vaikka napsasta muutaman kuvan muistojen albumiin.

5. Riittävä nesteytys

Olipa ajokeli kylmä tai kuuma, saati kuten nyt viime päivinä kun lämpömittari on kavunnut yli hellerajan, niin riittävä nestetasapainon ylläpitäminen korostuu entisestään. Kuumalla ilmalla ihminen voi menettää hikoilun kautta nestettä jopa kaksi litraa tunnissa! Nestehukan oireita ovat muun muassa kuiva ja tahmea suu, väsymys, voimattomuus, huimaus ja päänsärky. Tämä kaikki lisää onnettomuusriskiä. Siksi on äärimmäisen tärkeää muistaa juoda riittävän usein ja riittävän paljon.

Muistathan, että kahvi on diureetti, eli lisää nestehukkaa. Sokeripitoiset juomat nostavat veren sokeria, mutta vesi on limsaa parempi.

Jokaisella ajotauolla on hyvä muistaa juoda edes vähän.

Moottoripyöräily on hieno harrastus. Tarkoitus ei ole pelotella, vaan vain kiinnittää huomiota muutamaan huomionarvoiseen seikkaan, että lauantain kaltaiset uutiset jäisivät mahdollisimman vähäisiksi. Kaiken kaikkiaan tarkkana kannattaa olla ja pitää huolta myös omasta ajokunnostaan.

Näin keväällä järjestetään ympäri Suomea ennakoivan ajon- / ruosteenpoistokursseja, joihin kannattaa osallistua ja samalla päivittää ajotaitoja.

Mutta ennen kaikkea Nautinnollisia ja Turvallisia ajokilometrejä kaikille!

Aikaisemmista ajokilometreistä huolimatta ennakoivan ajon kurssilla oppii aina jotain uutta.