Oheisella videolla on tarkemmin katsottavissa järjestelmän toimintaperiaate, mutta Actibump mittaa tutkan avulla lähestyvien ajoneuvojen nopeuksia. Mikäli tullaan ylinopeutta hidastetöyssyn kohdalle, järjestelmä laskee kadunpintaa automaattisesti hidasteen kohdalla jopa kuusi senttimetriä.

Hidaste on teräväreunainen, joten sen aiheuttama töyssähdys tuntuu varmasti. Kulkija saa siis konkreettisen muistutuksen ylinopeudesta.

Järjestelmä osaa tunnistaa hälytysajoneuvot, joten esimerkiksi paloautot tai ambulanssit eivät aktivoi töyssyä.

Karin Wiklund kertoi myös, että Ruotsin moottoripyöräilijöiden edunvalvoja Sveriges Motorcycklister ja sen Upsalan osasto oli testannut järjestelmän toimivuuden motoristien kannalta.

Actibump

Actibumpin toimintaperiaate.

Edevan Karin Wiklund ja David Eskilsson olivat kertoneet SMC:n edustajille järjestelmästä Öresundin sillalla saaduista kokemuksista. Actibumpin asennuksen jälkeen ylinopeutta ajavien määrä oli laskenut 16 000:sta tuhanteen.

SMC:n koeajon perusteella järjestelmä toimi hyvin: jos nopeus oli sallitun rajoissa, esteen ylittämisessä ei tietenkään ollut mitään ongelmaa. Sen sijaan ylinopeutta ajettaessa systeemi muuttuu epämiellyttäväksi töyssyksi.

Jarrutuskokeilu sai toivomaan, että hidastetöyssyn pinta toteutettaisiin paremman kitkan omaavalla materiaalilla, todetiin SMC:n tekstissä. Sen löydät täältä.

Actibump on käytössä jo useilla paikkakunnilla Ruotsissa, muun muassa Tukholmassa.