Mika Viitaniemi oli tyytyväinen siihen, että häntä oli varoitettu etukäteen kyseisestä pätkästä ja kerrottu, että se on "sorapätkä". Kivien suuruus silti yllätti.

– Motoristina kiinnitin jo tullessani tähän huomiota, kun 350 kiloinen pyörä piti suurinpiirtein kantaa tästä yli. Onneksi minua varoitettiin etukäteen, niin tiesin odottaa sorapätkää. Sorapätkääpä hyvinkin. Sora on käsittääkseni noin 20 mm kokoista ja isoimmillaankin 60 mm kokoista kiveä, Viitaniemi toteaa.

Hän oli myös kysynyt, milloin paikalle saadaan asvaltti, mutta vastaus ei tuonut lohtua.

– Kysyin, että milloin tähän saataisiin se asfaltti, mutta vastaus oli, että sitä ei tiedä vielä, koska asfalttiurakoitsijoilla on niin kova kiire. Eli tästä on revitty tie auki yhden kuopan ja muutaman halkeaman takia, ja täytetty nyrkkiä isommilla kovenmurikoilla tietämättä, milloin siihen saa asfaltin.

Lasketaanko tämä oikeasti 'soraksi'?

Kyseinen 20 metrin "sora"tienpätkä on 50 km/h rajoitusalueella ja mutkan takana.

– Kun tähän tulee motoristi, niin pitää olla aika fakiiri ensin huomatakseen tuon, ehtiäkseen oikaisemaan pyörän ja jarruttaakseen edes jotenkin turvalliselle nopeudelle. Minulle naapurit onneksi huitoivat kuin heikkopäiset, että hiljennä, hiljennä. Jos tuossa olisi tullut pyörästä romua, niin maksumies en todellakaan olisi ollut minä. Tätä kun ei oltu edes merkitty mitenkään.

Viitaniemi toivoo, että se henkilö, joka on antanut luvan toteuttaa tämäntyyppisen korjauksen, ei muuten tee mitään kriittisempiä projekteja missään.

– Tässä puhutaan kuitenkin jo vakavasta vaarasta motoristeille eivätkä ne autojen renkaatkaan noista teräväsärmäisistä murikoista kovin innoissaan ole.

Kuten kuvista näkyy, sekä suunnittelu, aikataulutus, materiaalihankinta, tiedottaminen että vaarasta varoittaminen ovat pettäneet totaalisesti, Mika Viitaniemi päättää.