Le Parisienin lokakuussa ilmestyneen artikkelin mukaan kyse on Pariisin metropolialueen hyvin proaktiivisesta aikataulusta Crit'air-merkin käytössä kaikissa 80 Pariisia ympäröivässä kunnassa. 

Le certificat qualité de l'air eli Crit’air -tarra tarkoittaa todistusta ilmanlaadusta. 

Heinäkuusta 2019 luokan 5 ajoneuvojen käyttö on kiellettyä Pariisin suurkaupunkialueella, käytännössä valtatie A86 sisäpuolella, tosin osa alueesta jää tien ulkopuolelle.

Vuotuisen tiukentamisen myötä vain Crit'air luokan 1 ajoneuvot saavat liikkua alueella vuoden 2024 jälkeen. Kaikkien polttomoottorikäyttöisten ajoneuvojen käyttökieltoon tähdätään jo vuodelle 2030.

Luokka 5 tarkoittaa ennen 1.6.2000 rekisteröityjä moottoripyöriä ja luokka 1 Euro 4 -luokan moottoripyöriä, jotka on rekisteröity 1.1.2017 lähtien ja mopoja, jotka on rekisteröity 1.1.2018 lähtien.

Luokka 0 tarkoittaa polttoainekennolla tai sähköllä toimivia moottoripyöriä ja muita ajoneuvoja.

Lisää luokista tämän jutun yhteydessä: Tarvitseeko motoristi saasteluokkaa osoittavan tarran Pariisissa ajaessaan? Mistä sen voi hankkia?

Suomessa ongelmat eivät tietenkään ole samaa luokkaa suurimmissakaan kaupungeissa kuin mitä Ranskassa on, koska väki- ja siten liikennemäärät ovat aivan toista luokkaa. Odotettavissa kuitenkin on tiukentuvaa lainsäädäntöä täälläkin päin. Huolestuttavaa tietysti on tuo nopeus, millä asiat näyttävät etenevän.

Lähde: FFMC, eli Fédération Française des Motards en Colère, Ranskan Kärtyisten Motoristien liitto.

Aiheesta aiemmin sivuillamme:

Menossa Pariisiin autolla tai moottoripyörällä? Älä unohda hankkia tällaista

Huomisesta alkaen ajoneuvoissa on Pariisissa oltava saasteluokkaa osoittava tarra - koskee myös moottoripyöriä